Gå til innhold

Vekten har stoppet opp - hva skjer?


mimi

Anbefalte innlegg

Vekten min har stoppet litt opp i en periode på ca 4 uker, da lå jeg på max 1300 kcal om dagen, noen ganger en del mindre også. Kan kroppen ha gått i sparemodus? La om kostholde for en uke og begynte å spise mer, rundt 1500-1700 kcal. Passer på å få i meg mye protein, men spiser også en del karbohydrater(kun fra grove produkter og potet, havregryn) og lite fett. Vet at jeg spiser ordentlig og sunn mat, lager alt selv. Men hva er egentlig greia? Når jeg gikk på vekten i dag, veide jeg 500 gram mer enn forrige uke, vet at det ikke er mye men det er utrolig kjipt og umotiverende. Hva gjør jeg galt? Jeg trener 4-6 dager i uken, 3 med cardio og 3 med tung styrke. Har fett til overs på kroppen så det er nok å ta av. Har heller ikke gått inn noe i cm. Skal sies at vekten min stoppet å bevege seg da jeg la mer vekt på styrke, men det kan umulig være at jeg har fått noe mer muskler? Har jo ikke gått inn en eneste cm noen plass. Noen som har gode råd å komme med eller forslag til hva jeg skal gjøre/spise? Regnet ut at jeg har en hvileforbrenning på ca 1700 kcal, vet ikke om det kan stemme?

Normal dag for meg ser sånn ut:

Frokost: Proteinshake med 40 g havregryn, blander med skummet melk. Eller 40 g havregryn med vann, som havregrøt med sukrin og kanel.

Lunsj: Speltlomper med f. eks: røkt laks, egg, philadelphia light, spekeskinke og philadelphia, eller skinke og ost. Spiser da 3, maks 4 lomper om jeg er veldig sulten. Noen ganger også et eple.

Mellommåltid før trening: Skyr og om jeg ikke har spist eple tidligere spiser jeg det da.

Etter trening: Proteinshake med skummet melk, noen ganger 2-3 riskaker om det blir en stund til middag.

Middag: Karbonadedeig, laks, biff ( storfe, svin), kylling mellom 120-200 g, kommer an på hvor sulten jeg er, alltid med mye grønnsaker og enten potet, naturris, fullornpasta o.l. Karbohydratene utgjør aldri mer enn 200 kcal.

Kvelds: Mager vanilje kesam og cottage cheese blandet, evt med en 10-12 blå druer eller eple eller en halv banan.

Drikker kun pepsi max og vann.

Lørdag: Maks 200 g smågodt, maks 800 kcal eller en flaske vin. Spiser mindre mat på lørdag så jeg ikke overskrider 2000 kcal denne dagen. (Har en langkjøring på mølla (1 time). Så forbrenner en del lørdager.

Så hvor ligger problemet, noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm vekten er ikke alltids til å stole på.. Jeg kan gå opp/ned 2-3 kg fra en dag til en annen. Kommer an på veldig mange ting, og spesielt hvor mye vann kroppen holder. Styrketrening gjør ofte at man holder mer vann, så de 500 g forundrer meg ikke om er vann.

For å vite hvileforbrenningen din (som man aldri vil kunne få vite helt 100%), så må du nesten oppgi høyde og vekt :)

Forresten så er ikke 4 uker så veldig lenge, selv om jeg skjønner godt at det er demotiverende.

Hvordan ser styrketreningen din ut? Og har du hele tiden progresjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm vekten er ikke alltids til å stole på.. Jeg kan gå opp/ned 2-3 kg fra en dag til en annen. Kommer an på veldig mange ting, og spesielt hvor mye vann kroppen holder. Styrketrening gjør ofte at man holder mer vann, så de 500 g forundrer meg ikke om er vann.

For å vite hvileforbrenningen din (som man aldri vil kunne få vite helt 100%), så må du nesten oppgi høyde og vekt :)

Forresten så er ikke 4 uker så veldig lenge, selv om jeg skjønner godt at det er demotiverende.

Hvordan ser styrketreningen din ut? Og har du hele tiden progresjon?

Hehe, jeg er veldig utålmodig da, er jo klar over at ting tar tid. Men har gått ned en del i vekt før. Nå vil jeg bare ned litt mer i fett og så bygge muskler. Hadde jo vært fint å merket litt forskjell ihvertfall, men det har jeg altså ikke. Har to dager med bein, rumpe og mage. Så har jeg armer og bryst, og rygg en annen. Har begynt å legge på vekter. Først klarte jeg bare stangen på det meste. Spesielt på markløft og beinpress har jeg lagt på mye og opplever fremgang. Lagt på litt på benk, men det går det litt treigere med merker jeg. Har ikke verdens beste system på det. Tror du jeg spiser for mye slik jeg spiser nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke er overvektig burde du ikke bruke vekt som en indikator på progresjon. Vekten sier kun hva du veier, ingenting om kroppssammensetning, fettprosent, vann i kroppen osv osv. Om målet ene og alene er eksempelvis å gå ned 5kg og trener styrketrening samtidig vil man ofte bli skuffet, ikke fordi man ikke har hatt progresjon, men fordi man kanskje bare mister 4kg. Alikevel har kroppen mest sannsynlig forandret seg i positiv retning.

Gå heller til innkjøp av en fettklype og ha som mål å gå ned i fettprosent heller enn i vekt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke er overvektig burde du ikke bruke vekt som en indikator på progresjon. Vekten sier kun hva du veier, ingenting om kroppssammensetning, fettprosent, vann i kroppen osv osv. Om målet ene og alene er eksempelvis å gå ned 5kg og trener styrketrening samtidig vil man ofte bli skuffet, ikke fordi man ikke har hatt progresjon, men fordi man kanskje bare mister 4kg. Alikevel har kroppen mest sannsynlig forandret seg i positiv retning.

Gå heller til innkjøp av en fettklype og ha som mål å gå ned i fettprosent heller enn i vekt. :)

Vil gå ned litt mer enn 5 kg, kanskje 10. Har brukt målebånd, men ikke merket noe forskjell der heller, er det også unøyaktig? Hvor kan jeg kjøpe sånn klype da? Blir det som å ta en slik bodymass index ting på treningssenteret? Men ja, som du sier, målet er å gå ned i fettprosent, er ikke vekten som bekymrer meg, men har bare tatt den som utganspunkt siden jeg ikke har visst hvordan jeg kan merke forskjell ellers :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fettklype tror jeg du får kjøpt på tn.no (er på mobil så får ikke linket deg). Målebånd skal i utgangspunktet være en god test, men om du ikke føler noe fremgang(nedgang) i det hele tatt vil det etter det jeg har skjønt være hensiktsmessig å kutte ned på treningen og spise litt mer en periode, også kutte kaloriene gradvis.

Hvis det du har på treningssenteret ditt er noe du står på mens du holder noe i hendene er ikke det en reliabel test og kan variere fra om du har gått på do eller ikke.

Men jeg vil igjen anbefale deg å ikke ha målet ditt kun rettet mot vekt, men heller for eksempel fettprosent og omkrets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fettklype tror jeg du får kjøpt på tn.no (er på mobil så får ikke linket deg). Målebånd skal i utgangspunktet være en god test, men om du ikke føler noe fremgang(nedgang) i det hele tatt vil det etter det jeg har skjønt være hensiktsmessig å kutte ned på treningen og spise litt mer en periode, også kutte kaloriene gradvis.

Hvis det du har på treningssenteret ditt er noe du står på mens du holder noe i hendene er ikke det en reliabel test og kan variere fra om du har gått på do eller ikke.

Men jeg vil igjen anbefale deg å ikke ha målet ditt kun rettet mot vekt, men heller for eksempel fettprosent og omkrets.

Smart med sånn fettklype ja! Tror jeg skal ta å kjøpe meg, billig var den også. Dumt spørsmål, gjør det vondt å bruke den?

Men hvis jeg slutter å trene å spise mer enn det jeg gjør nå (synes i grunnen jeg spiser mye mat), vil jeg ikke bare legge på meg? Hadde et opphold i august hvor jeg ikke tenkte så mye på mat og trente lite, for at jeg så begynte på igjen nå for fem uker siden. Synes nå at det er rart at det ikke skjer noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke når jeg har eggløsning og mensen skal jeg ikke ha før om 9 dager. Kan det ha noe å si?

Japp!

Menstruasjonssyklusen er i aller høyeste grad hormonell og står for en del endringer i kroppen. Det produseres slim og sekre, kroppen gjør seg klar og bla bla bla. Personlig har jeg på det meste gått opp 10 kg før jeg ventet mensen. Det er en grunn til at man føler seg litt feitere ifm. dette og det er fordi kroppen samler vann blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp!

Menstruasjonssyklusen er i aller høyeste grad hormonell og står for en del endringer i kroppen. Det produseres slim og sekre, kroppen gjør seg klar og bla bla bla. Personlig har jeg på det meste gått opp 10 kg før jeg ventet mensen. Det er en grunn til at man føler seg litt feitere ifm. dette og det er fordi kroppen samler vann blant annet.

Har aldri tenkt over det faktisk, men ja, føler jo meg tykkere når jeg har mensen! Men er vel ikke tilfelle nå siden det er over en uke til jeg skal ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...