Gå til innhold

Trøblete kne, where to go?


Adriano

Anbefalte innlegg

Har hatt trøbbel med kneet i et halvt års tid nå. Er egentlig av den gode gamle "alt ordner seg med tid og hvile, drit i å gå til legen"-skolen, men tror jeg må kaste inn håndkleet her. Spørsmålet mitt er egentlig: Bør jeg gå via fastlege og bli henvist videre til noen som har peiling, eller går det an å droppe det "leddet", og hvor skal jeg isåfall henvende meg? Noen som har erfaring med spesifikke steder i Trondheim som har peiling på slikt?

Hvis noen mot formodning skulle vite hva det dreier seg om: Kjenner smerter på utsiden av kneet når foten presses innover(merker ikke noe særlig til det når foten presses utover). Merkes veldig godt i denne sittestillingen f.eks.(random google-bilde):tumblr_lrrh9teBNX1qa8v0l.png

Kjenner også smerter opp mot kneet hvis jeg prøver å "tråkke meg ut" av sko som sitter litt for godt på. Funker heller ikke å sitte i dyp squat-posisjon i mer enn et par sekunder, da er kneet pinne stivt når jeg reiser meg. Merker ingenting til det ved jogging, uten at jeg har testet på lange distanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tre svar iløpet av en halvtime, ikke verst! Takker til alle tre!:)

Jeg er, som førsteposten kanskje hintet om, ingen stor fan av allmennleger. Får som oftest beskjed om å "ta det med ro i 2-3 uker, kom innom igjen hvis det ikke blir bedre/blir verre", uten å få noe særlig til diagnose. Kunne svært gjerne tenkt meg å få et fasitsvar(optimistisk, I know) fra noen som vet hva de holder på med, og så ta behandlingen deretter. Jeg regner med at det er først på det sistnevnte trinnet at fysio/naprapat kommer inn i bildet, de kan vel ikke stille diagnosen selv? Eller?

Er rimelig grønn på mulighetene innen helsesektoren, så er bare å beklage om noen av spørsmålene er litt dumme. Har prøvd å google litt selv, men blir ikke særlig klok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både fysioterapeuter og kiropraktorer kan få autorisasjon som helsepersonell.

Hvis jeg husker rett, kan de både undersøke og stille diagnoser(innenfor sitt kompetanseområde, regner jeg med), foreslå behandling og henvise til videre undersøkelser(f.eks bildediagnostikk som røntgen og MR). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 måneder senere...

jeg hadde d samme problemet, ka lit faen, bare trente som vanlig, og tokk d med ro når jeg hadd for mye ondt.

etter 12-15 år, ble d så mye ond, at jeg gikk til en Privat lege, etter å ha fått d samme svar hos fast lege. om å ta d med ro i, og trene stryke.

får å korte ned lit på historien, så vi privat lege og en god forsikring, gjorde at jeg ble lagt under kniven.

der de fant ut en stykk ødlagt menisk, og en alvårlig skade på brusken.

jeg angrer i dag at d gikk så langt og mange år før det ble gjort noe med, d kunne faktisk ha gått være.

er pr i dag i opptrening.

det er bare å mase på legen, ikke la de komme med piller i vertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiropraktorer er autorisert som helsepersonell, det skjer når du har fullført utdanningen din og er registrert i Norsk Kiropraktorforbund. Trenger ingen henvisning, og det er direkte refusjonsordning på opp til 14 behandlinger i året ;)

Knærne mine har blitt funnet ut av av en kiropraktor, men gikk til 2 kiropraktorer, 2 ortopeder, 3 leger, røntgen og MR i 5 år før jeg fant noen som kunne. Kiropraktorer kan stille diagnose og henvise til røntgen, CT, MR eller andre nødvendige undersøkelser ved behov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg hoppekne, og har vært innom i rekkefølge ; kiropraktor - naprapat - kiropraktor - ortoped - naprapat - fysioterapeut - manuellterapeut -ART-dude - osteopat - og så skal jeg til kiropraktor igjen i morgen.Det har kommet seg,men er ikke borte enda.

Er ikke optimistisk,men hey, helsa mi er viktigere enn pengene jeg har i banken.

Av de i trondheim som jeg vil anbefale;

Fysioterapeut - Vidar Etellerannet

Midtbyen fysikalske AS

Kongens gate 27

7012 Trondheim

73 83 48 01

midtbyenfysikalske.no‎

og Trondheim Fysikalske Institutt, Trondheim fysikalske institutt Jeg hadde time hos Jo Askelund,som var dritflink til å forklare meg hva greia var med knærne mine,og hva jeg måtte gjøre fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...