Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min fetter på 15 år har fått opp øynene for styrketrening, og dette syns selvfølgelig jeg er kjempestas :) Så jeg prøver å hjelpe han litt på veien med gode råd og tips, og få han til å styre unna de verste fallgruvene en fjortis fort kan falle i.

Har hørt og lest litt forskjellig om ungdom og styrketrening. At man kan ta skade fordi kroppen ikke er utvokst, man har ennå myke deler i skjellettet som ikke er helt utviklet osv. Noen sier til og med at det kan hemme videre vekst og føre til senskader. Har dere noen innspill? Vis gjerne til artikler og forskninger som er gjort på temaet.

Han har kjørt RYP en stund, og litt ute i programmet går det jo over på relativt tung belastning, type 4x4 på baseøvelsene.

Selv tenker jeg at dette er litt blåst opp. Jeg tror at man, ved å holde en god teknikk og ikke ta den "helt ut", kan holde seg frisk og bygge et bra grunnlag for videre trening. Hvor tidlig begynner de olympiske vektløfterene fra eksempelvis russland og kina? Og hvis man går tilbake hundre år, jobbet ikke ungdommen med hardt fysisk arbeid fra morgen til kveld på gårder rundt om i det ganske land?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11456-15-%C3%A5ring-og-tung-styrketrening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Styrketrening for barn og ungdom! | Fitnessbloggen Forum

Styrketrening for ungdom? | Fitnessbloggen Forum

Barn og styrketrening - Fitnessbloggen

Den siste er en veldig god artikkel fra Robert Eilertsen :)

Ellers vil jeg påstå at styrketrening vil være positivt i tidlig alder, så lenge man lærer teknikk og begrensninger, så kan man utvikle seg svært godt. :)

Enig med AHA93. Man trenger ikke å trene ekstremt hardt og målrettet i en alder av femten, men det å starte å bygge et visst grunnlag er ikke dumt. Ved å begynne tidlig med teknikktrening og å bli kjent med hva kroppen kan yte vil han trolig falle i færre fallgruver senere, færre skader, færre bomturer og færre år kastet bort på curling. Du kan jo alltids være med han på øktene og trene sammen med han? Lære han opp litt? :)

Synes er merkelig at folk er redd for at styrketrening kan skade en 15 åring mens det er helt greit at barn sitter og spiller foran skjermen hele dagen fra der er 3-4 år til de skal begynne å studere.

Skulle ønske jeg selv hadde begynt med styrketrening i 14-15 års alderen.

Synes er merkelig at folk er redd for at styrketrening kan skade en 15 åring mens det er helt greit at barn sitter og spiller foran skjermen hele dagen fra der er 3-4 år til de skal begynne å studere.

Skulle ønske jeg selv hadde begynt med styrketrening i 14-15 års alderen.

Ufff.. Tenker det samme selv så alt for mange ganger. Tenk det grunnlaget og den generelle forståelsen for både trening og kosthold man da hadde hatt i 20-årene. Trist å tenke på, rett og slett!

Prøver å få min bror på 17 til å begynne, men han vil helst spille data.. akkurat slik som jeg gjorde på samme tiden.

For the fun of it, bilde av Josh Hyduck (naturlig bygger på proffnivå i usa) når han var 16 år gammal. Hører med til historien at han er genetisk freak da...

2323671.JPG

Er vel ikke noe logikk at ungdom skal ta skade av styrketrening. Kroppen til barn og ungdom er så sykt god på å reparere seg selv. Man kan jo gjøre hva faen man vil som ungdom, verste som skjer er at du slipper skolen i noen uker! :sneaky:

Data er gøy da.

Annonse

Enig med AHA93. Man trenger ikke å trene ekstremt hardt og målrettet i en alder av femten, men det å starte å bygge et visst grunnlag er ikke dumt. Ved å begynne tidlig med teknikktrening og å bli kjent med hva kroppen kan yte vil han trolig falle i færre fallgruver senere, færre skader, færre bomturer og færre år kastet bort på curling. Du kan jo alltids være med han på øktene og trene sammen med han? Lære han opp litt? :)

Er det samme som deg jeg tenker :) Har vært med han på noen økter og han overrasker virkelig i positiv forstand, virker som teknikken faller naturlig for han!(y) Men vi er jo litt nervøse for at han skal ta skade av det da. Derav tråden.

Generelt sett er jeg veldig enig med det alle har skrevet her inne. Takk for linkene AHA93 ;)

Husk at kroppen har trent tung styrketrening fra første dag. Tenk på,treningsmengden og belastningen involvert i å snu seg på magen, krabbe, reise seg, gå, løpe, hoppe og klatre.

Problemet med femtenåringer og vekter er at de mest sannsynlig vil ønske makse i benken før eller siden.

Startet selv på treningsstudio når jeg var 15. Skaff deg et godt treningsprogram. Skaff deg et godt treningsgrunnlag med noen nybegynnerprogrammer, som du kan finne på fitnessbloggen.no. Har ikke hatt noen problemer etter både tung styrketrening nærme 1RM og med lavere vekt. God teknikk er viktig!!!!

ser at mange skriver curling er bortkastet... hvorfor er det egentlig slikt? Er ikke curling bra? Trener det ikke bicepsen osv bra? Sikkert dumt spm men maa bare finne ut.

beklager at jeg tar traaden

ser at mange skriver curling er bortkastet... hvorfor er det egentlig slikt? Er ikke curling bra? Trener det ikke bicepsen osv bra? Sikkert dumt spm men maa bare finne ut.

beklager at jeg tar traaden

Fordi dette isolerer biceps i stor grad, biceps er en liten muskel, og får masser av juling av roinger, nedtrekk, chins osv :) Du kan sikkert få frem litt ekstra peak ved hjelp av å curle, men du får ikke større armer av det :)

Fordi dette isolerer biceps i stor grad, biceps er en liten muskel, og får masser av juling av roinger, nedtrekk, chins osv :) Du kan sikkert få frem litt ekstra peak ved hjelp av å curle, men du får ikke større armer av det :)

aha:p saa det du sier er at for og faa store armer saa trenger man ikke og trene biceps curl? og btw hva betyr det at det isolerer?

nok en gang sikkert dumme spm, men er 15 og har mye og leaere, takk for svar :)

Annonse

aha:p saa det du sier er at for og faa store armer saa trenger man ikke og trene biceps curl? og btw hva betyr det at det isolerer?

nok en gang sikkert dumme spm, men er 15 og har mye og leaere, takk for svar :)

å isolere en muskel vil si at du trener kun den og ikke flere muskelgrupper samtidig. Med chins har du lats(størte muskelen på ryggen) og biceps, og du vil dermed dra mye større nytte av dette, biceps blir tidelig sliten som følge av at det er en liten muskel, og derfor kreves det ikke at den blir trent isolert :)

Gjest johnmf94

Er nok lave bodybuildere slik som Franco Colombu og Lee Priest som har skapt myten om at vektløfting kan hindre vekst.

Det ingen nevner er at disse faktisk er høyest i sin familie, dette i tillegg til at de brukte steroider.

Arnold Schwarzenegger begynte også å trene i en tidlig alder og han er på normal høyde..

Vektløfting er faktisk en av de tryggeste sportene du kan gjøre, tryggere en badmington http://www.velocitysp.com/multimedia/docs/lehi/Hamill,_Relative_Safety-3.pdfog det er ihvertfall tryggere enn å sitte lent framfor en dataskjerm hele dagen og leke fitnessguru på youtube.

Går da selvfølgelig ut ifra at man løfter med rett teknikk.

Det aller viktigste er å legge egoet på hylla. Det er ingen som blir imponert over en 14-15åring som tar 20kg i bicepscurl der ryggen gjør halve løftet.

Det som imponerer mest er å se en ungdom som kan løfte. Kiloene kommer etter hvert.

Det viktigste jeg kan se er at gutten (mindre åringer) lærer seg riktig teknikk. De har ganske lett for å ville løfte mye med en gang og det er der skadene kommer inn. Ser det hver dag på treningssenteret. Ville hvertfall fått han til å forstå hvor viktig det er og hvilken fordel det vil ha videre.

Det et store diskusjonen rundt dette med unge og styrketrening. Men som nevnt over la dem heller trene enn å spise dritt og være inaktive !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...