Gå til innhold

Drikker man melk, trenger man ikke proteinpulver


BROrilla

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg mener får man i seg nok protein gjennom kosten trenger man ikke pulver, men det kan være ganske så bekvemmelig å ha stående likevel ;)

Synes forøvrig 20 gram 4 ganger til dagen var litt lite med mindre man veier 40 kg. Truls Raastad er jo ellers svært så oppegående på styrketrening så litt rart at han kommer med den anbefalingen. Tror ikke det er mange av styrkeløftutøverne han har kontakt med som spiser så lite proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for min del er det umulig å bli klok på. Det jeg leser blant annet her inne, samsvarer ikke for fem flate øre med ting jeg for eksempel sitter akkurat nå og leser i 'Styrketrening - i teori og praksis' hvor nettopp Truls Raastad er en av forfatterne. Men så kommer det en fyr på youtube og sier det motsatte dagen etterpå. Det jeg føler meg mest sikker på at vanlige mosjonister overdriver og overtenker bruken av protein. Men det er ikke mitt felt, bare sitter med en følelse av at 'better safe than sorry' aldri har passet bedre enn når det gjelder mengde protein i kosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener får man i seg nok protein gjennom kosten trenger man ikke pulver, men det kan være ganske så bekvemmelig å ha stående likevel ;)

Synes forøvrig 20 gram 4 ganger til dagen var litt lite. Truls Raastad er jo ellers svært så oppegående på styrketrening så litt rart at han kommer med den anbefalingen. Tror ikke det er mange av styrkeløftutøverne han har kontakt med som spiser så lite proteiner.

Det er jo en veldig generaliserende artikkel, og han sier jo også minst 20g. (lenger ned i artikkelen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en veldig generaliserende artikkel, og han sier jo også minst 20g. (lenger ned i artikkelen)

Ja, ser den. De faktaboksene til høyre er forsåvidt også nokså i tråd med nyere forskning på proteinbehov. Men tror uansett mosjonister og de som trener mindre kan ha godt av litt mer protein ihvertfall om vektkontroll er et tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Den beste måten å bygge muskler på, er å få i seg 20 gram høyverdig protein til hvert måltid, fire ganger om dagen, sier Raastad."

Blir biceps av slikt ja, haha. Proteinpulver har aldri vært noe nødvendighet, det har ingen hevdet. At det derimot er jævla praktisk er en annen sak. Har man et proteininntak på 200g+++ dagen, er det greit å supplere litt til måltider der det ikke er så høy proteinrate. Men denne debatten ender jo aldri .. VG og Dagbladet tror jo folk som benytter seg av pulver innbiller seg at det er magi. Nei, det er som sagt bare utrolig praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener får man i seg nok protein gjennom kosten trenger man ikke pulver, men det kan være ganske så bekvemmelig å ha stående likevel ;)

Synes forøvrig 20 gram 4 ganger til dagen var litt lite med mindre man veier 40 kg. Truls Raastad er jo ellers svært så oppegående på styrketrening så litt rart at han kommer med den anbefalingen. Tror ikke det er mange av styrkeløftutøverne han har kontakt med som spiser så lite proteiner.

Husk at han poengterer det skal være 20 g høyverdig protein, all annen mat som inneholder en litt mindre optimal sammensetning av aminosyrer vil komme i tillegg til de 80 grammene, så til sammen blir det en god del mer.

Mitt inntrykk er at både Raastad og Hovland kommer med mange gode poenger, og for mannen i gata er definitivt denne artikkelen en av de bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på Strongman på tv her om dagen, hvor de diskuterte proteinpulver. Før trodde man at man fikk nok via kosten om man spiste nok, f.eks. Svend Karlsen spiste 2,5kg kyllingfilet rett etter trening for å få i seg protein. Så ble det oppdaget at det tok flere timer å ta til seg proteinet i kyllingen, så han begynte å spise kyllingfilet 1-2 timer før trening(noe som ofte førte til spying under trening). Sånn sett er proteinshake en velsignelse, man slipper å spise seg syk for å få i seg nok protein. Ganske så mye billigere er det også ;)

Jeg er langt fra noen ekspert på verken kosthold eller trening, men er enig i at man med lavt til moderat treningsnivå klarer seg med vanlig, sunt kosthold. Trener man hardt 3-5 dager i uka, er tilskudd nødvendig(ihvertfall enklere) for å få det man trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar faktisk en hel time om man tar en whey shake på tom mage også...

Når bør proteinopptaket inntreffe for optimal restitusjon? Jeg pleier å spise et proteinrikt måltid 2 timer før trening, og en shake med 40g protein og en banan umiddelbart etter trening.

edit: beklager om jeg er trådtyv:unsure: Bare kjekt å få litt info:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar faktisk en hel time om man tar en whey shake på tom mage også...

Sikker på at dette stemmer? T-Nation skrev(ut i fra studier) at det tok 60min for BCAA for å nå "peak value", mens det tar 80min for hydrolysert Whey. Ut i fra det vil jeg anta at det tar betraktelig lenger tid for "vanlig" whey.

EDIT: Link:

T NATION | Top 10 Post Workout Nutrition Myths

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bør proteinopptaket inntreffe for optimal restitusjon? Jeg pleier å spise et proteinrikt måltid 2 timer før trening, og en shake med 40g protein og en banan umiddelbart etter trening.

edit: beklager om jeg er trådtyv:unsure: Bare kjekt å få litt info:)

Nå kommer sikkert iifym og spis en gang til dagen klanen til å gå i strupen på meg. Men ihvertfall for å prøve å være litt diplomatisk. De som prøver å hente noen få prosenter ekstra fra proteinsyntesen gjennom timing av proteininntak tar gjerne whey 1 time før trening eller BCAA rett før trening. I tillegg tas whey eller BCAA rett etter trening. Forskning som måler effekten av akutt proteinsyntese viser ihvertfall at dette er gunstig, men det strides om effekten på lengre sikt er like stor eller eksistrende i det hele tatt om man får i seg like mye kalorier og proteiner totalt sett.

Slik du gjør det vil i praksis bli ganske optimalt siden et måltid tar litt lengre tid å fordøye enn proteinpulver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at dette stemmer? T-Nation skrev(ut i fra studier) at det tok 60min for BCAA for å nå "peak value", mens det tar 80min for hydrolysert Whey. Ut i fra det vil jeg anta at det tar betraktelig lenger tid for "vanlig" whey.

Mener jeg så en studie på at hydrolysert whey og whey var likt faktisk. Men at en studie finner 60 minutt og en annen 80 minutt er jo ikke overraskende, dette blir jo veldig små forskjeller. Kasein peaker også etter 60 minutt, men peaken er ikke like høy.

Edit:

Ser forresten at peaken er høyest på 80 minutt i den studien jeg tenkte på, men er likevel veldig høyt etter 60 minutt.

proteingraphic.jpg

What Are Good Sources of Protein? - Speed of Digestion Pt. 1 | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg så en studie på at hydrolysert whey og whey var likt faktisk. Men at en studie finner 60 minutt og en annen 80 minutt er jo ikke overraskende, dette blir jo veldig små forskjeller. Kasein peaker også etter 60 minutt, men peaken er ikke like høy.

Likt i henhold til hva da? Jeg er rimelig sikker på at jeg har lest de er ulike, men prisforskjellen ikke er verdt det. Jeg må komme tilbake til det senere i dag da jeg ikke har særlig mye tid til overs før skole akkurat nå. Har du noen kilder til det med kasein peak? Høres veldig rart ut at whey skulle bli markedsført som hurtigvirkende når kasein har like kjapt opptak.

Høres forøvrig ganske rart ut i forhold til hvordan mennesker metaboliserer ulike næringsstoffer. Grunnen til BCAA kan bli tatt opp så fort er jo fordi de allerede er litt "brutt ned" slik kroppen slipper det, og når dette tar 60min før en maksverdi nås i blodbanen så har jeg litt vanskeligheter med å tro at det samme vil skje i en situasjon der kropper først må bryte ned peptidkjeder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likt i henhold til hva da? Jeg er rimelig sikker på at jeg har lest de er ulike, men prisforskjellen ikke er verdt det. Jeg må komme tilbake til det senere i dag da jeg ikke har særlig mye tid til overs før skole akkurat nå.

Likt i forhold til når aminosyrene er tilgjengelige. Er også studier som viser at hydrolysert whey er ganske ubrukelig for proteinsyntesen. Har dessverre ikke studiereferanser tilgjengelig nå.

Har du noen kilder til det med kasein peak? Høres veldig rart ut at whey skulle bli markedsført som hurtigvirkende når kasein har like kjapt opptak.

Du finner kilder i linken over. De har ikke like kjapt opptak. 30 gram whey er raskere fordøyd enn 30 gram kasein, men den høyeste leucin konsentrasjonen i blodet skjer omtrent på samme tidspunkt for begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på Strongman på tv her om dagen, hvor de diskuterte proteinpulver. Før trodde man at man fikk nok via kosten om man spiste nok, f.eks. Svend Karlsen spiste 2,5kg kyllingfilet rett etter trening for å få i seg protein. Så ble det oppdaget at det tok flere timer å ta til seg proteinet i kyllingen, så han begynte å spise kyllingfilet 1-2 timer før trening(noe som ofte førte til spying under trening). Sånn sett er proteinshake en velsignelse, man slipper å spise seg syk for å få i seg nok protein. Ganske så mye billigere er det også ;)

Jeg er langt fra noen ekspert på verken kosthold eller trening, men er enig i at man med lavt til moderat treningsnivå klarer seg med vanlig, sunt kosthold. Trener man hardt 3-5 dager i uka, er tilskudd nødvendig(ihvertfall enklere) for å få det man trenger.

3-5 økter i uka er jo nettopp det som blir regnet som moderat, mosjonistnivå. Spørsmålet i mine øyne er ikke hvor raskt kylling eller whey blir tatt opp. Men om det faktisk er nødvendig med raske karbs og proteinkilder etter trening. Ifølge olympiatoppen og de som underviser på NiH er ikke dette en nødvendighet for vanlige folk som ikke er avhengige av å restituere raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likt i forhold til når aminosyrene er tilgjengelige. Er også studier som viser at hydrolysert whey er ganske ubrukelig for proteinsyntesen. Har dessverre ikke studiereferanser tilgjengelig nå.

Du finner kilder i linken over. De har ikke like kjapt opptak. 30 gram whey er raskere fordøyd enn 30 gram kasein, men den høyeste leucin konsentrasjonen i blodet skjer omtrent på samme tidspunkt for begge.

Takk for lenker. Jeg kan ikke tro jeg har "glemt" å prøve å finne Lyle sin side. Var utrolig masse spennende der inne. Skal lese litt mer innpå der før jeg kommer med andre utsagn. Takk igjen for oppklaringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...