Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er i min sjette uke på RYP og før dette har jeg ikke trent noe særlig styrke før. De siste par ukene har jeg fått noe grusomt vondt når jeg gjør knebøy - på forsiden av lårene, helt øverst. Det gjør ikke noe særlig vondt ellers. Jeg har store problemer med å komme skikkelig ned pga dette.

Har fått en som jobber på treningssenteret til å se at jeg gjør det riktig(første gangen jeg gikk gjennom programmet). Dere som har lang erfaring med trening og vondter: er det bare jeg som er en kylling og burde bare fortsette til det gir seg,eller burde jeg finne meg en annen øvelse for beina..?

Fortsetter under...

Ikke godt å si hva dette kan skyldes eller hva det kan være, og du burde nok ta en tur til lege eller en dyktig fysioterapeut/naprapat/osteopat. Men jeg har også store problemer med hoftene og hadde tidligere problemer med å komme dypt ned i styrkeløftknebø. Det som hjelper meg helt utrolig er denne sekvensen:

Prøv deg på den med 20-25 sekunder på hver "øvelse", ta noen minutter pause og prøv knebøy da.

Jeg har også hatt en del problemer med smerter i lår under tunge beinøvelser, både innside lår, rumpe og forside lår.

Det som funket for meg var å bare gå helt ned på null egentlig, begynn med knebøy uten vekt i det hele tatt, gjør dette gjerne 3 dager når du skal trene bein, så legger du på kun stang, også øker du videre og videre, selvfølgelig hvis det også gjør vondt uten vekt bør du oppsøke en spesialist.

Som sagt dette funket for meg, det kan være helt andre grunner hos deg..

Fikk også et tips av en crossfit-mann som sa, gå ned til det begynner å gjøre vondt og slutt der, så forhåpentligvis trener du deg ut av problemet med tid..

JDe siste par ukene har jeg fått noe grusomt vondt når jeg gjør knebøy - på forsiden av lårene, helt øverst. Det gjør ikke noe særlig vondt ellers. Jeg har store problemer med å komme skikkelig ned pga dette.

Om noe er grusomt eller vanvittig vondt er det et rimelig tydelig tegn fra kroppen om at den ikke liker dette og du skal ikke kjøre tung bøy før du finner mer ut av dette. Vanskelig å hjelpe deg skikkelig over nett, men litt mer info kan styre oss litt i retning av hva dette dreier seg om og om du bør oppsøke hjelp (det gjør du antagelig vis).

Hvor høyt opp sitter smertene? Er de helt opp mot hofta? Smerter kun når du går dypt i bøy? Hva om du setter deg i en leg extesionmaskin og prøver å makse der, får du vondt da? Noen andre ting som provoserer frem lignende smerter? Hvor lenge varer smertene? Har du ryggsmerter? Hvor gammel er du?

Jeg er 32,men er nok stiv som en 80åring;P Jeg tenkte at litt pain må man tåle for resultatet.

Det er kun øverst på lårene foran som gjør vondt og da kun når jeg er rett før lårbeinet kommer på linje med gulvet. Det er ømt noen timer/en dag kanskje etter trening. Så hører det vel med at på RYP så starter man de første ukene med litt lette vekter og de siste to ukene er veldig tunge vekter og få repetisjoner.

I dag erstatta jeg knebøyen med div maskiner for bein i stedet og hadde ingen smerter. Hadde det vart lenger eller blitt utløst av noe annet ville jeg nok ringt legen - men får vel samme beskjed der som her: nemlig å droppe den. Synd for jeg synes jeg har fått tydeligere beinmuskler allerede av kun denne øvelsen for bein. Strekkeøvelsene i videoen over skal jeg forsøke og dropper knebøy en stund i hvertfall:)

Annonse

Er det punktsmerte eller mer diffust? Dypt eller overflatisk? Smerter om du legger deg på rygg, holder ene benet strakt, bøyer det andre kneet og prøver å trekke kneet så langt ned mot magen som mulig?

Er det punktsmerte eller mer diffust? Dypt eller overflatisk? Smerter om du legger deg på rygg, holder ene benet strakt, bøyer det andre kneet og prøver å trekke kneet så langt ned mot magen som mulig?

Det er veldig midt på og dyp, rett over eller i skjelettet føles det som. Når jeg forsøker det du beskriver er det litt ømt - omtrent som jeg er veldig støl.

Det er veldig midt på og dyp, rett over eller i skjelettet føles det som. Når jeg forsøker det du beskriver er det litt ømt - omtrent som jeg er veldig støl.

Kan høres litt ut som det kan komme fra selve hofteleddet ditt, ofte i form av slitasjeskader, labrumskader (som menisk i kneet) eller impingement. Dette blir for avansert til å skulle differensialdiagnostisere over nett, så anbefaler deg å få noen til å se på det. Legen vil som regel i beste fall gi deg et røntgenbilde, som kun vil kunne avsløre slitasjedelen, oftest bare gi deg beskjed om å droppe knebøy og spise betennelsesdempende. Jeg vil anbefale deg å dra til en fysioterapeut (eller gjerne manuellterapeut som kan henvise til MR) som kan gjøre en grundig undersøkelse og vurdere om du trenger å ta noe bilder av hofta di. Legene hører på oss når vi ber om videre undersøkelser med god begrunnelse, det er ihvertfall min erfaring (ellers har vi som regel kontakter som gjør at vi får ordna en henvisning kjapt om det er nødvendig;))

Forresten noe historie med hofteleddsdysplasi i familien?

Nei, ikke noen tilfeller av dette i familien - som jeg vet om hvertfall. Tenkte dette kanskje var noe som var litt mer vanlig når jeg skrev innlegg her før jeg drar til lege. Nå høres det ut som lege kanskje var lurt ja. Jeg går for det og forsøker å mase meg til røntgen og forsøker fysiot. hvis det ikke kommer noen svar ut av det. (litt for mye erfaring med leger som løser alt med sjukemelding fra tidligere.) Takker for svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...