Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hallois!

Jeg innser at jeg har spist altfor lite protein, og øker dette nå til ca 2g/kg - 270gram om dagen.

Så har jeg lest ett sted at kroppen ikke klarer å ta opp mer enn 30gram per måltid, og da blir det i tilfelle 9 måltider i løpet av dagen...men jeg vil ha maks fire.

Så spørsmålet er med andre ord - hvor mye protein tar kroppen opp per måltid?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13114-raskt-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-protein/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenkte automatisk at 30gram ble styrkende for musklene og alt overflødig automatisk blei fett haha...men ok, det forklarer jo en hel del. ....oh my god, jeg må spise en kilo kjøtt om dagen..for å gå NED i vekt haha

90 gram proteiner i hvert av dine 3 daglige måltider gir blodbanen jevn tilførsel av aminosyrer.

30 gram proteiner i hvert av dine 9 daglige måltider gir blodbanen jevn tilførsel av aminosyrer.

(Det betyr ingenting, spis når du vil.)

Hvis du er 135 kg tung tviler jeg på at mesteparten er muskler, og du har ikke behov for 270 gram proteiner. Det er ikke fettet som trenger aminosyrene.

Annonse

90 gram proteiner i hvert av dine 3 daglige måltider gir blodbanen jevn tilførsel av aminosyrer.

30 gram proteiner i hvert av dine 9 daglige måltider gir blodbanen jevn tilførsel av aminosyrer.

(Det betyr ingenting, spis når du vil.)

Hvis du er 135 kg tung tviler jeg på at mesteparten er muskler, og du har ikke behov 270 gram proteiner. Det er ikke fettet som trenger aminosyrene.

Hvis jeg forstår deg rett skal jeg spise proteiner pr kg satt opp i mot vekt i fett fri masse?

Jeg tenkte automatisk at 30gram ble styrkende for musklene og alt overflødig automatisk blei fett haha...men ok, det forklarer jo en hel del. ....oh my god, jeg må spise en kilo kjøtt om dagen..for å gå NED i vekt haha

Derimot er det verdt å merke seg at for en gjennomsnittlig mann så trengs det omlag 30-40g. protein (noe avhengig av aminosyresammensetningen, e.g. egg, myse) pr. måltid for å oppnå en optimal anabol respons. Det er ikke dermed sagt at det er uheldig å innta mer protein utover dette.

Derimot er det verdt å merke seg at for en gjennomsnittlig mann så trengs det omlag 30-40g. protein (noe avhengig av aminosyresammensetningen) for å oppnå en optimal anabol respons i form av økt proteinsyntese. Det er ikke dermed sagt at det er uheldig å innta mer protein utover dette.

Okeeey, jeg tror jeg behøver mer kunnskap om aminosyrer og anabol respons. Skal lete litt på forumet her. Takk skal du ha Jon.

Hvis jeg forstår deg rett skal jeg spise proteiner pr kg satt opp i mot vekt i fett fri masse?

Jepp, en person på 120 kg med 40 kg fett trenger ikke mer protein enn en på 90 kg med 10 kg fett.

2,5 g protein per kg fettfri kroppsmasse er i nærheten av noe, men da må man vite sånn ca. hvilken fettprosent man har.

Disse kan gi en pekepinn:

Body Fat (US Navy) Calculator - Fitness.BizCalcs.com

IF Calculator

Soyaprotein er helt kurrant, fullverdig og greier ;) Men det er en del skepsis rundt soya som matvare generelt, så det kan være greit å basere seg på andre proteinkilder.

Trådstarter: Som Konstantinovs har nevnt så bør kroppssammensetningen tas med i beregningen når man skal estimere proteinbehovet. De fleste retningslinjer, enten de gjelder energibehov eller andre behov er basert på friske og normalvektige. Med en gang man faller utenfor en slik definisjon blir alle slike estimater veldig unøyaktige.

Annonse

Jepp, en person på 120 kg med 40 kg fett trenger ikke mer protein enn en på 90 kg med 10 kg fett.

2,5 g protein per kg fettfri kroppsmasse er i nærheten av noe, men da må man vite sånn ca. hvilken fettprosent man har.

Disse kan gi en pekepinn:

Body Fat (US Navy) Calculator - Fitness.BizCalcs.com

IF Calculator

Ja, på denne body analysen jeg tok hos Sats i februar stod det FFM 89.7 hvis jeg husker riktig. Så det er en del fett her, men da tar jeg sikte på å spise ca 200 gram protein om dagen..det burde være fint når jeg skal først fjerne mye fett uten å miste mye muskler og så bygge mye nye muskler.

Tusen takk.

Trådstarter: Som Konstantinovs har nevnt så bør kroppssammensetningen tas med i beregningen når man skal estimere proteinbehovet. De fleste retningslinjer, enten de gjelder energibehov eller andre behov er basert på friske og normalvektige. Med en gang man faller utenfor en slik definisjon blir alle slike estimater veldig unøyaktige.

Det forklarer jo fort hvorfor jeg ikke gikk ned i vekt når jeg spiste ca 300g protein per dag...man skal lære så lenge man lever antar jeg :p

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...