Gå til innhold

Peanuts

Medlemmer
  • Innholdsteller

    30
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  1. Takk for svar. Jeg skjønner at jeg kanskje ikke trenger å bekymre meg så mye på mitt nivå. Fortsetter med to styrkeøkter og tre løpeøkter gjennom vinteren, så få jeg se hvordan det går.
  2. Jeg liker best å løpe og det er det jeg ønsker å bli god på, men jeg vil også trene styrke fordi det er skadeforbyggende, bra for meg som sitter på kontor hele dagen og bra for meg å innarbeide gode rutiner før jeg blir gammel! 😱 (ikke helt enda). Men jeg leser at for å få fremgang må man trene styrke tre ganger i uken og helst isolere øktene. Jeg skal helst løpe ganske mye og langt også, så hvordan legger jeg opp treningen uten å være nødt til å trene hver dag eller to ganger om dagen, som topptrente gjør? Jeg trener 4-5 ganger i uka.
  3. Peanuts

    Tunge bein

    Pause hjalp! I dag løp jeg 12 km, alle unntatt en var under 7 min. Halvmaraton virker ikke lenger uoverkommelig! :-)
  4. Peanuts

    Tunge bein

    Men jeg har jo klart det før! Ja, jeg vet at jeg har en tendens til å løpe for fort. Skal jobbe med dette. Sykdommen slo meg nok ikke ut en hel måned selv om jeg hoster skikkelig når jeg først er i gang. Jeg er bare ekstremt treg til å komme i gang igjen med trening etter sykdom. Det er en av grunnene til at jeg aldri har fått skikkelig kontinuitet i noe. Skjerpings der også! Jeg skal også prøve å ta det litt mer med ro og spise litt mer, og så håper jeg dette går seg til. Jeg vet av erfaring hvor mye hvile og mat har å si, men har liksom ikke følt at jeg har trent så hardt i det
  5. Peanuts

    Tunge bein

    Jeg har vært dårlig til å løpe sakte før, men føler jeg har blitt flink til å løpe skikkelig sakte nå. Har vært på godt over 7 min per km., mens jeg vanligvis ville løpt mellom 6 og 6.30. Det er bare det at det føles så trådt å løpe sakte. Jeg har lyst til å løpe fortest mulig!
  6. Peanuts

    Tunge bein

    Jeg har løpt litt i hele vinter, men det har vært altfor sporadisk, så formen sank en del. Løp jo 12 km på det meste i oktober! Trente mer igjen i mars/april og løp milen etter det. Var syk fra ca. midten av mai til midten av juni og trente ingenting (jeg er altfor dårlig til å komme igang igjen etter sykdom), så nå har jeg trent siden midten av juni sammenhengende og skikkelig målrettet. Dvs. ca. 6 uker. Det begynte bra og jeg løp som sagt 5 km på 29 minutter ganske raskt etter dette, men så har det gått trådt de siste 4 ukene. Jeg føler heller ikke at det burde være noe problem for meg å løp
  7. Peanuts

    Tunge bein

    Den turen som jeg prøver å få til sammenhengende står i programmet mitt som en litt kortere, rolig tur. Jeg løper ikke fort disse dagene, men føler jeg må ha litt sammenhengende løping også. Burde løpe mila igjen ganske snart! Håper det går tirsdag etter noen dager hvile. Bryr meg ikke så mye om tiden.
  8. Peanuts

    Tunge bein

    Jeg tenkte at det var lurt å veie litt mindre, men jeg vil heller gjennomføre denne halvmaraton på en grei måte enn å gå ned i vekt akkurat nå. Jeg spiser vanligvis mer enn 1400 siden jeg spiser mer de dagene jeg trener. Gjerne opp mot 2000 og de dagene jeg har turer over 2 timer blir det gjerne over 2000 også. Jeg går ikke ned så mye hver uke. Opplegget mitt trodde jeg var bra. Det er et opplegg som jeg har fått av noen som skal ha veldig god greie på langdistanseløping. Det skal ikke være rotete, men kanskje det rett og slett var feil for meg og mitt nivå. Har lest at man ikke skal drive
  9. Peanuts

    Tunge bein

    Og jeg har pulsklokke, men har ikke helt tatt den i bruk. Har ikke fått testet makspuls og sist jeg prøvde den virket ikke sensoren. Jeg vet jeg burde prøve å bli venn med den. Testet hvilepulsen hos lege for et par uker siden i forbindelse med noe annet og den var 62, så normalt lav. Pleier alltid å komme veldig fort ned igjen i puls etter å ha tatt i og føler derfor ofte at jeg ikke tar i nok. Det samme stemmer nå også, bortsett fra at beina er så slitne. Det er de som hindrer meg mer enn kondisen med andre ord, selv om også kondisen burde bli vesentlig bedre.
  10. Peanuts

    Tunge bein

    Jeg er en hun! Trening: De siste fire ukene har jeg trent en gå/jogge langtur som sagt, to intervalløkter og en løpetur som egentlig skal være sammenhengende, men det har for det meste blitt 3 km. løping, 0,5 km gange og så 2-3 km løping igjen. Jeg føler at jeg egentlig burde klare mer og er usikker på om det er hodet eller beina som gir opp først. Intervalløktene har vært ulike typer, men de siste har vært 4x4, 20 min løpe i høyt tempo og så 1 min løpe 1 min gå x 10, tabataintervaller o.l. Litt av hvert. Programmet mitt har en langintervalløkt og en kortintervall. I tillegg har j
  11. Peanuts

    Tunge bein

    Jeg er påmeldt halvmaraton under Oslo Maraton 21. september. Det er 8 uker igjen. Jeg har løpt 10 tidligere i år og nokså rask (for meg) 5 km for bare 4 uker siden, men etter det har det gått ekstremt trådt! Eg skjønner ikke helt hvorfor fremgangen har stoppet opp. Jeg trener to intervalløkter av ulike typer, en lang gå/løpetur som til nå har vært 13-17 km med 50/50 løpe/gå og en tur der jeg prøver å løpe så langt jeg klarer sammenhengende. Løpe så langt jeg klarer-turene går ... ikke, men langturene går etter planen. Jeg kan holde på lenge når tempoet ikke er for høyt. Intervallene går også g
  12. Nei, det fungerer ikke. Jeg pleier ikke ha problemer med å få til ting som dette. Jeg får prøve å kontakte Garmin. Synes det er veldig rart at de ikke har dette i bruksanvisningen...?
  13. Jeg har endelig investert i en pulsklokke og gledet meg veldig til å måle puls og teste makspuls. Har en Garmin Forerunner 110 som jeg kjøpte på tilbud og den skal vel være bra? Men jeg skjønner ikke hvordan jeg får opp pulsmåling mens jeg løper! Den viser bare tid og distanse, og høyeste puls/gjennomsnittspuls kommer opp når jeg legger det inn på PC i etterkant. Det står ikke noe om dette i bruksanvisningen heller. Det er veldig fint med GPS, men det hadde jeg jo på Endomondo fra før. Grunnen til at jeg kjøpte pulsklokke var jo for å følge med på pulsen mens jeg trener. Når jeg regist
  14. Ja, vi stoler jo på Grete ;-) Leste et sted at til og med Bjørndalen går i motbakkene på rolige dager, så da gjør jeg det også. Har blitt mye flinkere til å variere intensiteten. Ikke meningen å kuppe tråden!
  15. Ja, jeg skjønte forsåvidt det, men lurer på om det er praktisk gjennomførbart med den treningsmengden vanlige folk har. Med 4 løpeøkter i uken vil det si at kun en økt annenhver uke skal være hard intervall eller middels fort. Det høres litt lite ut. Er det noe poeng, eller er 80/10/10 kanskje mest for folk som trener mye? Og ja, jeg vil jo helst løpe fortest mulig og lengst mulig, men det må samtidig være gjennomførbart.
×
×
  • Opprett ny...