Gå til innhold

Antall repitisjoner og sett da vektnedgang er førsteprioritet


Nellie

Anbefalte innlegg

Jeg har ca 20 kg jeg vil ned, før jeg begynner å trene skikkelig styrketrening. (veier 96 kg fordelt på 170 cm)

Opplever veldig stagnasjon hvis jeg trener tunge vekter, med få repitisjoner. Jeg vet det funker, men blir veldig demotivert siden jeg har såpass mye overvekt jeg MÅ bli kvitt i første omgang. Hjelper ikke så mye at hodet vet at det er bra, når man står på stedet hvil i 6-8 uker. Please ikke kom med "jenter derfor virker ikke" artikler (no offence;))og "du spiser mer enn du tror" osv, for dette kan jeg fra før av.

Pga ei skada skulder er øvelsesrepetoaret mitt relativt begrenset. Øvelsene jeg får til uten smerter er knebøy (med manual i den ene hånden), leg extentions, leg curls, utfall (med manual i den ene hånda), rygghev, de fleste manualøvelser på den friske armen og situps på ball. Så det blir ikke så ille mye tunge vekter uansett da, kan du si.

Hvor mange repitisjoner og sett bør jeg gå for da?

Tenker fullkropp 2-3 ganger i uka passer bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sa ikke at jeg er en av de som gjør alt rett men som ikke får resultater?

Jeg trena f.eks ganske greit før jeg skadet skulderen min, spiste helt OK, ikke optimalt og det sto da stille på vekta i seks uker. Når jeg ikke fikk trent mer gikk jeg jo ned 2-3 kilo. Så jeg gikk ned. Nå får jeg ikke trent på den måten, så da lurte jeg på dette da. Men det går kanskje ikke ann å svare normalt på det?

Kostholdet er greit. Har gått ned 16 kilo før, så jeg vet hva jeg skal gjøre. Har holdt på i tre uker, ligger rundt 1500 kalorier. Det funker det, men jeg vil gjerne trene ved siden av da. Og ikke stå stille:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du opplever stagnasjon når du trener tunge vekter, med få repitisjoner - så er vel neste naturlige steg å kjøre høyrep en stund?

Uansett hva du har gjort til nå, kosthold og trening, så har du stagnert - kroppen har tilpasset seg, og du trenger å endre noe. Kjører du noe kardio? Hvordan ER kostholdet? Lavkarbo? PF? Hvordan er proteininntaket? Fordeling mellom protein, karbs og fett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du opplever stagnasjon når du trener tunge vekter, med få repitisjoner - så er vel neste sted å kjøre høyrep en stund?

Uansett hva du har gjort til nå, kosthold og trening, så har du stagnert - kroppen har tilpasset seg, og du trenger å endre noe. Kjører du noe kardio? Hvordan ER kostholdet? Lavkarbo? PF? Hvordan er proteininntaket? Fordeling mellom protein, karbs og fett?

Takk for svar:)

Etter å ha selvforsket i noen år har jeg funnet ut at jeg bør ligge rundt 50 gram kh, mellom 80-100 gram protein (utenom treningdager) og resten fett også sånn mellom 1500 og 1600 kalorier. Det funker veldig bra for meg.

Men det er ikke kostholdet som er problemet altså. Går helt fint ned hvis jeg spiser slik og bare dasser på ellipsemaskin eller noe sånt. Men vil gjerne trene styrke da.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta en pause med styrketrening til du har gått ned noen flere kg og føler deg litt mer komfortabel med vekter? Jeg har også vært overvektig, og opplevde den gang stryketrening som demotiverende og kjipt. Nå som jeg er slank er styrketrening en helt annen opplevelse. En ting er at øvelsene er lettere å utføre på en ok måte, og en annen ting er at det er litt mer motiverende når musklene faktisk synes når de vokser:) Mitt råd er i hvertfall å fokusere på bra mat og moderat kondisjonstrening frem til du har gått ned de antall kg du trenger for å føle deg mer vel med styrketrening. En ting av gangen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, når du sier du trener tungt mener du faktisk at du trener til utmattelse, noe som føles tungt relativt sett men ikke er det i styrketreningsterminologi. Tungt= vekter fra 85% og opp mot 100% av vekten du kan løfte en gang. Tungt er IKKE 'til jeg ikke klarer mer'. Det er kun utmattelse, helt uavhengig av vekten du brukte.

Men, som jeg og andre prøver å si: Det du trenger er mer aktivitet over tid og kontroll på kosten, ikke majoring in the minors.

Du sier du har kontroll, men er du 96 kg og 170 er du et levende bevis på at du ikke har det, og i beste fall kan gå ned raskt men fyker opp igjen. Hadde du hatt kontroll ville du aldri blitt så tung.

Nå har ikke jeg sagt at jeg har kontroll hele tiden? Som sagt så har jeg gått ned 16 kilo før. Dette var for ca halvannet år siden. Siden det har jeg ikke gått ned noe, men stått stille, fordi at jeg ikke har fått til det jeg vet jeg må gjøre.

Akkurat NÅ klarer jeg helt fint å gjøre det jeg vet jeg må gjøre, så da går det bra og jeg har kontroll nå. Jeg har kunnskapen, men saboterer meg selv. Hvor har jeg spurt om råd i forhold til dette?

Skjønner ikke helt hvordan dette er svar på spørsmålet mitt? Jeg kom ikke inn hit og startet denne tråden for å få tips om hvordan jeg skal klare å gå ned i vekt. Jeg lurer på hvor mange reps og sett det er best å holde seg til når vektnedgang er hovedprioriteten. Synes liksom trådtittelen taler for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta en pause med styrketrening til du har gått ned noen flere kg og føler deg litt mer komfortabel med vekter? Jeg har også vært overvektig, og opplevde den gang stryketrening som demotiverende og kjipt. Nå som jeg er slank er styrketrening en helt annen opplevelse. En ting er at øvelsene er lettere å utføre på en ok måte, og en annen ting er at det er litt mer motiverende når musklene faktisk synes når de vokser:) Mitt råd er i hvertfall å fokusere på bra mat og moderat kondisjonstrening frem til du har gått ned de antall kg du trenger for å føle deg mer vel med styrketrening. En ting av gangen:)

Takk for et ordentlig svar!:)

Jeg synes styrketrening er kjempemoro, selv når jeg er en tjukkas, men som sagt så er første pri nå å gå ned disse 20 kiloene. Så ja, kanskje jeg bør holde meg til ellipsemaskinen så lenge.

Det er jo moro å gå ned i vekt også;) Og ikke minst så er det et stort behov for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du leste den artikkelen du siterte i det første innlegget vet du hvor fantastisk lite effektivt slik trening er for å bevare fettfri masse og gå ned i vekt. Mer aktivitet hele tiden, ikke ellipsemaskin av og til.

Du er mye flinkere til å gi skikkelige svar innpå lavkarbo.no, må jeg si! Dette er jo som natt og dag.

Du svarer jo IKKE på hvordan jeg skal trene styrke, kardio er feil, så hva skal jeg gjøre da?

Av og til? Du er jaggu full av fordommer du? Jeg er sykemeldt pga detta skulderbruddet, så trening er den eneste "jobben" jeg har om dagen. Frem til nå har jeg ikke vært i form, da det krever litt av kroppen å komme seg etter en operasjon og ikke minst tapper det en litt for krefter å trene opp styrke og ROM helt på nytt i en arm. Nå er jeg i bedre form og skal tilbringe endel tid på SATS, i tillegg til de tre faste fysioterapiøktene mine i uka, tenkte jeg.

Hvis ikke du vil hjelpe med det jeg spør om, så er det vel bedre for både deg og meg om du går og bruke tiden din et annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forveksler deg sikkert med en annen da.. Sorry! På vegne av den personen hvertfall.

Ser det ikke ut som at jeg vet hva jeg må gjøre da? Og jeg sier at jeg gjør det nå og vet SELVFØLGELIG at jeg må fortsette med det. Du har tydeligvis gått på den der "folk er feite fordi at de er stokk dumme" greia. Jeg har ikke jojoa opp og ned i vekt, jeg har stått stille etter å ha gått ned og nå vil jeg videre ned.

Anyways. Ikke kast bort tiden din mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg ser så har Asle her svart deg på det du spør etter i trådtittelen. Det er kanskje ikke svaret du leter etter, men det er svarene du trenger i hvert fall. Det du kanskje opplever som kverulering ser jeg som spørsmål for å finne ut hva man jobber med.

Poenget her er at du søker en løsning som ikke eksisterer på det problemet du har. Du leter etter løsningen på overvekt på feil tema. Og det virker ikke som om du er villig til å godta at det ikke er styrketreningen du skal bruke som middel til vektnedgang.

Flytt fokuset, og du går i riktig retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da lurer jeg litt på noe, med fare for å leve opp til nicket mitt her nå altså; sier dere at kondisjonstrening ikke er noe særlig gunstig i forhold til vektnedgang? Eller er jeg helt på jordet nå? Er det slik at jeg har torturert meg på spinningsykkelen til ingen nytte i dag? Hvilken treningsform er mest gunstig når man vil ned i vekt og stramme opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da lurer jeg litt på noe, med fare for å leve opp til nicket mitt her nå altså; sier dere at kondisjonstrening ikke er noe særlig gunstig i forhold til vektnedgang? Eller er jeg helt på jordet nå? Er det slik at jeg har torturert meg på spinningsykkelen til ingen nytte i dag? Hvilken treningsform er mest gunstig når man vil ned i vekt og stramme opp?

Kostholdet ditt er viktigst. Lange gåturer stimulerer vel også til økt fettforbrenning, men der skal du ikke ta mitt ord på det, for jeg tør ikke stå 100% på det.

Det er lettere for deg å hente ut et underskudd på 500kcal gjennom kosthold, enn det er på spinning. Ingenting i veien for å forbrenne litt kalorier gjennom kardio, men det er ikke der nøkkelen ligger. Det er lite poeng i å gå for høyt på underskudd uansett, og det underskuddet du kan optimalt gå på, klarer du fint å oppnå gjennom riktig kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, Alse er så frekk! haha :D

Tingen er at du er overvektig, ønsker å gå ned i vekt. Du klarer å gå ned i vekt, siden du spiser bra. Du holder deg til et kcal underskudd som gjør at du går ned i vekt. Stemmer dette?

Det du lurer på er hvordan du skal trene styrke i forhold til dette med å gå ned i vekt? Siden du har begrenset med øvelser du kan gjøre pga skadet skulder? Slik forstår jeg det :) Uansett hva du gjør så vil du jo gå ned i vekt, du vet jo hvordan du gjør det mtp maten (sier du selv).

Treningen jeg vil anbefale er å få i FJELLET! :D (friluftslivmennesket... men serr: det er sinnsykt bra for psyken, noe som spiller en stor rolle mtp overvekt- tenker jeg + utfall i hver bakke) Og kjør knebøy og markløft. Øvelser du bør og kan gjøre må du nesten snakke med din fysiot. med, siden han kjenner til problemet bedre.

Men dette med set og reps tror jeg ikke spiller så ALT for stor rolle mtp din målsetning. Tenk 3 sett med 8-12 rep, så går det nok bra! Tenk teknikk, og bruk god tid. lykke til med alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...