Gå til innhold

små Tips og triks for å gå ned i vekt


Marte83

Anbefalte innlegg

Hvor får man kjøpt det? :)

Jeg lurer også på hvor man får kjøpt godt gammeldags formfett (ok, kanskje ikke "gammeldags", da). For å beskytte snifferne, så har produktet så vidt jeg vet, blitt fjernet fra markedet fra statlig hold. Jeg kjøpte ei flaske med "formfett" for et par måneder siden, men det var jo bare rapsolje på spruteflaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer også på hvor man får kjøpt godt gammeldags formfett (ok, kanskje ikke "gammeldags", da). For å beskytte snifferne, så har produktet så vidt jeg vet, blitt fjernet fra markedet fra statlig hold. Jeg kjøpte ei flaske med "formfett" for et par måneder siden, men det var jo bare rapsolje på spruteflaske.

trodde de fortsatt hadde det i butikken jeg.. men rapsolje på boks funker vel like bra det også :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trodde de fortsatt hadde det i butikken jeg.. men rapsolje på boks funker vel like bra det også :p

Joda, men da kan man vel heller kjøpe vanlig rapsolje på flaske? Må må jo sprute 20-30 ganger for å dekke det området du ønsker å dekke i panna. Hele gevinsten med spraying blir borte.

Har fortsatt flaska. Olja har såvidt jeg vet ikke harsknet ennå. Ser du holder til i Trondheim. Kom og kjøp, 5 kr! 1/6 av nypris! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får man kjøpt det? :)

Jeg kjøpte den på meny, tror den finnes på de fleste store butikker. Koster ca 50 kr.

Men det er ikke vanlig formfett, det er solsikkeolje på sprayboks. Det holder ikke med én spray for meg heller, med tre-fem går det fint. En kalori per spray, så man sparer jo fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer også på hvor man får kjøpt godt gammeldags formfett (ok, kanskje ikke "gammeldags", da). For å beskytte snifferne, så har produktet så vidt jeg vet, blitt fjernet fra markedet fra statlig hold. Jeg kjøpte ei flaske med "formfett" for et par måneder siden, men det var jo bare rapsolje på spruteflaske.

http://www.amazon.com/mn/search/?ref_=nb_sb_noss&url=search-alias%3Daps&field-keywords=pam%20cooking%20spray&x=0&y=0&rd=1

Men det er jo stort sett olje på disse sprayflaskene og ikke smør, og det tåler vel ikke høy varme like godt som smør, er det ikke sånn at oljer oftest kan bli til transfett hvis det blir utsatt for veldig høy varme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.amazon.com/mn/search/?ref_=nb_sb_noss&url=search-alias=aps&field-keywords=pam cooking spray&x=0&y=0&rd=1

Men det er jo stort sett olje på disse sprayflaskene og ikke smør, og det tåler vel ikke høy varme like godt som smør, er det ikke sånn at oljer oftest kan bli til transfett hvis det blir utsatt for veldig høy varme?

Nei nei, det er en myte - det dannes ikke transfett når du steker olje på den temperaturen du får i stekepanna. :) Likevel skal man ikke bruke for høy temperatur når man varmer opp olje fordi det ved høye temperaturer skjer en oksidering/harskning av oljen og det dannes ugunstige stoffer. Jo mer flerumettet fett det er i en olje, jo lettere skjer det en oksidering. Olivenolje og rapsolje inneholder mindre flerumettet fett enn for eksempel soyaolje og solsikkeolje, og bør derfor foretrekkes fremfor andre oljer ved steking. Ettersom Fry Light er solsikkeolje kan man være litt forsiktig med temperaturen, men det skal mye til for at du klarer å få den så høy at det oksideres.

Her kan du lese mer om du er nysgjerrig. http://www.nfed.no/id/125.0 (finnes sikkert bedre kilder som beskriver det mer omfattende, men har ikke tid til å lete opp så tok det første jeg fant på google som virket ok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...