Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kan man øke muskelmassen ved styrketrening når man slanker seg, dvs et energiunderskudd?

Eller vil det kun vedlikeholde musklene?

Jeg legger på vekter for hver økt og syns det føles som om kroppen er litt strammere..men mulig det er ønsketenkning og ikke reelt. men at jeg blir merkbart sterkere er et faktum.

Fortsetter under...

Han her vil slite med å øke muskelmassen på underskudd:

1VVy1WLiitGdZjxxNO6SOuB92GBmq160.jpeg

For han her derimot vil det ikke være så vanskelig

fattest-man3.jpg

Og så er det en del andre faktorer som spiller inn, f.eks. treningsbakgrunn, om du trener noe annet enn styrke i tillegg, kosthold (proteininntak spesielt) etc.

Fettforbrenning og proteinsyntese er prosesser som skjer kontinuerlig og uavhengig av hverandre, så ja, i teorien er det mulig. (Helst vil vi at fettforbrenning>fettlagring og proteinsyntese>proteinnedbryting.)

Men ettersom den beste strategien for å forbrenne fett er å legge seg i kaloriunderskudd, og den beste strategien for å bygge muskler er å legge seg i overskudd, blir ikke de to tingene helt uavhengig av hverandre likevel for de som har trent en stund, og det er vanskelig i praksis.

Det kan imidlertid la seg gjøre f. eks. for nybegynnere ute av form med et fornuftig kosthold som vi ser eksempel på her: Dette må du gjøre for å forbrenne fett og bygge muskler samtidig - Fitnessbloggen

Så svaret er "det kommer an på". Du øker i styrke, og det er bra, men dette har nok mer å gjøre med nevrale tilpasninger enn økt muskelmasse selv om du absolutt kan ha bygget litt mer kjøtt siden diettstart. Teorien er en ting, det viktigste er vel at du merker god framgang som du heldigvis har gjort :)

Annonse

Fettforbrenning og proteinsyntese er prosesser som skjer kontinuerlig og uavhengig av hverandre, så ja, i teorien er det mulig. (Helst vil vi at fettforbrenning>fettlagring og proteinsyntese>proteinnedbryting.)

Men ettersom den beste strategien for å forbrenne fett er å legge seg i kaloriunderskudd, og den beste strategien for å bygge muskler er å legge seg i overskudd, blir ikke de to tingene helt uavhengig av hverandre likevel for de som har trent en stund, og det er vanskelig i praksis.

Det kan imidlertid la seg gjøre f. eks. for nybegynnere ute av form med et fornuftig kosthold som vi ser eksempel på her: Dette må du gjøre for å forbrenne fett og bygge muskler samtidig - Fitnessbloggen

Så svaret er "det kommer an på". Du øker i styrke, og det er bra, men dette har nok mer å gjøre med nevrale tilpasninger enn økt muskelmasse selv om du absolutt kan ha bygget litt mer kjøtt siden diettstart. Teorien er en ting, det viktigste er vel at du merker god framgang som du heldigvis har gjort :)

Takk for svar og link til artikkelen m/ kommentarer :) Leses med stor interesse :)

Ja, jeg vil påstå at de aller fleste som har litt å ta av (og det går jeg ut i fra at du har siden du ligger i kaloriunderskudd) kan bygge muskler samtidig som man ligger i kaloriunderskudd - uten at jeg er ekspert på området.

Siden mai har jeg gått ned nesten 10 kg, samtidig som jeg har økt i styrke. Jeg er 173 høy, og veide 68 kg i mai/juni - nå veier jeg 58 kg. Jeg har tidligere trent endel, men ikke trent noe på over 1 år ifm gravidtet og etter fødsel. Manglet forståelse for hva som er skikkelig styrketrening, så regner meg som nybegynner.

Men det er vanskeligere å økte muskelmassen på kaloriunderskudd, det er beinhard jobbing og det går kanskje litt saktere enn om man hadde ligget på vedlikehold mtp kaloriinntak. Jeg har ikke et ønske om å gå ned mer i vekt, heller motsatt. Ikke flere kilo med fett, men muskler. Nå ligger jeg mer på et vedlikehold, og øker vektene oftere enn jeg gjorde i sommer.

To tips: Spis masse proteiner og ha med deg loggbok på trening! Jeg angrer som en hund at jeg ikke begynte med dette tidligere! Kladdeboka er alltid med på trening, og er en enorm motivasjon og gjør at jeg presser meg skikkelig. Man kan jo ikke løfte dårligere enn forrige gang, og det finnes ingen bedre følelse enn å se progresjon fra økt til økt :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...