Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har i det siste spist en del kokte egg på jobben, oftes 6 stk og kanskje 2-3 kokte egg på kvelden etter trening..ikke at det er så mye av hva jeg har lest hva andre spiser her inne på forumet! Men nok om det, de på jobben er riktignok en del år eldre enn meg, de er fort i 40-50 åra, å snakker om at jeg kommer til å få høy kolesterol osv..å da begynner jeg selvførgelig å lure da, så kunne trengt litt hjelp av de som kan litt mere om det, enn meg! :)

Jeg er forøvrig gutt, ell Mann..kall det hva dere vil, men er værtfall 21 år!

Er det skadelig å få det?

Hvordan kan jeg merke at jeg evt får det?

Er det "farlig" for meg å spise 6-9 egg per dag? Er riktignok ikke hver dag jeg spsier så mange men, la oss si 2-3 ganger i uka..!

Evt noe annet jeg burde ta hensyn til hvis det skulle være verdt å vite? :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13512-mye-egg-h%C3%B8yt-kolesterol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eggmyten er forbeholdt 90-tallet, men sitter tydeligvis igjen hos noen idag også. Har spist 4-8 egg hver dag i 3 år .. har fine verdier jeg.

Altså: Spis eggene dine du. Sunt, billig og næringsrik mat.

Har i det siste spist en del kokte egg på jobben, oftes 6 stk og kanskje 2-3 kokte egg på kvelden etter trening..ikke at det er så mye av hva jeg har lest hva andre spiser her inne på forumet! Men nok om det, de på jobben er riktignok en del år eldre enn meg, de er fort i 40-50 åra, å snakker om at jeg kommer til å få høy kolesterol osv..å da begynner jeg selvførgelig å lure da, så kunne trengt litt hjelp av de som kan litt mere om det, enn meg! :)

ÅÅ så sinnsykt artig timing - leste akkurat om en "nyere studie" som viser at TRE plommer i UKA er "grensen" for de som er UTSATT for høyt kolesterol.. Altså - er du sunn og slank, og ingen med høyt kolesterol i familien er det ikke så farlig vil jeg tro. Men dersom du har kolesterol-problemer eller har hatt det så bør en begrense seg til rundt tre i uka..

Men - det burde vel sees i sammenheng med kostholdet ellers. Tror ikke noen eggeplommer utgjør særlig fare dersom resten av kostholdet er basert på sunne fettsyrer, og generelt minimalt inntak av "kolesterol-forhøyende mat". Dersom en i tillegg til mye egg spiser mat som også kan øke kolesterolet er situasjonen en helt annen.

• 4 måneder senere...

Annonse

Det er et interessant begrep, kolesterolsensitivitet. Det er ikke så mange som kjenner til det. Det er ikke bare myter om egg og høyt kolesterol. For 66 % er det ok å spise egg, mens for 33 % kan det være farlig.

Mat og kostholdsråd ved høyt kolesterol | Er det sunt?

Gjest Slettet

Jeg er forøvrig gutt, ell Mann..kall det hva dere vil, men er værtfall 21 år!

Er det skadelig å få det?

Hvordan kan jeg merke at jeg evt får det?

Er det "farlig" for meg å spise 6-9 egg per dag? Er riktignok ikke hver dag jeg spsier så mange men, la oss si 2-3 ganger i uka..!

Evt noe annet jeg burde ta hensyn til hvis det skulle være verdt å vite? :)

Tror ikke det skal være farlig med mindre du har problemer fra før.. Jeg spiser for tiden 4-6egg per dag. Muligens mer nå fremover :) 22år gammel gutt ;) Får jeg problemer, så skal jeg si ifra!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...