Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg lever på et kosthold uten gluten, og hovedsaklig uten melk. Passer også så godt jeg kan på å ikke få i meg mye tilsetningsstoffer, så jeg lager så og si all mat fra bunnen av.

Mange ser på dette type kosthold som en stor utfordring, men det er faktisk utrolig mye godt man kan lage kun ved å erstatte melk med f.eks soyamelk eller rismelk, og hvetemelet med glutenfritt mel som feks bokhvete. Vips så er middagene sunnere, og kjempe gode!

I dag lagde jeg meg stroganoff fra bunnen av, ble kjempe godt :)

Ingrediensene jeg brukte var:

400gram karbonadedeig

1 finhakket løk

3 ts tomatpure

1 boks hakkede tomater

1/2 finhakket paprika

1/2 boks bønner(økologiske grytebønner)

Soya matfløte - smak til

Mais

post-3564-14440889262316_thumb.jpg

Fortsetter under...

Nice.

Prøver også å legge om på kosten. Reduksjon av melk/laktose og mer økologisk mat.

Har startet mest med shakes i blenderen:

- Hampfrø (Bra mengde med protein og sunt fett + fiber). Skal kjøpe pulver også for noe høyere proteininnhold.

- Chiafrø

- Organisk/økologisk vanilje-pulver for smak

- Frukt (banan/eple/pære) + bær

Er det noen som vet om det er en bra kilde for kylling (etisk) og fersk fisk i Oslo? Er villig til å betale mer.

Dagens middag! Kyllingspyd og brokkoli, ris med sweet chili saus:)

Mmm. Disse kyllingspydene marinert i sataysaus er kjempe gode, og enkle å tilbrede(bare å slenge i ovnen i 20min). Kjøpes i sverige! Dampet litt brokkolig ved siden av, hadde også ris med sweet chili saus.

Sunt, godt og enkelt!!

post-3564-14440891571231_thumb.jpg

Veldig lett å lage selv også om du kjøper denne krydderblandingen og en boks kokosmelk på nærmeste asia-butikk:

Veldig lett å lage selv også om du kjøper denne krydderblandingen og en boks kokosmelk på nærmeste asia-butikk:

Namnam! Men inneholder denne gluten eller melk?

Annonse

Nice.

Prøver også å legge om på kosten. Reduksjon av melk/laktose og mer økologisk mat.

Har startet mest med shakes i blenderen:

- Hampfrø (Bra mengde med protein og sunt fett + fiber). Skal kjøpe pulver også for noe høyere proteininnhold.

- Chiafrø

- Organisk/økologisk vanilje-pulver for smak

- Frukt (banan/eple/pære) + bær

Er det noen som vet om det er en bra kilde for kylling (etisk) og fersk fisk i Oslo? Er villig til å betale mer.

Et bra sted for fersk fisk i Oslo er på Grønland, Adr er Lilletorvet 1. Flyvefisken heter det:)

Annonse

Har mange gode erfaringer fra fiskebutikken på Storo. Og de får fisken fra samme fiskebruk som jeg er vokst opp med å hente fisk fra når vi ikke har fiska selv! Så der har jeg på en måte full kontroll på hvor fisken er fiska, hvem som har fiska, slakta osv, eneste jeg ikke er 100% sikker på er hvilket transportfirma som transporterer fisken fra yttersia av Tromsø og ned til Oslo :)

Hvordan blir maten sunnere av å erstatte melk med soya- eller rismelk? o_O

Sunnhet i den grad spesielt rettet mot de som reagerer på den tradisjonelle kumelken, men også med tanke på at det er veldig mye fett i melk, og det er veldig tungt for kroppen å fordøye kumelk, derfor velger flere å kutte ut kumelk og erstatte det med feks soyamelk. Mange opplever bla å få bedre fordøyelse og ikke bli like oppblåste i magen som mange melkeprodukter gjør.

Sunnhet i den grad spesielt rettet mot de som reagerer på den tradisjonelle kumelken, men også med tanke på at det er veldig mye fett i melk, og det er veldig tungt for kroppen å fordøye kumelk, derfor velger flere å kutte ut kumelk og erstatte det med feks soyamelk. Mange opplever bla å få bedre fordøyelse og ikke bli like oppblåste i magen som mange melkeprodukter gjør.

Med mindre man har laktoseintoleranse eller melkeproteinallergi er det ingen grunn til å kutte ut melk. Melkefettet har ekstremt mange gode egenskaper, og proteinet er av høy kvalitet. Det er dessuten ikke spesielt mye fett i melk, 3,9g/100g for helmelk, og mindre for de lettere variantene.

Med mindre man har laktoseintoleranse eller melkeproteinallergi er det ingen grunn til å kutte ut melk. Melkefettet har ekstremt mange gode egenskaper, og proteinet er av høy kvalitet. Det er dessuten ikke spesielt mye fett i melk, 3,9g/100g for helmelk, og mindre for de lettere variantene.

Ja det er jeg enig, men poenget mitt er at de fleste folk får i seg alt for mye melk med tanke på hvor mange matvarer som inneholder melk, yoghurter, drikke melk og i tillegg bruker mange det i proteinshaker. Da kan det være fordeler med å kutte litt ned på det, jeg var en av de som fikk i meg alt for mye melk før, og etter jeg kuttet ned på det har det fulgt med mange positive fordeler: )

Dra til en av mange gårder i osloområdet, se hvordan kyllingen lever og kjøp av bonden.

Fisk kjøper du på Centra.

Men hva med de mer omdiskuterte mulige negative konsekvensene av å innta soyaprodukter da?

Fettet i melka er noe av det beste du kan få i deg, og bør ikke kimses av

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...