Gå til innhold

Trenger hjelp til å starte å løpe...


EchelonKristin

Anbefalte innlegg

Jeg er 32år, veier for øyeblikket 123,5kg og er 175 høy...med andre ord er jeg ganske så overvektig! Men har gått ned 8kg på to uker med diett og trening nå... Pila peker nedover! :)

Jeg har trent styrke siden i mai, og føler jeg er godt igang og har god progresjon... Men jeg har enda ikke turt å bruke tredemølla til mye annet enn til å varme opp litt på...

Jeg har veldig lyst til å klare å løpe langt etterhvert, men det er nok et stykke igjen til det. Er det noen som kan tipse meg om hvordan jeg burde begynne eller evt kan vise meg treningsprograms-forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Løpeprogram for nybegynnere begynner ofte med en veksling mellom å løpe og å gå. Jeg vet ikke hva slags nivå du er på, men et eksempel kunne jo være å gå i 5 min, jogge rolig i 10, gå i 5, jogge rolig i 10, gå i 5. Da har du plutselig unnagjort 35 minutter. Etterhvert kan du øke tiden du jogger, og til slutt vil du klare å jogge sammenhengende.

Hvis du allerede klarer å løpe sammenhengende i la oss si 20 minutter kan du for eksempel gjøre som ble nevnt over her - øke litt for hver uke. Hvis du fremdeles ikke er helt venner med jogginga ville jeg kanskje økt litt mindre av gangen for ikke å miste motet. Tror heller ikke det er realistisk å skulle øke med 1 km/t per uke veldig lenge! ( i hvert fall ikke for min del :p)

En annen ting du kan gjøre er det som kalles progressiv trening. Da begynner du relativt rolig og øker farten litt og litt i løpet av økta. F.eks kan du øke hvert femte minutt.

I et løpeprogram ville jeg også inkludert intervaller, og mange liker 4x4. Det går ut på at du løper i 4 minutter, jogger rolig/går i 2 minutter og gjentar 4-6 ganger. Hvis du synes det er slitsomt å skulle presse seg hardt i fire minutter kan du heller prøve kortintervaller. Jeg synes 60/30 fungerer veldig fint! Da løper du hardt i ett minutt og har pause i et halvt minutt. Jeg pleier å kjøre 12 drag, men du kan jo prøve deg frem og jobbe deg oppover. Hvis du løper på en tredemølle vil jeg anbefale deg å bare "hoppe av" (sette en fot på hver side av båndet) når det er pause, hvis ikke går for mye av tiden til å justere farten opp og ned.

Noe som er viktig å huske på når det gjelder utholdenhetstrening er at de rolige øktene er like viktige som de harde! Trikset er altså ikke å kjøre de sykeste intervallene man finner hver eneste gang, men sørge for å variere i løpet av treningsuken. Kan forresten anbefale å ikke løpe intervaller dagen etter å trent styrke på bein, au...

Håper noe av dette hjalp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok kjørt en del trening i oppoverbakke om jeg hadde vært deg. Veldig typisk at folk i din kategorie (ikke stygt ment) får kneskader om de plutselig begynner å jogge mye. Elipsemaskin + jogge i motbakker (det kan du også gjøre på tredemøllen, eventuelt kan du løpe i oppoverbakker+gå i nedoverbakker om du trener ute) er nok mye mindre belastende for knærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler mobilappen 10K Runner om du er helt nybegynner! Den er motiverende og har en passe progresjon. Jeg gjennomførte og klarte å gå fra å streve med 1,5 minutt sannenhengende til å løpe 10 km på under en time i løpet av 14 uker. Fortsatt nokså overrasket selv! Du kan også bruke programmet fra Løplabbet e.l. De fleste går ut på det samme.

Jeg er ingen ekspert, men tenker at programmet er nok intervaller inntil videre. 4x4 sliter jeg med NÅ. 4 minutter er lenge på høy intensitet selv om jeg fint jogger en time på lav intensitet.

Lykke til! Fremgangen kommer raskere enn du kan innbille deg og det er GØY! :-)

Edit: Husk 1% stigning på mølla for å få mest mulig likt uteforhold og jogg ute når du har mulighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg har vært ganske tung og kunne ikke løpe noe særlig mer enn 2 minutter for noen måneder siden. Har trent spinning og zumba og gått ned en del.

I helgen var jeg på hotel og eneste treningsalternativ var tredemølle.

Jeg løp 5 km på 31 minutter.

Det jeg prøver å si er at for meg så har utholdenheten kommet med vektnedgangen og gjennom å trene kondisjonen med andre treningsformer.

Pass på knærne dine til du er litt lettere og velg alternative treningsformer, kanskje? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er også Fluffy. Mitt stalltips er å ikkje løpe(knær, hofter og rygg blir litt slark i) gå heller mykje på tur eller sitt deg på ein sykkel og trø avgårde inn i solnedgangen. Gå/sykle 1 time kvar dag og spe på med 2-3 fjellturer i veka. Når du når ca 100kg så kan du begynne med jogging og slikt.

Det gjorde eg i forfjor og gjekk ned 25kg samstuned som eg blei sterkere. Men eg blei feit igjen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellturer ja... Ikke akkurat noe jeg kan få til... Bor i bærum og har ikke bil...

Sykler på treningssenteret jeg da... Ca en halvtime hver gang jeg trener styrke... Men jeg klarer ikke å sykle noe tungt... Låra mine stivner før det har gått ett minutt...

Hvorfor skal du sykle så tungt? Kjøt lett motstand og høy frekvens, og heller øk motstanden ettersom du kommer i bedre form :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår deg godt! Misliker selv høy kadens og lette gir, men syklet samtidig på meg en knebetennelse på grunn av min favorisering av lav kadens og tunge gir, så vær litt forsiktig.

Du har Kolsåstoppen, bakkene opp ved Kirkerudbakken, Kolsåsbakken, Krydsbybakken etc.. om du virkelig vil være hard ;) Belaster knærne minimalt og får opp pulsen bra selv om man bare går oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn en treningsform som passer deg :) Hva med spinningstimer (der du kan velge hvordan intensitet du vil ha på timen under valg av time), dansetimer, aerobic, step, eller bruk av elipsemaskin? Du kan jo også velge å gå raskt i oppoverbakker og lage intervaller enten med rask gange eller f.eks ved bruk av elipsemaskinen dersom løping virker for belastende for kneet ditt- evt. starte med rolig løping der du gradvis øker tempo?

Det er viktig at du trives med treningsformen slik at du kan gjennomføre økter med gradvis større intensitet uten at det blir for belastende for kneet ditt- slik at det gir deg fremgang, og ikke minst- mye glede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Finn en treningsform som passer deg :) Hva med spinningstimer (der du kan velge hvordan intensitet du vil ha på timen under valg av time), dansetimer, aerobic, step, eller bruk av elipsemaskin? Du kan jo også velge å gå raskt i oppoverbakker og lage intervaller enten med rask gange eller f.eks ved bruk av elipsemaskinen dersom løping virker for belastende for kneet ditt- evt. starte med rolig løping der du gradvis øker tempo?

Det er viktig at du trives med treningsformen slik at du kan gjennomføre økter med gradvis større intensitet uten at det blir for belastende for kneet ditt- slik at det gir deg fremgang, og ikke minst- mye glede!

Enig. Man skal ikke kimse av spinningtimer. Det er faktisk veldig veldig slitsomt, samtidig som det blir hva du gjør det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...