Gå til innhold

Spørsmål om stoffskifte!


melis1988

Anbefalte innlegg

Jeg skal til legen og få målt stoffskiftet mitt om en ukes tid da jeg sliter veeldig med å gå ned noen kg i tillegg til en drøss andre symptomer. Det jeg da lurer på er om det har noe å si om kroppen er i ketose eller ikke når stoffskiftet skal måles for å få et mest nøyaktig resultat? Eller spiller det ingen rolle?

(Ønsker ingen diskusjon rundtom temaet ketose/lavkarbo/dietter osv, bare et enkelt svar på et enkelt spørsmål) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men det vil vel ikke ha betydning for en test av stoffskiftet? Stoffskiftet er jo hva det er, også om det er påvirket av kostholdet. Om kostholdet har påvirket stoffskiftet sånn at det har blitt høyere, så er det faktisk høyere og da vil en test vise at det er høyt. Eller tenker jeg helt feil?

Det jeg sier er at hvordan du spiser kan ha en effekt på hvor høye nivåer du har av de ulike hormonene. Lavkarbodietten gav lavere stoffskiftehormoner i blodet, samtidig som det totale energiforbruket var høyere. Uansett, spis som normalt før testen du, det vil gi de mest riktige resultatene for din del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår ikke dette med "lavt stoffskifte". Responderer ikke folk som har dette på et kaloriunderskudd? Eller blir de ekstremt Slappe på et kaloriunderskudd?

Garantert ikke alternativ en. Hvis man ikke responderer på et kaloriunderskudd ville fysikerene i CERN være meget interessert i deg, da man levde på mer energi enn det man puttet inn i seg og laga energi fra ingenting for å overleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til legen og få målt stoffskiftet mitt om en ukes tid da jeg sliter veeldig med å gå ned noen kg i tillegg til en drøss andre symptomer. Det jeg da lurer på er om det har noe å si om kroppen er i ketose eller ikke når stoffskiftet skal måles for å få et mest nøyaktig resultat? Eller spiller det ingen rolle?

(Ønsker ingen diskusjon rundtom temaet ketose/lavkarbo/dietter osv, bare et enkelt svar på et enkelt spørsmål) :D

Jeg har lavt stoffskifte og har fått beskjed de siste årene om at jeg ikke skal ha spist noe tidligere på dagen jeg skal ta prøver. Jeg vet ikke hvorfor, men det har tydligvis noe å si hva du har hatt i deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lavt stoffskifte og har fått beskjed de siste årene om at jeg ikke skal ha spist noe tidligere på dagen jeg skal ta prøver. Jeg vet ikke hvorfor, men det har tydligvis noe å si hva du har hatt i deg...

Det er helt vanlig at blodprøver skal tas fastende, nesten uavhengig av hva du skal teste. Er ikke alltid nødvendig, men stort sett er det hvertfall bedre å ta de slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste kun litt mager kesam før jeg dro til legen, tror ikke det skal ha så veldig mye å si. Han kryssa iallefall av på den skjemaet jeg fikk med meg, at jeg ikke hadde fastet før. Kanskje de gjør noe annerledes da eller noe.. Vet ikke. Får svar om en uke ca, blir spennende!

De utfører ikke analysene noe annerledes, nei. Forskjellen ligger nok heller i hvordan legen tolker prøvesvarene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...