Gå til innhold

Proteinpulver, whey-80 eller myoprotein?

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpe Whey80 vanilje, og det smaker virkelig bajs =P Bruker det imidlertid til proteinpannekaker, og slenger jeg oppi en banan/litt annet pulver som faktisk er digg forsvinner smaken ganske bra :) Vil dermed kalle det er matlagningsprotein, men køp for guds skyld noe annet om du skal drikke det. Men som noen sier, kanskje sjokoladen er ok? Prisen er ihvertfall veldig snill, så skal prøve noen flere varianter jeg også!

Høres bra ut det da! Tenkte ikke å bruke vanilje til shake nei, ettersom både du og en annen sier det smaker fælt.. Men til matlaging kan vel være interessant :D

Blir nok flere varianter ja, må jo testes ut, hehe.

Fortsetter under...

• 2 måneder senere...

Annonse

Nå har ikke jeg prøvd whey80, men jeg bruker whey100 i naturell smak, og jeg syns den funker veldig greit. Fortsatt relativt billig, 1600 eller noe for 8kg, og bør være enda høyere konsentrasjon enn de andre smakene, i og med at det ikke er vannet ut med søtstoff, fargestoff eller smak. (gjetter det er 93-94% rent). Fordelen her er at jeg kan skreddersy det til hva jeg skal bruke det til, så jeg bruker det uten noe annet i matlaging og kan ikke si at jeg i det hele tatt merker noen forskjell. Mens hvis jeg skal drikke det som shake, så hiver jeg oppi en teskje Oboy til 60g pulver, og det smaker helt greit. Skal innrømme at det ikke er det beste jeg har smakt, men langt fra det verste og i alle fall ikke for ille til å drikke uten problemer. Har jeg det med melk blir det selvsagt noe annet.

Det blir en mindre fyldig smak og konsistens enn pulver som myo, men det tror jeg har noe å gjøre med at det bare er myse, til forskjell fra myo som er 50/50 myse og kasein. Hvis man vil ha det mer kremete og fyldigere, så er det ikke verre enn å bare kjøpe ett kaseinisolat i tillegg. tech nutrition tror jeg har en grei isolat til 8-900kr eller noe for 4kg. Kasein og myse smaker ikke spesielt digg hver for seg, men blandet så blir de ikke ille da de utfyller hverandre etter min mening. Hiv med en teskje oboy så er det go-time. Har du dem hver for seg så kan du til og med skreddersy effekten det får på konsistensen av maten du lager. Kasein gjør røra tykkere, myse gjør den tynnere (noe jeg ikke skjønner hvordan skjer, men det ser ut til å skje)

MyoProtein er et melkeproteinisolat som er iblandet myseisolat. Mye dyrere råvare enn mysekonsentrat, som følgelig har mer karbohydrater, fett og en lavere prisklasse.

MyRevolution Proteinpulver blir mer sammenlignbart. Samme prisklasse, og da kan du sammenligne næringsinnholdet opp mot de andre pulverene. Jeg har selv smakt alt av pulver på markedet, og i klassen mysekonsentrat er Proteinpulver klart best - jeg skriver for MyRevolution, så er i så måte inhabil her men nevner det likevel.

Nå er jeg usikker om jeg reagerer på proteinpulveret eller om jeg har fått en reaksjon på enten egg, gluten eller melkeprodukter - noe er det i alle fall etter jeg startet med whey-80. Smaken syntes jeg fungerer, men har definitivt tenkt å prøve ut Myo neste gang ja! :) Vil heller legge i litt penger i det enn å ha dårlig proteinpulver.

Annonse

Whey-80 fungerer fint med smakene banan og jordbær. Sjokoladen er også grei, men ingen voldsom gastronomisk opplevelse. Bruker det med frokostmüsli og litt jordbærsylte, da fungerer det gull.

Whey-80 bør forresten først shakes for så å la den stå et lite minutt, da blander den seg mye bedre og får en mye bedre konsistens enn om man bare gurgler den i seg med det samme.

Hva med å prøve Proteinpulver? Hakket under Myo ( 2 hakk) i pris, og jeg tror du vil bli positivt overrasket over smake/kvaliteten sammenlignet med whey-80. Brukt whey-80 i flere år men alene og kun i vann var den nokså kjip. Whey-80 og Creatine Complete Extreme sammen var himmelsk, men da blir det plutselig litt dyrt og upraktisk.

Fullt mulig å prøve den ut ja! Som student er det jo en grei pris vil jeg si. Hadde tenkt å prøve Dalblads Three in One, men den tanken slapp jeg lett da jeg så prisen.

Men hvordan er det i forhold til hvis man har enten egg/gluten/melkeintoleranse? Noe anbefalinger til proteinpulver da? Er usikker hva av de jeg reagerer på, men skal nok få sjekket det.

Nå er jeg usikker om jeg reagerer på proteinpulveret eller om jeg har fått en reaksjon på enten egg, gluten eller melkeprodukter - noe er det i alle fall etter jeg startet med whey-80. Smaken syntes jeg fungerer, men har definitivt tenkt å prøve ut Myo neste gang ja! :) Vil heller legge i litt penger i det enn å ha dårlig proteinpulver.

Jeg reagerer litt på mysekonsenstrat, men dersom jeg går opp til isolat (whey100) så går det mye bedre. Myoprotein er nok veldig bra, men det er ingen grunn til å tro at det er noe bedre enn noen annen miks av myse og kasein isolat som generelt sett pleier å være en del billigere. Hvis smaken er viktig så er det bare å kjøre på med myoprotein da mange elsker det, men det er nok ikke noe mer enn bare rene råvarer med en veldig velformulert smakstilsetning, og rene råvarer kan du få billigere andre steder.

Har også funnet ut at det som får meg til å reagere er å innta både pulver og melkeprodukter samtidig. Tar jeg bare pulver så kan jeg ta 100g+ uten problemer, men dersom jeg tar en shake til frokost og litt cottage cheese til lunch så reagerer jeg litt.

Hvorfor tenker du at du har egg/gluten/melkeintoleranse? Får du symptomer når du får i deg de respektive matvarene/proteinpulveret?

Jeg får sterke symptomer når jeg får i meg de matvarene. Dessverre får jeg i meg alle disse matvarene i løpet av en dag, så er vanskelig å skille hva jeg virkelig reagerer på.

Jeg reagerer litt på mysekonsenstrat, men dersom jeg går opp til isolat (whey100) så går det mye bedre. Myoprotein er nok veldig bra, men det er ingen grunn til å tro at det er noe bedre enn noen annen miks av myse og kasein isolat som generelt sett pleier å være en del billigere. Hvis smaken er viktig så er det bare å kjøre på med myoprotein da mange elsker det, men det er nok ikke noe mer enn bare rene råvarer med en veldig velformulert smakstilsetning, og rene råvarer kan du få billigere andre steder.

Har også funnet ut at det som får meg til å reagere er å innta både pulver og melkeprodukter samtidig. Tar jeg bare pulver så kan jeg ta 100g+ uten problemer, men dersom jeg tar en shake til frokost og litt cottage cheese til lunch så reagerer jeg litt.

Spør det samme som Asle - hvilke blandinger ville du anbefalt? :) Er jo greit å spare seg noen kroner.

Hvilke blandinger anbefaler du, Insano? Naturell isolat sammen med rent kasein?

Spør det samme som Asle - hvilke blandinger ville du anbefalt? :) Er jo greit å spare seg noen kroner.

Tja... rent fysiologisk så spiller det liten rolle da du bare bør sørge for at råstoffene er rene og har komplett aminosyreprofil, og blander du dem 50/50 eller 60/40 så kan det ikke ende veldig feil da de utfyller hverandre bra (konseptet bak myo)

Det jeg personlig har brukt før var nanox Varcil R2 og Orbilox 8, hvor det første er myseisolat og det andre er stort sett kaseinisolat med litt eggisolat hevet inn. Varcil hadde jeg i vaniljesmak og orbilox 8 hadde jeg i sjokoladesmak. Hver for seg var de ikke så digge da jeg syns vaniljen ble for kraftig i varcil (er ikke spess glad i vanilje) mens kaseinet ble for tykt og kremete og for mye melkesmak, men blandet ble de utrolig gode. God konsistens med litt vanilje og litt sjokolade, delicious. Ikke noe galt med den mixen, annet enn at jeg fant ut at jeg ikke gadd å bruke så mye penger når jeg fysiologisk sett kunne få det samme til halve prisen.

Så nå bruker jeg som sagt naturell myseisolat uten smak eller søtning og syns det funker fint. Uten noe har det en litt ubehagelig bismak da det ikke er noe annet oppi til å maskere dette, men 2x30g måleskjeer trenger ikke mer enn en teskje oboy for å smake helt greit. Smaken hadde nok gått fra helt ok til god dersom jeg hadde blandet oppi kasein, men har bare ikke giddet å surre med det så langt da jeg har vært helt fornøyd med bare myse. Men jeg kommer nok til å gjøre det da både smak og konsistens etter min erfaring blir mindre "tynn" med kasein blandet inn. Det jeg hadde sett meg ut er som sagt TN sitt Pro-90 Isolate,da det ser ut til å være veldig rent og koster 814kr for 4kg, men jeg kan ikke tenke meg at det spiller spesielt stor rolle akkurat hvilket man kjøper her. Råstoffene er vel omtrent de samme dersom det er ett isolat fra ett kvalitetsmerket, så forskjellen ligger nok kun i hva de blander inn av smaksstoffer. Funker sikkert like greit med star's Night-Pro, som koster 859 for 4kg med gratis levering. Her kan man forsåvidt også velge forskjellig smak på hver 1kg pose, så kan plukke litt forskjellig for å finne ut av hva som smaker best i hvilke kombinasjoner.

edit:

Min tankegang er rett og slett det at jeg vil ha det så rent som mulig uten ekstra tull i fordi man da har større muligheter for tilpasning. Skal man bruke det i en situasjon hvor man ikke vil ha mye smak (matlaging) er det greit å ha naturell eller vanilje, mens når man trenger mye smak er det bare å hive oppi smakspulver som oboy/nesquick og sikkert 1000 andre varianter. Har man myse og kasein separat uten mye smak er det lett å blande som man vil eller bruke separat, har man alt i ett med masse smakstilsetning så kan man ikke gjøre noe med det.

Tja... jeg tar det ikke sånn altfor seriøst, men for å vite hvor seriøst man bør ta det så må man jo researche det. Og i tillegg ble jeg litt dårlig av det første proteinet (konsentrat) jeg brukte, så da var det ekstra grunn til å sette seg inn i hva som er hva. Mye piss som florerer om hva ditten og datten pulver gjør og hvorfor dette merket er utrolig bra og alt annet er piss, men det jeg har funnet ut er at det er verdt det å få ett pulver som er så rent som mulig, og som har den smaken man vil ha (enten dette er mye eller lite), og det er omtrendt det. Så lenge det er et isolat som ikke er kødda for mye med kommer det nok til å ha en komplett aminosyreprofil, og da er det greit. Hvis man vil ha tykkere konsistens og mer kremete smak hiver man inn kasein, og det gjør også effekten marginalt bedre, så hvis kostnaden ikke blir høyere, why not?

Helt enig i at man ikke skal dille for mye, og det gjør jeg ikke heller. Jeg har proteinet og oboyen stående ved siden av hverandre, og skje står permanent klar i begge, så to måleskjeer protein og en teskje oboy og så er det bare å riste. Gidder ikke å drive med måltidstiming eller noe sånt, eneste jeg vurderer i form av "opptrapping" av regimet er å begynne med nattprotein da kasein har noe i seg som virker søvndyssende. Når jeg har blandet før har jeg rett og slett bare mixet det oppi en 3kg dunk en gang i måneden, så mye ekstra-arbeide blir det ikke.

Smaken er viktig i den grad den hindrer deg fra å gjøre det du har lyst til, så hvis man finner seg i en situasjon hvor man vegrer seg for å hive i seg proteinet man har funnet ut at man bør ta, da er det på tide å finne noe mer velsmakende og det vil nok være vel anvendte penger. whey100+oboy smaker helt greit, og uten oboyen så er det anvendelig da det ikke har noen smak som clasher, så det gjør at det blir mindre dilling etter min mening. Ikke noe behov for å prøve å finne ting som har en smak som går godt med smakstilsetningen i pulveret, er bare å hive det i og pleier ikke å merke noe til det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...