Gå til innhold

Øresus og trening...?


einz

Anbefalte innlegg

Hei!:) Jeg lurer litt på dette med øresus.

For ca 2år siden hadde jeg en kraftig ørebetennelse i begge ørene. Fikk da noen kapsler jeg skulle ta i en periode. Legen sa det kunne være en pipelyd i ørene etter jeg hadde brukt medisinen jeg fikk og da måtte jeg komme tilbake og ta hull på trommehinnene siden da var det mest sannsynelig veske inni trommehinnen Det skjedde jo selvfølgelig.. Just my luck.:( Hadde pipelyder i ørene etter det, men jeg tenkte ikke så mye på det siden det var bare når det var helt stille. Så tenke ikke noe spesielt på det. Men når jeg trener får jeg så vondt i ørene at jeg blir stående og holde for ørene i 1-2 minutters tid. Øresusen blir mye høyere. Det plager meg skikkelig for da greier jeg ikke å konsentrere meg på trening.

Oppsøkte legen igjen for en måneds tid siden og da sjekket han om jeg hadde trykk i ørene.. og det hadde jeg ikke da. Så har da enda denne øresusen!

Noen som har opplevd noe lignende og kanskje har noen tips?:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tung styrketrening øker blodtrykket midlertidig, dette kan være med på å fremprovosere plagene dine. Valsavamanøveren man gjør under tunge løft som knebøy og markløft vil også øke trykket inne i øret ditt mens du holder det. Ellers kan både muskelspenninger og problemer fra nakken gi noe tinnitusproblematikk.

Har du merket noen øvelser som provoserer med enn andre?

Jobb med en dynamisk oppvarming fra nakke/skuldre, pass på å slappe godt av i pausene, strekk gjerne lett på trapezius. Langt fra noen garanti for at dette hjelper, men det kan ihvertfall gjøre noe med noen av årsakene som forverrer problemene dine, selv om jeg mistenker at det er trykkrelatert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Litt gammel tråd, men tar det opp her fremfor å starte en ny.

Var på konsert i går (dritrått!!) og det var rimelig høy musikk. Har tinnitus fra før, som jeg egentlig har blitt bra vandt med. I dag er det derimot et helt vilt øresus, nesten en pipelyd hele tiden. Håper virkelig det gir seg litt etter hvert. Men problemet er at jeg har blitt skikkelig svimmel. Sitter på kontoret nå og er helt susete. Er dette vanlig ved tinnitus/øresus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt gammel tråd, men tar det opp her fremfor å starte en ny.

Var på konsert i går (dritrått!!) og det var rimelig høy musikk. Har tinnitus fra før, som jeg egentlig har blitt bra vandt med. I dag er det derimot et helt vilt øresus, nesten en pipelyd hele tiden. Håper virkelig det gir seg litt etter hvert. Men problemet er at jeg har blitt skikkelig svimmel. Sitter på kontoret nå og er helt susete. Er dette vanlig ved tinnitus/øresus?

Jobber på ØNH, så kan like godt gi min erfaring ;)

Konserter(høy lyd generelt) kan provosere frem tinnitus, eller forsterke den i en periode etterpå. Spesielt sammen med inntak av alkohol, ettersom opplevelsen av tinnitus(styrken) i stor grad påvirkes av din allmenntilstand. Er ikke ofte jeg hører om svimmelhet ved tinnitus. Tinnitus kan muligens gi en følelse av svimmelhet om den blir veldig intens, men om dette vedvarer ville jeg tatt kontakt med fastlegen og få en henvisning til ØNH(om du tidligere er henvist kan du ta direkte kontakt med ØNH).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på ØNH, så kan like godt gi min erfaring ;)

Konserter(høy lyd generelt) kan provosere frem tinnitus, eller forsterke den i en periode etterpå. Spesielt sammen med inntak av alkohol, ettersom opplevelsen av tinnitus(styrken) i stor grad påvirkes av din allmenntilstand. Er ikke ofte jeg hører om svimmelhet ved tinnitus. Tinnitus kan muligens gi en følelse av svimmelhet om den blir veldig intens, men om dette vedvarer ville jeg tatt kontakt med fastlegen og få en henvisning til ØNH(om du tidligere er henvist kan du ta direkte kontakt med ØNH).

Takker for svar :)

Heldigvis har tinnitusen blitt redusert nå, kanskje ikke helt til tidligere nivå, men forhåpentligvis blir det slik igjen. Jeg kan i vertfall høre hva folk sier nå, og lyden av vann i springen osv har ikke den rare "klangen" lenger. Svimmelheten dagen etter kan være litt tilfeldig (jeg drakk bare et par pils, så var ikke bakrus), men jeg har ikke merka det siden. Så det kan se ut som kroppen er mer eller mindre tilbake der den var - heldigvis. Hadde vært skikkelig kjipt om øresuset var permanent på hyle/hvine-stadiet. Men jeg må huske å få tak i musikkøreplugger til neste konsert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :)

Heldigvis har tinnitusen blitt redusert nå, kanskje ikke helt til tidligere nivå, men forhåpentligvis blir det slik igjen. Jeg kan i vertfall høre hva folk sier nå, og lyden av vann i springen osv har ikke den rare "klangen" lenger. Svimmelheten dagen etter kan være litt tilfeldig (jeg drakk bare et par pils, så var ikke bakrus), men jeg har ikke merka det siden. Så det kan se ut som kroppen er mer eller mindre tilbake der den var - heldigvis. Hadde vært skikkelig kjipt om øresuset var permanent på hyle/hvine-stadiet. Men jeg må huske å få tak i musikkøreplugger til neste konsert.

Det er godt å høre, som oftest er det slik :) Det kan komme av hørselens automatiske forsvar mot høye lyder, som etter eksponering demper styrken på innkommende signal slik at du får et midlertidig "hørseltap" - noe som ofte gir en opplevelse av høyere sus. Men det er bare spekulasjoner fra min side, støy kan påvirke susen av andre årsaker også :)

Er man skikkelig uheldig kan øresusen bli forverret permanent, så det er en veldig god ide :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke ofte jeg hører om svimmelhet ved tinnitus.

Det kommer vel av opprinnelsen? Jeg har skade på innerøret, som gir meg tinnitus. Den skaden påvirker også balansen fra tid til annen, som visstnok er helt normalt ved innerøreproblemer. Det er faktisk en av grunnene til at jeg ikke kan bruke høreapparat, for høreapparatet kødder til balansen min og forsterker tinnitusen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å høre, som oftest er det slik :) Det kan komme av hørselens automatiske forsvar mot høye lyder, som etter eksponering demper styrken på innkommende signal slik at du får et midlertidig "hørseltap" - noe som ofte gir en opplevelse av høyere sus. Men det er bare spekulasjoner fra min side, støy kan påvirke susen av andre årsaker også :)

Er man skikkelig uheldig kan øresusen bli forverret permanent, så det er en veldig god ide :)

Interessant at dette er en slags forsvarsmekanisme mot hørselstap, det har jeg ikke hørt før (heh). Trodde jeg var enda mer sårbar for hørselstap i denne perioden, og har unngått musikk og så videre.

Dessverre fikk jeg permanent tinnitus av en vilt høy konsert for 17 år siden eller noe slikt. Etter den konserten hadde jeg noe helt vilt med øresus, og kunne i praksis ikke høre hva den andre personen sa til meg, selv om han til slutt brølte. Øresuset ga seg mye den gangen også, men det ble et permanent sus i ørene, som et slags svakt vindsus. Har blitt vandt til det så det er ikke noe problem, men vet noen har en høyfrekvent pipelyd i hodet hele tiden, og det må være et rent helvete.

Kan noe gjørest mot tinnitus nå til dags? Kan man operere det bort på et vis? Mener å ha lest noe om det, men husker ikke detaljene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør man om fastlegen nekter å henvise til ØNH fordi han mener det er bortkastet tid for dem?

Hvis det er snakk om tinnitus både kan og bør fastlegen henvise til ØNH, ofte er den ufarlig - men den kan også være et symptom årsaker som absolutt bør utredes. Noen ØNH-avdelinger har voldsom ventetid, men jeg ville nok hørt med en annen fastlege om henvisning hvis du synes du har behov for det.

Det kommer vel av opprinnelsen? Jeg har skade på innerøret, som gir meg tinnitus. Den skaden påvirker også balansen fra tid til annen, som visstnok er helt normalt ved innerøreproblemer. Det er faktisk en av grunnene til at jeg ikke kan bruke høreapparat, for høreapparatet kødder til balansen min og forsterker tinnitusen ;)

Opprinnelsen har nok mye å si ja :) Balanseorganet ligger i mellomøret og er generelt sårbart for alt som foregår der inne. Tinnitus kan komme av mange årsaker og vil påvirkes av dette(feks; har du øresus på grunn av nedsatt hørsel vil i veldig mange tilfeller et høreapparat dempe opplevelsen av tinnitus. Hadde nok valgt bort høreapparatet om det hadde kødda med balansen jeg også ;) hørtes ikke behagelig ut!

men vet noen har en høyfrekvent pipelyd i hodet hele tiden, og det må være et rent helvete.

Kan noe gjørest mot tinnitus nå til dags? Kan man operere det bort på et vis? Mener å ha lest noe om det, men husker ikke detaljene.

Tinnitus med den mest voldsomme lyden(er vel kun 0,5% av alle med tinnitus) kalles alvorlig tinnitus og blir klassifisert som den tredje verste ikke-dødelige lidelsen i verden av WHO, så det har du nok rett i. Heldigvis er det få som får det, men for de som blir rammet er det forferdelig.

Tinnitus kan ikke fjernes ved operasjon eller behandles med medisin(kapper du av hørselsnerven blir du døv, men tinnitus er der fortsatt). Ofte brukes motlyd(apparat i øret som sender inn lyd + pute med lyd for å bedre innsovning) og høreapparat som hjelpemidler. Så og si alle som har en større eller mindre grad av hørseltap merker effekt av høreapparat. Det rådes til å unngå helt stille omgivelser og unngå stress om mulig. Allmenntilstanden bestemmer i stor grad hvor sterk susen er.

Ved alvorlig tinnitus er det kognitiv behandling som brukes i de største delene av verden foreløpig. Noen steder blir behandlingen utført i tverrfaglige grupper - der psykologer, audiografer, ØNH-leger og fysioterapeuter deltar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant at dette er en slags forsvarsmekanisme mot hørselstap, det har jeg ikke hørt før (heh). Trodde jeg var enda mer sårbar for hørselstap i denne perioden, og har unngått musikk og så videre.

Dessverre fikk jeg permanent tinnitus av en vilt høy konsert for 17 år siden eller noe slikt. Etter den konserten hadde jeg noe helt vilt med øresus, og kunne i praksis ikke høre hva den andre personen sa til meg, selv om han til slutt brølte. Øresuset ga seg mye den gangen også, men det ble et permanent sus i ørene, som et slags svakt vindsus. Har blitt vandt til det så det er ikke noe problem, men vet noen har en høyfrekvent pipelyd i hodet hele tiden, og det må være et rent helvete.

Kan noe gjørest mot tinnitus nå til dags? Kan man operere det bort på et vis? Mener å ha lest noe om det, men husker ikke detaljene.

http://www.utdallas.edu/news/2011/1/13-8021_Findings-Show-Promise-in-Battle-Against-Tinnitus_article.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det venstre øret fikk jeg pipelyd under trening - helt grusomt må jeg si (men mye bedre nå, INGEN pipelyd nå)

Pers, valsavamanøver/brace så hardt under frontbøy i dag + musikk på full grusomt (aldri mer høy musikk og headset)

Nå har øresusen roet seg ned, og ingen pipelyd (verste jeg har opplevd enda verra enn treningsskade generelt) vi har hatt litt om dette på skolen i sykdomslære (jeg er massasjeterapeut student) men noen eksperter som har noen tips?

Det hjalp å jobbe med mellomgulvet diafragma innånding og utånding, men merker at det er noe rart type klirrende lyd.

Btw, ser noen nevner nerve og trapezius. Mener dere å mobilisere/nerve flossing av nerven accessory/hjelpenerven og tøye stramme muskulaturer som trapezius, sternocleidomastodeus (skråhalsmuskelen), scalenus?

Jeg har hørt på høy musikk i hele livet mitt og vært stor gamer i dataspill, og aldri hatt noe problem med øresus/tinnitus med PIPELYD utenom vann og småe greier som det.

Takker for alle tips :D!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbigående øresus er noe rundt 70% av befolkningen som opplever iløpet av livet, kanskje fler også. Ingenting å bekymre seg for :)

Hvorfor det dukker opp akkurat under trening har jeg ikke noe godt svar på. Høy musikk kan være årsaken selv om du ikke har opplevd det før, men det blir bare spekulasjoner. Kan muligens komme av trykkforandringer i øret ettersom du nevner at å jobbe innånding og utånding hjelper. Forandret trykk i mellomøret(slik at det er ulikt trykk på innsiden og utsiden av trommehinnen) vil sette trommehinnen i spenn og dermed gi et midlertidig hørseltap som kan medføre at man opplever tinnitus en kort periode til trykket jevner seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...