Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg begynte å trene for ca. 1 mnd siden og har så lenge jeg kan huske spist akkurat hva jeg har følt for uten å bekymre meg veldig over konsekvensene.

Jeg er derfor ikke vant til å ha fokus på det å spise sunt.

Jeg vet at kyllingfilet er sunt og at burgerking er usunt. Men det er en drøss midt i mellom som jeg virkelig ikke aner om er bra eller ikke.

Jeg er også usikker på hva jeg vil/bør satse på.

Jeg er noe overvektig, men ikke sånn superkrise. Med klær på ser jeg ok ut, men selvsagt ALT for høy fettprosent.

Spm er om jeg skal kjøre underskudd eller ikke. Vurderer å bygge/bulke en periode, for så å deffe, så vil en normal bulk uansett være en gigantisk fremgang for min del og forhåpentligvis redusere fettprosent på veien likevel.

Evt bare legge meg på en gylden middelvei

Hva ville dere ha gjort i tilsvarende situasjon?

Så kommer det til hva jeg burde ha fokus på. Lite fett? Lite karbohydrater? Osv...

Gi gjerne konkrete tips om at jeg bør holde meg unna mat med X antall gram fett/karbohydrater osv..

Burde jeg ta noe proteintilskudd e.l?

Mye spørsmål....

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13150-kaos-med-kostholdet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville først fått treningen inn som rutine, god vane, og kose deg med den.. Så det er noe du vil fortsette med.

Legger du ekstremt trykk på å gjøre alt "rett" i starten er det lett å bli lei, og dette av lasset..

Start med noe basic ihvertfall, mere kjøtt, egg, melk.. Kutte ned snopet og brusen til en gang i uka.

Keep it simple :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13150-kaos-med-kostholdet/#findComment-509897
Del på andre sider

Jeg er også usikker på hva jeg vil/bør satse på.

Finn først ut HVA du vil satse på - er enormt vanskelig å gi gode råd når en ikke vet hva en skal gi råd om... ;) Sett deg et langsiktig mål - f.eks delta i en eller annen konkurranse/løp o.l, eller å løfte x-antall kg i f.eks benk/mark ? X antall chins? ELler: fullføre x antall økter i uka i et år??

Og delmål underveis: innen 6 uker skal jeg... ?

Jeg er noe overvektig, men ikke sånn superkrise. Med klær på ser jeg ok ut, men selvsagt ALT for høy fettprosent.

Spm er om jeg skal kjøre underskudd eller ikke. Vurderer å bygge/bulke en periode, for så å deffe, så vil en normal bulk uansett være en gigantisk fremgang for min del og forhåpentligvis redusere fettprosent på veien likevel.

Siden du er ganske ny på treningsfronten så vil du kunne ha god framgang styrke og muskemessig uten å ligge i særlig kalorioverskudd. Mener å ha lest at "utrente" har større potensiale for å kunne bygge litt muskeler samtidig som fett% reduseres. Dette krever dermed at du ikke ligger i overskudd..

Evt bare legge meg på en gylden middelvei

Hva ville dere ha gjort i tilsvarende situasjon?

Så kommer det til hva jeg burde ha fokus på. Lite fett? Lite karbohydrater? Osv...

Gi gjerne konkrete tips om at jeg bør holde meg unna mat med X antall gram fett/karbohydrater osv..

Burde jeg ta noe proteintilskudd e.l?

Mye spørsmål....

Igjen - bestem deg for å bulke eller deffe.. Hvordan du skal spise vil jo avhenge av om du vil NED eller OPP i vekt.. Syntes du skal søke litt i formet - for det finnes så SINNSYKT mange tråder om hvordan en kan/bør spise både for å bygge, og for å deffe.

Og - ikke bare hiv deg på en diett som virker lur - sørg for at det er noe som passer DEG

lykke til=)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13150-kaos-med-kostholdet/#findComment-510079
Del på andre sider

Jeg vil lest og lært (MASSE), ettersom "riktig" kosthold vil avhenge mye av deg, ditt liv, dine mål, ditt aktivitetsnivå, dine likes, dislikes osv. Begynn med denne feks :)

FAQ - Kosthold | Fitnessbloggen Forum

Tusen takk for link! Den hadde jeg ikke kommet over enda, mye bra der!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13150-kaos-med-kostholdet/#findComment-510630
Del på andre sider

Annonse

Ville først fått treningen inn som rutine, god vane, og kose deg med den.. Så det er noe du vil fortsette med.

Legger du ekstremt trykk på å gjøre alt "rett" i starten er det lett å bli lei, og dette av lasset..

Start med noe basic ihvertfall, mere kjøtt, egg, melk.. Kutte ned snopet og brusen til en gang i uka.

Keep it simple :)

Jeg trener annenhver dag og har totalt kuttet absolutt alt av snacks/brus og opplagte usunne ting, inkludert i helgene. Det går så langt overraskende lett.

Jeg har valgt meg ut X-Press som treningsprogram og vil kjøre dette 3-4 dager i uken og legge til intervaller de dagene jeg har tid etter styrke.

Jeg skjønner hva du mener, men når motivasjonen min er såpass høy ser jeg ingen grunn til å ikke gjøre alt "rett" med en gang ;)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13150-kaos-med-kostholdet/#findComment-510638
Del på andre sider

Finn først ut HVA du vil satse på - er enormt vanskelig å gi gode råd når en ikke vet hva en skal gi råd om... ;) Sett deg et langsiktig mål - f.eks delta i en eller annen konkurranse/løp o.l, eller å løfte x-antall kg i f.eks benk/mark ? X antall chins? ELler: fullføre x antall økter i uka i et år??

Og delmål underveis: innen 6 uker skal jeg... ?

Målet er jo en sunn livstil med en sunn kropp som ser bra ut :D Spørmålet er jo hva som er den beste veien dit, og hvilken metode jeg vil se og føle meg best ut underveis. Derfor jeg kastet ut forslaget om at en bulk kunne være en mulighet.

Jeg har et mål å være på 95 kg før jul! (startet på 106 for 4 uker siden og er på 102 nå, (188cm))

Antall treninger før jul er vel heller ikke dumt. Med ca.12 uker igjen setter jeg herved også et mål om 40 treninger før jul (y)

Siden du er ganske ny på treningsfronten så vil du kunne ha god framgang styrke og muskemessig uten å ligge i særlig kalorioverskudd. Mener å ha lest at "utrente" har større potensiale for å kunne bygge litt muskeler samtidig som fett% reduseres. Dette krever dermed at du ikke ligger i overskudd..

Jeg leste det samme på linken over her :) Det er jo strålende nyheter for meg.

Igjen - bestem deg for å bulke eller deffe.. Hvordan du skal spise vil jo avhenge av om du vil NED eller OPP i vekt.. Syntes du skal søke litt i formet - for det finnes så SINNSYKT mange tråder om hvordan en kan/bør spise både for å bygge, og for å deffe.

Og - ikke bare hiv deg på en diett som virker lur - sørg for at det er noe som passer DEG

lykke til=)

Jeg lurer på om jeg skal prøve å legge meg på en gylden middelvei. Med et marginalt underskudd og mye protein og forsøke å begrense karbohydrater. Mulig denne ideen henger igjen fra tidligere PSMF perioder :rolleyes:

Takker forresten så meget for et utfyllende og flott svar! (y)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13150-kaos-med-kostholdet/#findComment-510652
Del på andre sider

Jeg lurer på om jeg skal prøve å legge meg på en gylden middelvei. Med et marginalt underskudd og mye protein og forsøke å begrense karbohydrater. Mulig denne ideen henger igjen fra tidligere PSMF perioder :rolleyes:

Takker forresten så meget for et utfyllende og flott svar! (y)

Flott - prøv deg fram.Se hva som skjer om du ligger i moderat underskudd =) Tror det er det beste i det lange løp - god og jevn vektnedgang og ikke superkutt i næring. Regner med det er lettere å holde en slik livsstil etter at vekta er der du vil ha den =)

Du trenger nok ikke begrense karbs alt for mye heller - noen (som meg) presterer NULL på trening uten karbohydrater i kosten. Andre klarer det utrolig nok fint.. så se hvordan kroppen din responderer. Det er ikke verdt å ligge lavt på karbo dersom treninga må lide ;) Evt kan du fokusere karboinntaket til tiden før og etter trening, og heller redusere karbohydratene resten av dagen.

u can do it!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13150-kaos-med-kostholdet/#findComment-510778
Del på andre sider

Flott - prøv deg fram.Se hva som skjer om du ligger i moderat underskudd =) Tror det er det beste i det lange løp - god og jevn vektnedgang og ikke superkutt i næring. Regner med det er lettere å holde en slik livsstil etter at vekta er der du vil ha den =)

Du trenger nok ikke begrense karbs alt for mye heller - noen (som meg) presterer NULL på trening uten karbohydrater i kosten. Andre klarer det utrolig nok fint.. så se hvordan kroppen din responderer. Det er ikke verdt å ligge lavt på karbo dersom treninga må lide ;) Evt kan du fokusere karboinntaket til tiden før og etter trening, og heller redusere karbohydratene resten av dagen.

u can do it!

Lastet ned MyFitnessPal i går, den er jo GENIAL! Finner jo absolutt alle produkter med strekkode! Kommer til å bruke denne slavisk en periode nå for å se hvordan jeg ligger an. Traff spot on i går i forhold til info og målene jeg tastet inn. Den mener jeg skal ligge på 2060 kalorier pr dag, og det var ca. her jeg hadde planer om å legge meg i utgangspunktet.

Siden den viser ekstremt detaljert hva jeg får i meg, og jeg ikke forstår hva halvparten betyr, tar jeg gjerne i mot tips hvis det er ting som bør justeres her, selv om kalorinivået er der det skal være:

myfitnesspal.JPG

Jeg ser sukker er noe høyt, dette kommer nok utelukkende av "YT Etter Trening". Var ikke klar over at det var så mye sukker i den, bør denne kuttes?

Jeg inntok også 50g proteintilskudd i går etter trening, jeg har igjen nesten en hel boks fra da jeg gikk på PSMF, kan denne fortsatt benyttes selv om fokus og mål nå er et annet? Det gjelder denne: Three In One

[url=http://www.bodypower.se/sv/product/58/Three-In-One]

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13150-kaos-med-kostholdet/#findComment-512503
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...