Gå til innhold

Migrene og livsstil rundt dette.


renovatio09

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en mann på 24 år som har slitt med kronisk migrene fra en alder av 12 år. Bare la meg understreke at alle som sliter med migrene har migrene på forskjellige måter. Jeg er her for og fortelle om min opplevelse - kanskje du har noen lignende symptomer og kan plukke opp noen tips.

Frem til 01. januar 2012 har jeg slitt med ekstremt mange anfall, dette har resultert i problemer på skole, jobb og ikke minst i livet genrelt. Det jeg har slitt med mest er forfall av den fysiske formen. Trøtthet, slapphet, lite interesse av sosial atferd for og nevne noen. Da jeg også har en noe krevende jobb som lydtekniker, jobber jeg mange lange dager og sene netter. Dette har også forbedret seg, jeg holder ut lengre og kommer meg fortere igjen etter en lang dag på 18 timer.

Da jeg kom på et punkt hvor jeg så at den fysiske formen og genrellt hvordan livsstilen var blitt så jeg meg lei og tok opp en gammel interesse som er trening og kosthold. Jeg har brukt utallige timer på og filtrere ut forskjellige matvarer, søvnrytme og døgnrytme.

Siden 01.januar da jeg startet med trening og kosthold har jeg gått fra og ha 1-3 anfall pr uke, til og kun ha 4 anfall på ni mnd (!). Dette er en stor bragd i livet mitt, som jeg er stolt over å få til.

Nå trener jeg 3-5 ganger i uken, spiser sunt som aldri før, har bedre konsentrasjon, livsglede, energi osv.

For og nevne noen ting som jeg er 110% sikker på som har fremkalt mine anfall er:

- Coca Cola

- Pepsi Max

- Koffein generelt

- Aspartam

- Tunge karbohydrater (hamburgere, kebab, pizza)

- "gummisnop" (snop med mye fargestoffer og søtningsstoffer)

- Ekstremt sterk mat (da tenker jeg mat som gjør at du rett og slett sitter og svetter, gisper etter luft)

- Sitron, lime

- Alkohol

- Lite søvn

- Stress

- Å ikke ha en gjevn døgnrytme

- Gå over 4 timer mellom hvert måltid fra man står opp til middag.

Mange av disse punktene popper opp på de fleste beskrivelser på triggerpunkter på migrene. Men dette er i hvertfall punkter jeg vet trigger min migrene.

For og konkludere:

Ikke bare har migrenen min blitt redusert, men jeg er generellt i mye bedre form enn jeg har vært på flere år! Så at man kan trene seg til et bedre liv - er uten tvil så sant som det kan bli! Jeg anbefaler alle som pr dags dato ikke trener og hive seg ut på et eller annet, om det er styrketrening, løping, svømming - alt som inneholder fysisk bevegelse.

Noen linker som forklarer migrene mer enn hva jeg har gjort her:

Migrene - Wikipedia

Nyheter

Migrene | Migrene Symptomer | Hodepine og kvalme

-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Renovatio09: Virkelig godt jobbet! :) Og så bra at du har funnet dine triggere. Men hvordan føler du det er i forhold til trening? Har du måtte erstattet enkelte øvelser og eventuelt lagt inn forebyggende trening i tillegg?

FireWalkWithMe: Godt å høre om bedringen din! :) Så lurer jeg på en liten ting. Har du gjort deg noen erfaringer i forhold til trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renovatio09: Virkelig godt jobbet! :) Og så bra at du har funnet dine triggere. Men hvordan føler du det er i forhold til trening? Har du måtte erstattet enkelte øvelser og eventuelt lagt inn forebyggende trening i tillegg?

FireWalkWithMe: Godt å høre om bedringen din! :) Så lurer jeg på en liten ting. Har du gjort deg noen erfaringer i forhold til trening?

Jeg vet ikke helt hva du tenker på? Men hvis du utdyper litt mer, så kan jeg prøve og svare så godt jeg kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har også hatt en migrene "ute av kontroll"...

da jeg la om til streng lavkarbo i april-11, forsvant den mer eller mindre helt!!

jeg gikk fra å være sengeliggende 2-3 ganger i mnd ( 3-4 ganger i uka på det værste), til å ha 1-2 annfall på et år!!

nå lever jeg mer lavkarbo-inspirert, og vet at det er kornprodukter som er den værste triggeren min.

dessuten er søtsaker flere ganger i løpet av en dag = blodsukkersvingninger = annfall...

trening gjør også underverker, min migrene blir ofte trigget av stive skuldre og nakke, og en real styrkeøkt på dette området løser opp alle problemer!

- dog kan jeg ikke ha "truende migrene" som jeg kaller det, da hodepinen er tilstedet og nakke og skuldre værker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renovatio09: Virkelig godt jobbet! :) Og så bra at du har funnet dine triggere. Men hvordan føler du det er i forhold til trening? Har du måtte erstattet enkelte øvelser og eventuelt lagt inn forebyggende trening i tillegg?

FireWalkWithMe: Godt å høre om bedringen din! :) Så lurer jeg på en liten ting. Har du gjort deg noen erfaringer i forhold til trening?

Takker for det! I forhold til trening så går det supert. Men, det eneste jeg har måtte unngå for og ikke forværre noe er og unngå øvelser som påvirker nakken min direkte. For eksempel nedtrekk bak hodet, noen skulderøvelser for og nevne noe.

Når jeg tar slike øvelser blir nakken ekstremt anspent og kan være uheldig og trigge migrenen. Men har ikke lagt inn noe direkte forebyggende øvelser. Trening generelt har gjort underverker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva du tenker på? Men hvis du utdyper litt mer, så kan jeg prøve og svare så godt jeg kan :)

Ja, jeg ser det var dårlig formulert.

Jeg tenkte på det du sier med at du sliter spenningshodepine knyttet til muskelsmerter. Og fordi muskelsmerter er en ganske vanlig opplevelse, så lurte jeg på om du hadde gjort deg noen erfaringer i forhold til treningen din.

Jeg kan ta et eksempel: Si du har stillesittende arbeid og får muskelsmerter grunnet ensidig arbeid, stress og muskelspenninger (*). Har du da f.eks. benyttet tøying eller styrketreningsøvelser, på jobb, for å unnslippe den kommende spenningshodepinen? Slipper du evt. unna hodepinen din eller kan du få lavere smertefølelse?

Jeg merker dette er litt vanskelig å forklare :p Jeg er facinert av muskler og smerter. Og lurer på erfaringer knyttet til dette.

*Muskelspenninger:

Ensformig arbeid eller psykisk stress kan gi økt muskelspenning, fordi visse muskler spennes statisk over tid. Muskler som spennes stenger av sin egen blodtilførsel og får verken tilført oksygen eller kvittet seg med avfallsstoffer. Dette fører til oksygenmangel og en opphopning av forbrenningsprodukter i muskelvevet, noe som gir muskelsmerter.

Link:

Muskelsmerter - Vitusapotek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser det var dårlig formulert.

Jeg tenkte på det du sier med at du sliter spenningshodepine knyttet til muskelsmerter. Og fordi muskelsmerter er en ganske vanlig opplevelse, så lurte jeg på om du hadde gjort deg noen erfaringer i forhold til treningen din.

Jeg kan ta et eksempel: Si du har stillesittende arbeid og får muskelsmerter grunnet ensidig arbeid, stress og muskelspenninger (*). Har du da f.eks. benyttet tøying eller styrketreningsøvelser, på jobb, for å unnslippe den kommende spenningshodepinen? Slipper du evt. unna hodepinen din eller kan du få lavere smertefølelse?

Jeg merker dette er litt vanskelig å forklare :p Jeg er facinert av muskler og smerter. Og lurer på erfaringer knyttet til dette.

*Muskelspenninger:

Ensformig arbeid eller psykisk stress kan gi økt muskelspenning, fordi visse muskler spennes statisk over tid. Muskler som spennes stenger av sin egen blodtilførsel og får verken tilført oksygen eller kvittet seg med avfallsstoffer. Dette fører til oksygenmangel og en opphopning av forbrenningsprodukter i muskelvevet, noe som gir muskelsmerter.

Link:

Muskelsmerter - Vitusapotek

Vet ikke om dette blir så bra svar, men iallefall.. Jeg kan svare som best jeg kan :) Jeg har aldri trent før i hele mitt liv. Etter å ha vært i utredning hos både lege, nevrolog og revmatolog, så fikk jeg beskjed om at det er kronisk og at jeg bare måtte leve med det. Etter å ha gått ned endel i vekt, så tenkte jeg at jeg skulle gi trening ett forsøk, for det kunne jo ikke bli noe verre. Så nå trener jeg styrke 4 ganger i uken, og er betraktelig bedre. Helt klart at det hjelper å ha en sterkere kropp, det er iallefall min erfaring :) Ting blir iallefall ikke bedre av å sitte helt passiv med en svak og råtten kropp...:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
On September 21, 2012 at 4:19 PM, GaupA said:

*Muskelspenninger:

Ensformig arbeid eller psykisk stress kan gi økt muskelspenning, fordi visse muskler spennes statisk over tid. Muskler som spennes stenger av sin egen blodtilførsel og får verken tilført oksygen eller kvittet seg med avfallsstoffer. Dette fører til oksygenmangel og en opphopning av forbrenningsprodukter i muskelvevet, noe som gir muskelsmerter.

 

 

Hei! Jeg tenkte jeg kunne svare på akkurat dette ettersom jeg har en del erfaring med akkurat det. Ja, det fører ikke bare til muskelsmerter, men også til at strukturene i skjelettet glir litt ut av stilling over tid. Det er dette kiropraktorene forsøker å rette opp ved å manipulere skjelettet, altså de vi kaller å knekke opp.

 Problemet med kiropraktikk er at man retter opp skjevhet i skjelettet, men ofte er det spenninger i musklene som gjør at skjelettet siger ut over tid. Dersom man kun retter opp skjelettet vil det gå relativt kort tid før en ny korreksjon må gjøres. Dersom man gjør mange korreksjoner vil de strukturene i kroppen som knekkes opp etter hvert bli slappe, og man må trene målrettet for igjen få strammet opp skjelettet. Når man tyr til mer trening og musklene er anspente kan dette føre til en forverring av situasjonen, og dette er noe jeg har opplevd selv.

 En del av disse problemene kan man bli kvitt kun ved å tøye, men det er også noen steder på kroppen man rett og slett ikke får tøyd, og da kan det være lurt med massasje. Det er også slik at hvis det er godt svært lang tid, og problemene er blitt store nok, vil det være vanskelig å reparere alt ved strekking ene og alene. I Norge har vi lite tradisjon for massasje, så hvis man vil ha kvalitet i behandlingen så burde man vurdere å ty til Østen, der de har holdt på med dette i flere tusen år. For de som aldri har hørt om, eller ikke kjenner til, thaimassasje så minner det mest om naprapati eller osteopati. Forskjellen er at sistnevnte behandlingsformer knapt nok har 100 års historikk, mens thai-massasje har flere tusen års historikk. Jeg har faktisk utviklet noen strekkøvelser for nakke i samarbeid med en thai tradisjonell doktor. Disse øvelsene brukes for å holde nakkeproblemer på avstand, mens massasje er det som fjerner problemer man allerede har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har vokst opp med barnemigrene som forsvant i 17-19 års alderen eller når jeg var i puberteten (litt sen pub). 

Jeg vet ekstremt godt hva du snakker om TS og misunner deg ikke dette i det hele tatt. Jeg hadde ikke ønsket min verste fiende migrene for det er ikke komfortabelt. Jeg tror det er vanskelig å sette seg inn i jo mindre man har sett personer ha skikkelige anfall, eller hatt opplevd det selv.

Jeg hadde anfall 1-3 ganger i uken på det værste. En barndom preget av oppkast, balanse og synssvikt og mye av det samme som du nevner her TS. Jeg hadde også mye problemer med varme og lys når anfallene først kom. Jeg hadde også veldig vondt i og rundt bak øynene.

Noen ting som er ekstremt viktig for min del var:

Holde seg hydrert, drikke mye vann / leske.

Spise nok - For lite mat kunne fort resultere til at hodepinen kom snikende og plutselig hadde jeg et migrene anfall.

Sove nok og ikke vri døgnet

Alkohol - Særlig rødvin fungerte veldig dårlig

Være obs på å slappe av i skulderpartiet / nakke

Unngå sjokolade

Når det er sagt så er det mange av de samme tingene som trigger hodepine for meg i dag, og spesielt dette du nevner med skulder/nakke øvelser for det kan ha en tendens til å gjøre hodet litt uggent, men nå utvikler det seg ikke noe utover ordinær hodepine som egentlig bare er luksus mot det voldsomme migrene smertene jeg hadde tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...