Gå til innhold

en kalori en kalori?


karoobaroo

Anbefalte innlegg

Hei! Takk for en utrolig bra side med mange dyktige mennesker :-)

Jeg lurer litt på dette med kalorier. Hvis jeg vil ned i vekt, har de noe å si for vektnedgangen om jeg spiser 1500 kcal der jeg inkluderer brelett, brunost, skiver, en nutrilett/atkins bar, noe frukt, og MYE protein eller vil jeg få en annen kroppssammensetning (mindre celulitter, bedre fettforbrenning, bedre forhold muskler/fett) hvis jeg f.eks spiser havregryn med proteinpulver, rene råvarer (kylling, egg, fisk, veggisser, frukt ov) og unngår all halvfabrikata o.l.

Kalorimengden og proteinmengden blir den samme, men karbo og fett kommer fra ulike kilder. Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helloo.

Jeg synes at det viktigste er makrsammensetningen, og det er vel det du snakker hovedsakelig om her, altså andel proteiner, fett og karbo i maten din. Dette vil altså være det viktigste for kroppssvekten og kroppssammensetningen din, i samråd med hvilken måte du trener på.

Mikronæringsstoffer er også litt viktig, dvs å få i sett nok av essensielle fettsyrer osv, men dette vil jo spille en større rolle i forhold til den generelle helsen din, og en mindre rolle i kroppssammensetningen din.

Det som også er viktig å tenke på når du skal velge diett, eller rett og slett hva du skal spise, er at dette skal være mettende og noe du klarer å holde uten å sprekke. Her vil nok den type diett du nevnte sist være best i forhold til å mette lengst (ingenting i mot nutrilettbarer, men man blir ikke akkurat kjempemett av dem! nam!) - men det skal også være rom for variasjon og fleksibilitet, så jeg ville nok gått for en grunnleggende typisk "sunn" diett med kylling og laks og brokkoli og det som bedre er, men med en baktanke i hodet at fett er tross alt fett, uansett om det kommer fra en cheeseburger eller om det kommer fra laks - slik at du har litt spillerom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett 9 kcal

Alkohol 7 kcal

Karbohydrat 4 kcal

Protein 4 kcal

Men både sammensetningen av eksempelvis aminosyrer (protein) og hvilket makronæringsstoff det er snakk om - vil påvirke den termiske effekten (thermic effect of food). Protein har en termisk effekt på 20-30 %. Dette betyr at det kreves mye energi til å fordøye proteinet.

En kalori er ikke bare en kalori - fordi hva vi spiser i stor grad påvirker enzymer og hormoner som er med og regulerer alt fra testosteron, veksthormon, leptin, insulin, enzymer som HSL, LPL, ASP, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett 9 kcal

Alkohol 7 kcal

Karbohydrat 4 kcal

Protein 4 kcal

tusen takk for svar! mao er diett nr. et bedre valg? :-)

Men både sammensetningen av eksempelvis aminosyrer (protein) og hvilket makronæringsstoff det er snakk om - vil påvirke den termiske effekten (thermic effect of food). Protein har en termisk effekt på 20-30 %. Dette betyr at det kreves mye energi til å fordøye proteinet.

En kalori er ikke bare en kalori - fordi hva vi spiser i stor grad påvirker enzymer og hormoner som er med og regulerer alt fra testosteron, veksthormon, leptin, insulin, enzymer som HSL, LPL, ASP, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fett 9 kcal

Alkohol 7 kcal

Karbohydrat 4 kcal

Protein 4 kcal

Men både sammensetningen av eksempelvis aminosyrer (protein) og hvilket makronæringsstoff det er snakk om - vil påvirke den termiske effekten (thermic effect of food). Protein har en termisk effekt på 20-30 %. Dette betyr at det kreves mye energi til å fordøye proteinet.

En kalori er ikke bare en kalori - fordi hva vi spiser i stor grad påvirker enzymer og hormoner som er med og regulerer alt fra testosteron, veksthormon, leptin, insulin, enzymer som HSL, LPL, ASP, osv.

En kalori fra er en kalori, hvis man ser på energi alene. 1000kcal fra fett er det samme som 1000kcal fra karbohydrater. Dog hvis man ser på effekten ifh til kroppssammensetningen så er det forskjell i hva slags makronæringstoff man inntar, da mtp hvilke effekt (som du sier) det har på det forskjellige hormonene og enzymene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk metthetsfølelse. Spiser du mye av den maten som ikke gjør deg mett, vil du ha større problemer med å gå på dietten. Ekskluder flytende føde - og ha fokus på et høyere inntak av protein og grønnsaker. En liten reduksjon i karbohydratinntaket vil alltid være en fordel.

takk for gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kalori fra er en kalori, hvis man ser på energi alene. 1000kcal fra fett er det samme som 1000kcal fra karbohydrater. Dog hvis man ser på effekten ifh til kroppssammensetningen så er det forskjell i hva slags makronæringstoff man inntar, da mtp hvilke effekt (som du sier) det har på det forskjellige hormonene og enzymene.

Takk for innspill! ":)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikronæringsstoffer er også litt viktig, dvs å få i sett nok av essensielle fettsyrer osv, men dette vil jo spille en større rolle i forhold til den generelle helsen din, og en mindre rolle i kroppssammensetningen din.

Mikronæringsstoffer (vitaminer og mineraler) er veldig viktig, og flere av de er helt sentrale i hvordan kroppen metaboliserer makronæringsstoffene! Mangel på enkelte mikronæringsstoffer kan føre til at kroppen ikke klarer å utnytte energien i f.eks. karbohydrater, noe som kan føre til økt fettlagring.

(Essensielle fettsyrer regnes forresten ikke som et mikronæringsstoff, men som fett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikronæringsstoffer (vitaminer og mineraler) er veldig viktig, og flere av de er helt sentrale i hvordan kroppen metaboliserer makronæringsstoffene! Mangel på enkelte mikronæringsstoffer kan føre til at kroppen ikke klarer å utnytte energien i f.eks. karbohydrater, noe som kan føre til økt fettlagring.

(Essensielle fettsyrer regnes forresten ikke som et mikronæringsstoff, men som fett)

Takk for svar og informasjon! Blir veldig forvirret av alle teoriene der ute da jeg ikke har nok kunnskap. Kan du gi et eksempel mtp heldig/uheldig sammensetning av mat ift. fettforbrenning og fettlagrin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener du vil ha bedre helsemessige effekter av å velge rene, naturlige matvarer. Dropp/reduser på blandingsprodukter (deriblant bør du også redusere eller kutte ut brød).

Det viktigste for å unngå fettlagring er å oppnå et kaloriunderskudd. Det er individuelle forskjeller i hvilken type kosthold folk trives med, men for mange vil en reduksjon av karbohydratinntaket kombinert med en økning av protein og fett føre til et jevnere blodsukker og høyere metthetsfølelse, noe som naturlig reduserer energiinntaket og fettlagringen. Hvor store tiltak man bør gjøre er individuelt, og handler i stor grad om trivsel og metthetsfølelse.

Redusert inntak av karbohydrater vil også gi et lavere insulinnivå, noe som forbedrer forholdene for fettforbrenning (da insulin hemmer denne prosessen). En reduksjon av insulinnivået vil også gjøre plass til mer av de andre anabole hormonene som veksthormon, som er positivt for kroppssammensetningen.

Hvordan du kan sette opp et typisk lavkarbokosthold (uten å telle noe som helst av verken karbohydrater, protein, fett eller kalorier) kan du lese mer om her.

Om du ønsker å lære mer om hva de ulike næringsstoffene gjør i kroppen og hvor du finner de, har jeg skrevet en artikkelserie om dette som du kan finne her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikronæringsstoffer (vitaminer og mineraler) er veldig viktig, og flere av dhttp://livingdoll.modette.no/e er helt sentrale i hvordan kroppen metaboliserer makronæringsstoffene! Mangel på enkelte mikronæringsstoffer kan føre til at kroppen ikke klarer å utnytte energien i f.eks. karbohydrater, noe som kan føre til økt fettlagring.

(Essensielle fettsyrer regnes forresten ikke som et mikronæringsstoff, men som fett)

Of course.. var nok litt trett da jeg skrev dette.

Det jeg mente var at for kroppssammensetningen er det makronæringsstoffene som er viktigst, og her spiller det ikke noe rolle hvilken type fett eller karbo man velger - men hvis man også ser på det som en fordel å være sunn så er det også viktig at f.eks en andel av fettet man inntar er omega-3)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Of course.. var nok litt trett da jeg skrev dette.

Det jeg mente var at for kroppssammensetningen er det makronæringsstoffene som er viktigst, og her spiller det ikke noe rolle hvilken type fett eller karbo man velger - men hvis man også ser på det som en fordel å være sunn så er det også viktig at f.eks en andel av fettet man inntar er omega-3)

Helt enig i at kroppssammensetningen hovedsakelig styres av makronæringsstoffene. Det er tross alt disse som bidrar med energi. Men mikronæringsstoffene har så mange funksjoner i kroppen, og spiller nok også en del inn på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk metthetsfølelse. Spiser du mye av den maten som ikke gjør deg mett, vil du ha større problemer med å gå på dietten. Ekskluder flytende føde - og ha fokus på et høyere inntak av protein og grønnsaker. En liten reduksjon i karbohydratinntaket vil alltid være en fordel.

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener du vil ha bedre helsemessige effekter av å velge rene, naturlige matvarer. Dropp/reduser på blandingsprodukter (deriblant bør du også redusere eller kutte ut brød).

Det viktigste for å unngå fettlagring er å oppnå et kaloriunderskudd. Det er individuelle forskjeller i hvilken type kosthold folk trives med, men for mange vil en reduksjon av karbohydratinntaket kombinert med en økning av protein og fett føre til et jevnere blodsukker og høyere metthetsfølelse, noe som naturlig reduserer energiinntaket og fettlagringen. Hvor store tiltak man bør gjøre er individuelt, og handler i stor grad om trivsel og metthetsfølelse.

Redusert inntak av karbohydrater vil også gi et lavere insulinnivå, noe som forbedrer forholdene for fettforbrenning (da insulin hemmer denne prosessen). En reduksjon av insulinnivået vil også gjøre plass til mer av de andre anabole hormonene som veksthormon, som er positivt for kroppssammensetningen.

Hvordan du kan sette opp et typisk lavkarbokosthold (uten å telle noe som helst av verken karbohydrater, protein, fett eller kalorier) kan du lese mer om her.

Om du ønsker å lære mer om hva de ulike næringsstoffene gjør i kroppen og hvor du finner de, har jeg skrevet en artikkelserie om dette som du kan finne her.

Tusen takk for all info og veil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...