Gå til innhold

Sunn pizzabunnoppskrift?


Strike

Anbefalte innlegg

Noen som har en god oppskrift på sunn pizzabunn med lite kalorier? Har handlet inn alt fra mandelmel til kokosmel, og er nå veldig klar for å prøve meg i baking :) Vil helst ha en sunn, men "normal" pizzabunn på grunn av samboer som er litt i tvil til "ekstrem" bakst :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære kverulant; Er på utkikk etter en oppskrift som er både sunn og kalorifattig, ikke kommentarer fra "bedrevitere"!

Jeg skrev ikke for å være bedreviter. Det er et stort problem i norge at kalorifattig kost blir fremstilt som ekvivalent med et sunt kosthold.

Skal derimot innrømme at jeg faktisk leste forbi "sunn og ." Så kommentaren var ikke passende fra min side :)

edit: Prøvd børge sin pizza forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ikke mye til for å gjøre en pizzadeig litt sunnere. Erstatt det fine hvetemelet med din egen melblanding - du kan kombinere alt fra rug, spelt, havrgryn og byggmel! Evt mandelmel også - men da kan du ikke bruke gjær i oppskriften. Selv pleier jeg bruke knuste havregryn + rugmel + kruskakli + 1 scoop nøytral proteinpulver. Pleier ofte også å blande inn egg og evt litt kesam i deigen =)

Det går også ann å knuse opp grønnsaker og blande inn i deigen. Har smakt dette (med blomkål og squash) og det er godt,men har ikke gjort det selv.. =)

MEN det som avgjør pizzaens sunnhet er i stor grad fyllet... Tynn bunn + masse sunt fyll =) F.eks karbonandeig+løk+sopp, kylling (evt med pesto! men da går kcal litt opp), svinekjøtt, osv... Men godt med fyll og gjerne grønnsaker. Også ostevalg vil ha MYE å si for både sunnheten og kalorimengen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skal ikke mye til for å gjøre en pizzadeig litt sunnere. Erstatt det fine hvetemelet med din egen melblanding - du kan kombinere alt fra rug, spelt, havrgryn og byggmel! Evt mandelmel også - men da kan du ikke bruke gjær i oppskriften. Selv pleier jeg bruke knuste havregryn + rugmel + kruskakli + 1 scoop nøytral proteinpulver. Pleier ofte også å blande inn egg og evt litt kesam i deigen =)

Det går også ann å knuse opp grønnsaker og blande inn i deigen. Har smakt dette (med blomkål og squash) og det er godt,men har ikke gjort det selv.. =)

MEN det som avgjør pizzaens sunnhet er i stor grad fyllet... Tynn bunn + masse sunt fyll =) F.eks karbonandeig+løk+sopp, kylling (evt med pesto! men da går kcal litt opp), svinekjøtt, osv... Men godt med fyll og gjerne grønnsaker. Også ostevalg vil ha MYE å si for både sunnheten og kalorimengen

Takk for gode tips :) Har du noen blandeforhold jeg kan gå etter? Skal prøve å bruke restene fra en veldig sunn og god chili con carne son vi spiste til middag igår som fyll på pizzaen, og smårettskinke + ekstra grønnsaker på toppen :) Er ikke særlig glad i ost selv, men samboer vil selvfølgelig ha det, så skal gå for en lettost så han blir fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

1,5 DL Fullkornsmel

1 SS olje

Halv pose tørrgjær

en liten dæsj med skummet melk for smak og vann

Gir ca en liten løvtynn pizza med greit innhold.

Ca innhold på en bunn om du baserer på 150G mel (noe for utbaking):

585 KCAL

90 G Karbohydrater

25 G Proteiner

9 G fett

Jo mindre mel du bruker til å bake ut jo magrere blir den. Funker fint for en person

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er ute etter en bunn som er sunn med lite kalorier. Kan du lake "blomkålpizzabunn" ;) Da bare koker du ett blomkålhode og kjører det i stavmikseren, kan tilsette litt bakepro f, eks eller eggehviter, krydder (oregano) osv også smører du det bare utover en langpanne og steiker den for seg selv først før du tar den ut å tar på fyllet for å så sette den inn igjen til osten er smeltet :D(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 g bakepro

30 g kokosmel ( eventuelt ca 50 g peanøttmel )

1 stort egg

eggehvite fra tre store egg

1 ts fiberhusk

litt salt

bland sammen godt

La røren stå i ti min ca, er den for tykk så sper du på med vann til den blir smørbar :) Skal være ganske grei å smøre utover.

Forstek på 180 grader til bunnen er fast

ha på fyll og stek til ost er gyllen :)

Synes selv det blir best med peanøttmel men godt med begge to :D

Pizzaen er lettest å spise med kniv og gaffel når den er nystekt, men kald går det fint ann å holde stykkene i hånda :)

Makro med peanøttmel

[ATTACH]71342[/ATTACH]

Dette er vel en oppskrift basert på Kriweb sine lefser

Har slått godt ann hos de jeg har introdusert den for hvertfall :D

post-5896-14440903130692_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...