Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter en tids sykemelding med god tid til å trene, er det tilbake til jobb :) problemet er trivielt, vil mange si, men altså: hvordan opprettholde det jeg har oppnådd? Har endelig begynt å bli fornøyd med kroppen - for første gang i mitt liv egentlig.

I jobbhverdagen kan jeg kanskje klare å få til 3 treningsøkter i uken, ca 60 min hver gang. Hvordan skal jeg få plass til både styrketrening og cardio på denne tiden? Har blitt anbefalt å kjøre fullkroppsprogram på styrken, men da blir det lite tid til cardio? Noen som har erfaringer å dele? Er alene med liten tass, så det er vanskelig å få trent på kveldene og i helgene - blir sniktrening på morgenen i ukedagene.

Prøver å holde et sunt kosthold. Ligger nok i underskudd, men har en lei tendens til å spise mindre, jo mindre jeg trener (fhh anorektiker).

Treningen har gjort så mye for meg, og jeg må virkelig ta meg sammen for å ikke bli deppa over at jeg ikke får mine 4-6 økter i uken lenger...

Må da være noen andre som opplever det samme som meg? Hvordan klarer dere å få tid til all treningen og alt det andre som skulle/burde/kunne/måtte vært gjort? Noen som har lyst å dele erfaringer, tips og råd?

:)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13504-tidsklemma-og-resultater/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Enkelt. Fullkroppsprogram to ganger i uken. En cardio økt i form av høy intervaller. Fokuser på effektive øvelser som gir deg best betalt pr.time. Nemlig knebøy, frontbøy og markløft variasjoner (sørg for at noen med lang erfaring og et skarpt blikk godkjenner den tekniske utførelsen), pullups-variasjoner, samt pushups. Pushups er etter min erfaring et bedre alternativ for gjennomsnittet av befolkningen sammenliknet med den tradisjonelle benkpress. Med korrekt utførelse styrker man kjernemuskulatur, samt stabiliserende muskulatur omkring skulder og skulderblad. Progresjon kan være med sekk på rygg eller strikk. Hvis du allikevel vil ha benkpress med i programmet ville jeg foretrukket smal benkpress med albuene inn mot kroppen, med fokus på triceps og "lats". Foroverbøyd ro som ro-øvelse på rygg, samt bakside skuldre. Hantelpress og sidehev for den øvrige skuldermuskulaturen.

Hva slags type kardio gjør du? Intervaller er helt supert, man får bedre kondisjon og det krever ikke mye tid - kun veldig god innsats. Intervallene kan for eksempel se slik ut:

45 sek spurt / 15 av x 10

2 minutt spurt / 1 minutt av x 6

1 minutt spurt / 30 sek av x 8

osvosv... supert hvis du får gjort dette i motbakke!

Som du ser, en treningsøkt trenger ikke ta lang tid :-) av de 60 minuttene du har tar det ikke mer enn 10 - 12 minutter. Da har du god tid igjen til styrke, og det trenger heller ikke å ta lang tid hvis du fokuserer på store øvelser som kjører gjennom hele kroppen. Selv gjør jeg knebøy, pull-ups, chins, utfall fast hver gang. Når jeg har tid til meg presser jeg inn ekstra øvelser, men jeg kjenner det godt i hele kroppen dagen etterpå med bare disse 4 øvelsene også! :-) Jeg bruker sjeldent mer enn 50 minutter på styrken som jeg gjør 3 ganger i uken, og 20 minutter på kondisjon som jeg gjør 2 ganger i uken. Her har jeg selvsagt ikke regnet med tiden det tar å komme meg til og fra treningssenteret, skifte, dusje, osv. - men det er ikke lange tiden likevel!

Hei. Enkelt. Fullkroppsprogram to ganger i uken. En cardio økt i form av høy intervaller. Fokuser på effektive øvelser som gir deg best betalt pr.time. Nemlig knebøy, frontbøy og markløft variasjoner (sørg for at noen med lang erfaring og et skarpt blikk godkjenner den tekniske utførelsen), pullups-variasjoner, samt pushups. Pushups er etter min erfaring et bedre alternativ for gjennomsnittet av befolkningen sammenliknet med den tradisjonelle benkpress. Med korrekt utførelse styrker man kjernemuskulatur, samt stabiliserende muskulatur omkring skulder og skulderblad. Progresjon kan være med sekk på rygg eller strikk. Hvis du allikevel vil ha benkpress med i programmet ville jeg foretrukket smal benkpress med albuene inn mot kroppen, med fokus på triceps og "lats". Foroverbøyd ro som ro-øvelse på rygg, samt bakside skuldre. Hantelpress og sidehev for den øvrige skuldermuskulaturen.

Takker for supre tips :-)

Får øve meg på dette med færre men mer intensive økter :-) bra trening i dag - tok 100 kg i knebøy for første gang, og løp 5 km på 20'48" :-)

Tjohei! Eneste er at folk ser litt rart på meg :-(

Kanskje du kan få til litt cardio i helgene likevel...?

Kjenner til problemet med trening og en liten tass... Jeg vet ikke hvor gammel han/hun er, men om du har vogn kan du gå fort/fort/fort, du kan skaffe en bæremeis og gå turer i kupert terreng med tassen på ryggen, snart kommer snøen og det er det jo mange muligheter med ski og pulk.

Om du bor i hus kan du løpe i trappene, eller i blokk kan du skaffe deg en god babycall og løpe i trappeoppgangen. :)

Annonse

Takker for supre tips :)

Får øve meg på dette med færre men mer intensive økter :) bra trening i dag - tok 100 kg i knebøy for første gang, og løp 5 km på 20'48" :)

Tjohei! Eneste er at folk ser litt rart på meg :-(

Imponerende form på deg. 100kg i knebøy og 5k på 20ish minutter er sterkt :)

Ser den! :) Oppussing er absolutt ikke det samme som å ligge på sofaen nei...

Men, kan vel være artig for lillemann med en tur ut på ski e.l.?

Ski ja... nå bor vi i regnbyen over alle regnbyer - men vi får se når vinteren kommer :-) det viktigste er vel at vi er i litt aktivitet tenker jeg :-)

Annonse

He he, nei, det er nok ikke sånn der - hadde jo ikke hatt knær igjen i det hele tatt da. Er ikke helt komfortabel med å filme meg selv der jeg trener, men kan jo beskrive: litt mer enn hoftebredde avstand mellom føttene (står bredt og godt), tærne en liten smule ut over. Av og til har jeg små vektskiver under hælene, men ikke alltid. Stålsetter korsryggen og bruker magen så godt jeg kan til å stabilisere - og ser ALLTID tærne mine. Så er det ned da.. ikke helt ned, men er ikke så langt unna 90 grader i knærne... hvis dette var til noen hjelp... :-)

He he, nei, det er nok ikke sånn der - hadde jo ikke hatt knær igjen i det hele tatt da. Er ikke helt komfortabel med å filme meg selv der jeg trener, men kan jo beskrive: litt mer enn hoftebredde avstand mellom føttene (står bredt og godt), tærne en liten smule ut over. Av og til har jeg små vektskiver under hælene, men ikke alltid. Stålsetter korsryggen og bruker magen så godt jeg kan til å stabilisere - og ser ALLTID tærne mine. Så er det ned da.. ikke helt ned, men er ikke så langt unna 90 grader i knærne... hvis dette var til noen hjelp... :)

Det hørtes bra ut! :D(y)

100kg er veldig sterkt! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...