Gå til innhold

Vondt i skulder ved brystøvelser


James May

Anbefalte innlegg

Var på gymmen idag og merket smerte i høyre skulder da jeg tok benkpress :/ Når jeg er helt nede med stangen, så kjennes det som skulderen hopper ut av ledd, for så å hoppe tilbake igjen når jeg løfter opp (folk kjenner kanskje det samme om de vrikker på ankelen, knekker fingre etc. Gjør ikke vondt men det kjennes). Gjorde altså ikke vondt før nå i etterkant. Turte ikke mer, i frykt for at det skulle gå skikkelig skeis.

Noen som har vært borti liknende? Hva bør jeg gjøre, evt hvor lenge la den hvile? Det var verst når jeg tok benkpress, men kjente det også da jeg gjorde press med manualer, både flatt og med incline. Som sagt, gjorde først "vondt" nå i etterkant.

Jeg forstår ikke hva dette kommer av, nekter å tro at teknikken min er såpass langt ute på viddene. Hjælp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legg ut en video av teknikken din. Viktig at du presser skuldrene skikkelig nedi benken og holder de der, ned og bak - og hold spennet. Når du presser stangen kan du tenke på og presse deg selv ned i benken. Det hjelper på spennet :)

Heller ikke la albuene peke rett ut, få ned nærmere kroppen ved og treffe på det høyeste punktet, øvre del av magen/rett under brystet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over, viktig med godt spenn, stabil plattform å presse fra og å få aktivert latsa. Se instruksjonsvideoer for å å dette på plass.

Følelsen av at skulderen glipper ut er typisk en av to ting: enten at skulderen er instabil og sublukserer (gå "litt ut av ledd" eller at du har en labrumskade (labrum er en bruskskive i skulderen omtrnt som meniskene i kneet) som leddkula glipper over. Last av litt vekt, varm godt opp og sørg for god teknikk. Tren gjerne litt med frivekter og i slynger for å jobbe med stabilitet. Om problemet vedvarer anbefaler jeg deg absolutt å oppsøke fagperson å få skulderen din vurdert, du har ikke lyst til å kuke opp dette ;) IKKE fortsett å trene om det gjør vondt, kroppen forteller deg ganske tydelig at noe er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over, viktig med godt spenn, stabil plattform å presse fra og å få aktivert latsa. Se instruksjonsvideoer for å å dette på plass.

Følelsen av at skulderen glipper ut er typisk en av to ting: enten at skulderen er instabil og sublukserer (gå "litt ut av ledd" eller at du har en labrumskade (labrum er en bruskskive i skulderen omtrnt som meniskene i kneet) som leddkula glipper over. Last av litt vekt, varm godt opp og sørg for god teknikk. Tren gjerne litt med frivekter og i slynger for å jobbe med stabilitet. Om problemet vedvarer anbefaler jeg deg absolutt å oppsøke fagperson å få skulderen din vurdert, du har ikke lyst til å kuke opp dette ;) IKKE fortsett å trene om det gjør vondt, kroppen forteller deg ganske tydelig at noe er feil.

Dette med labrum som du skriver; jeg knekker i samtlige ledd i kroppen og har gjort det i mange år. Om jeg setter meg på huk så knekker det i knærne, albuene mine knekker innimellom, knekker ofte fingrene, ankler når jeg gjør sirkelbevegelser med foten osv. Har dette en sammenheng, eller er det sånn med de fleste? Blir stressa jeg nå, haha! Har aldri hatt leddsmerter sånn sett, bare at det knekker og har gjort det i mange år.

Og hvem vil en sånn fagperson være? Ikke en vanlig lege vel, hva kan de om belastning osv?

Jeg tenker å prøve igjen på torsdag, ETTER overdrevent mye oppvarming. Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette med labrum som du skriver; jeg knekker i samtlige ledd i kroppen og har gjort det i mange år. Om jeg setter meg på huk så knekker det i knærne, albuene mine knekker innimellom, knekker ofte fingrene, ankler når jeg gjør sirkelbevegelser med foten osv. Har dette en sammenheng, eller er det sånn med de fleste? Blir stressa jeg nå, haha! Har aldri hatt leddsmerter sånn sett, bare at det knekker og har gjort det i mange år.

Og hvem vil en sånn fagperson være? Ikke en vanlig lege vel, hva kan de om belastning osv?

Jeg tenker å prøve igjen på torsdag, ETTER overdrevent mye oppvarming. Takk for all hjelp :)

Knekking i andre ledd er ganske vanlig, er helt ufarlig og har ingen relevans for dette :). Knekking/klikking som følge av labrum/meniskskader føles ofte litt annerledes. Vanskelig å beskrive her, men man merker tydelig forskjell når man har sett noen caser ;)

En sånn fagperson vil i første omgang være en fysioterapeut tenker jeg, de fleste leger (det finnes hederlige unntak) kan særdeles lite om dette.

Gi oss rapport på hvordan det går på torsdag da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekking i andre ledd er ganske vanlig, er helt ufarlig og har ingen relevans for dette :). Knekking/klikking som følge av labrum/meniskskader føles ofte litt annerledes. Vanskelig å beskrive her, men man merker tydelig forskjell når man har sett noen caser ;)

En sånn fagperson vil i første omgang være en fysioterapeut tenker jeg, de fleste leger (det finnes hederlige unntak) kan særdeles lite om dette.

Gi oss rapport på hvordan det går på torsdag da!

Tusen takk, I will :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...