Gå til innhold

Tips til vegetariske middager?


Casjin

Anbefalte innlegg

Hei alle:p

Jeg har gått litt lei og er litt fantasiløs når det gjelder middag. Er for tiden hekta på en melke- og hvetemelfri supersunn tomatsuppe, men kan ikke spise på denne alle dager. Har en kjæreste som spiser kjøtt og alt det der, men selv holder meg jeg unna kjøtt, men spiser fisk, grønnsaker og noe melk i saus etc.

Det blir ofte kjedelige middager som fiskekaker med potet og saus, eller denne suppen, eller pizza..Der han kan få kjøtt og jeg velger grønnsaker.

Både meg og min samboer vil ha en sunnere helse og gå ned i vekt, og få i oss masse sunne næringstoffer:) Elsker alt av grønnsaker!!

Vi er begge veldig glad i chili og hvitløk, altså sterk mat :lol:

Så.. har dere noe å anbefale ?:cat:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hamburger, bønnesalat, brokkolisuppe a la gordon ramsay. Mulighetene er uendelig med vegetarmat og dessuten er google flink på å finne bra oppskrifter, du bare skriver hva du kunne tenkt deg, så finner den fram det du vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen mini-Jamie Oliver altså, men vegetarianer i noen år gir jo kreativiteten en trøkk. To sikre favoritter som kan varieres i det uendelige er ovnsbakte grønnsaker og varme gryter.

Ovnsbakte grønnsaker:

Hiv oppi en haug av det du måtte ønske i en ildfast form, topp med litt god olje og krydre med alt mellom himmel og jord (personlig ville jeg unngått kanel, til tross for at bl.a Kristine Weber driver sterk misjonering der), og gi det minst 30 min i ovnen på 180 grader. Cherrytomater, gulrøtter, brokkoli, blomkål, masse løk og purre er favoritter her- topp med litt smelta ost, cottage eller fersk parmesan om du vil, og server med litt grovbrød og fullkornsris/pasta etc. Jeg synes kald cottage inntil er gull, samme med hvitløksdressing av mager kesam+ fersk hvitløk. Da får du dessuten lurt inn litt mer prottis- å bruke bønner, kikerter etc kan være et annet triks her.

Varme gryter:

Type akkurat samme fremgangsmåte som ovnsbakte grønnsaker, bare hiv i kjele. Løk og sopp etc steker du litt først, deretter hiver du opp i Gud og hvermann i grønnsaksskuffen, litt vann, krydder/buljong, bønner, og lar putre i 20 min tid mens du får gjort mye annet nyttig. Hiv oppi noen ferske tomater de siste 10 min, disse blir mjuk fin base på gryta. Smak, krydre, topp med hva du vil- serveres med frisk salat og hvitløksdressing e.l.

Disse variantene har ingen begrensninger føler jeg; hvitløk/chili til å variere styrken, ulike grønnsaker etter sesong, krydderhyllas muligheter, med/uten ost, brød, dressinger etc.

For min del føler jeg hemligheten ved en skikkelig god veggismiddag ligger i å gi grønnsakene nok tid! Utrolig hvor mye smak de får etter nok tid i ovnen/gryta, og til og med jenta som tok ketchup på alt eller spiste havregrøt te alle måltider for å slippe å stå på kjøkkenet har innsett gleden ved at måltider faktisk kan inneholde alle Hellige Kriterier i ett; lite jobb, billig, godt & sunt. God middag! :pompous:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker mye kjøtterstatningsprodukter, f.eks Quorn. Selges på store matbutikker som Meny og Ultra. Dette spiser jeg sammen med karbohydratkilde (poteter, ris, pasta, quinoa osv) og grønnsaker. Finnes alt fra "kylling" til "hamburgere" som smaker godt og er sunt. Anbefales å prøve ut om du ikke allerede har gjort det:)

Et annet tips er å erstatte kjøttdeig med linser og bønner, f.eks i taco og lasasgne på fredagskvelden (jeg bruker ofte 50/50 linser og vegetarfarse) :D

Jeg er nok en litt kjedelig vegetarianer, spiser for det meste bare grønnsakene rå og er lite flink til å eksperimentere med dem. Syns Marly over her hadde mange gode tips på grønnsaksfronten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye kjøtterstatningsprodukter, f.eks Quorn. Selges på store matbutikker som Meny og Ultra. Dette spiser jeg sammen med karbohydratkilde (poteter, ris, pasta, quinoa osv) og grønnsaker. Finnes alt fra "kylling" til "hamburgere" som smaker godt og er sunt. Anbefales å prøve ut om du ikke allerede har gjort det:)

Et annet tips er å erstatte kjøttdeig med linser og bønner, f.eks i taco og lasasgne på fredagskvelden (jeg bruker ofte 50/50 linser og vegetarfarse) :D

Jeg er nok en litt kjedelig vegetarianer, spiser for det meste bare grønnsakene rå og er lite flink til å eksperimentere med dem. Syns Marly over her hadde mange gode tips på grønnsaksfronten!

Bruker "vegetarkjøtt" til taco f.eks og disse hamburgerne, men føler ikke alltid soyaprodukter er så veldig bra for magen da jeg blir veldig oppblåst og rar om jeg spiser mye av det.. :( Ellers hørte det veldig godt ut det Marly over skrev ja :) Jeg får vel kikke litt rundt.. men jeg tror alltid at det blir så mye mer stress og krever så mye mer tid når jeg ser rundt på oppskrifter på internett.. de må liksom være enkle for å lokke til seg meg. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er smart det som ble sagt om å erstatte kjøtt med bønner og linser oppi her. Må det være så utrolig fancy? :p Man kan jo slenge sammen en lasagne med røde bønner i stedet for kjøttdeig, og det vil ta kortere tid enn å tilberede den med kjøtt! Tenk enkelt, lag retter som du liker, og prøv å finne gode erstatninger for kjøttet som er brukt. Se gjerne på oppskrifter MED kjøtt og prøv deg frem uten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vegetarlasagne, vegetarpizza og vegetartaco er også favoritter i helgene! Pleier enkelt og greit å kjøpe en boks med røde kidney-bønner ellers følge oppskrifter som vanlig som du liker. Heller av vannet, hiver oppi litt løk og sopp, og enten tacokryddermiksen eller lasagnegreia eller what not; dette er dessuten genialt når du skal samkjøre middag med ikke-veggiser! Du kan lage half-and-half pizza med en sulten kjøtteter, eller snike inn gryta med tacobønner blant alle de andre skålene....:cat:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt:) Tusen takk for svar alle :D Kom gjerne med flere egne oppskrifter og tips:)

Ja jeg har fått litt mer variasjon i matlagingen nå:) Taco fungerer utmerket, og er også blitt fan av Chili sin carne-gryte! Kjempe sterk og utrolig mettende, med masse forskjellige bønner og med ris til:)

Et spørsmål til alle vegetarienere der ute: Hva gjør dere når jula kommer? Med tanke på julemiddager og julebord? Jeg har gitt beskjed til jobben min at jeg ikke spiser kjøtt og da skulle de gi beskjed om dette til de som steller i stand, for det er jo mange med f.eks glutenallergi og melkeallergi. Jeg tenker også på en måte at sau i norge har det greiere enn kyr/gris/kylling der de lever stort sett ute.. men jeg tror ikke jeg hadde klart å spist kjøtt igjen, sånn fysisk sett :S Har liksom opprettet en slags mur foran meg. Jeg foretrekker helst å ikke spise dette, jeg kan jo alltid spise potetene og grønnsakene, men jeg virkelig hater alle disse spørsmålene og blikkene jeg får da jeg forteller at jeg ikke spiser kjøtt. Spiser fisk da, og har alldri smakt på lutefisk. I min familie går det liksom i pinnekjøtt og ribbe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske enkelt retina, du må bare være hard og le litt med dem. Ikke ta deg selv så høytidelig, dessuten bør du kanskje vurdere å se ann i hvilke selskap du bør slacke litt på anti-kjøttspisingen. Feks med familien så får dem bare holde kjeft mens du spiser salat og bønner, derimot på jobben, om dem ikke får ordnet vegetarmat ( noe som er ganske ubrukelig om dem ikke får til ) kanskje du bare spiser den "vanlige maten" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg bør vel det.. :eek: har ingen problem med å spise poteter saus og grønnsaker! Er jo kjempe godt! :lol: Men skal høre med dem ang. noe vegetarisk "kjøttrett" som jeg spise på julebordet. Gidder ikke være vanskelig heller. men betaler 450 kr for dette så da ønsker jeg jo å få noe for pengene også. Ang. julefeiring fant jeg noen oppskrifter på internett jeg kan prøve meg på som jeg kan ta med meg som "kjøttrett". Jeg vil liksom ikke skille meg for mye ut heller, da jeg ikke orker diskusjonen om hvorfor jeg velger å spise slik jeg gjør. Vi får se.. kanskje jeg smaker litt..for meg betyr det hvertfall mye om at dyret har hatt det bra før det ble slaktet, f.eks. slik som jakt der dyrene lever i paradis i forhold til kjøttproduksjonen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På julaften hjemme pleier jeg å ha noe soyakjøtt til potetene. Gjerne de kjøttbolle-lignende greiene fra Hälsans kök. På julebord o.l med jobben pleier jeg ikke si fra på forhånd om at jeg er vegetarianer. Jeg ønsker ikke å "være til bry" for de som steller i stand (kommer jo litt an på hvor vi skal være). Er alltid noe jeg kan spise uansett, poteter og saus er knallgodt:D I fjor var det litt kjipt da, da var det noe tapaslignende greier med kjøtt/fisk i alt. Satt med brødskiver med smør på:oops:. Folk er vanligvis så opptatt av sitt av de ikke legger merke til hva jeg spiser, så da slipper jeg alle spørsmålene og de "morsomme" kommentarene:)

I år skal vi på en restaurant med buffet og da er det nesten garantert noe jeg kan spise. I verste fall får jeg ta dobbel porsjon dessert;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

egg, ost og kikerter er godt og proteinholdig. Siden du spiser fisk er du ikke så vanskelig en vegetarianer å finne mat til for andre. Jeg liker selv kald torsk (rester) med olivenolje på, og gulost(bruker så lett fra synnøve finden) ved siden av. Gjerne grønnsaker også, som grønne lange bønner f.eks. Da jeg var veggis var jeg dilla på store biter grønnsaker kokt med buljong og kikerter. Kokte egg med smelta smør på og gul ost ved siden av er enkelt og godt. Ellers er det jo enkelt å bare lage en salat av grønnsaker du liker, tilsette en god olje og ha biter av fisk/egg og ost oppi. Variere på fiskesorter. Liker røkt kolje, røkelaks, ørret kokt, kokt torsk. Lag fiskekaker selv med løk og egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...