Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hører stadig vekk at det er fullstendig nytteløst å trene dagen derpå (hovedsaklig kardio).

Lurer derfor på hvorfor det er slik, eller om dette bare er ren uvitenhet?

La oss si en drikker en flaske vin eller et par 10+ øl i løpet av en kveld, har dette noe spesielt å si for treningseffekten dagen derpå? (Tenker selvfølgelig ikke på fullstendig bakrus, da dette sier seg selv..)

Mulig et tåpelig spørsmål, men greit å vite :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/10562-trening-dagen-derp%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er mest sannsynlig dehydrert og bør få i deg endel vann før du trener, så du unngår å bli enda mer dehydrert. Du er redusert og har dårligere kordinasjon, reaksjonstid osv , så hvorfor ikke vente en dag så du kan gi alt?

Men du får brutt ned muskelen og bygd den opp igjen uansett, hvis du velger å trene:)

finnes mange studier/broscience historier om du søker på Google, "work out with hangover" feks..

Her tror det er viktig å erkjenne at folk reagerer veldig forskjellig dagen derpå. Personlig kan jeg ha dagen derpå i flere dager etterpå, og da ødelegger det naturligvis mer for meg, siden jeg ikke presterer på trening. Jeg tror derfor det ikke finnes en fasit, men jeg personlig finner det ytterst meningsløst å trene når kroppen ''gråter'' og jeg uansett ikke presterer i nærheten av optimalt. Men hvis jeg ikke har vært for dypt ned i flaska, og jeg merker at kroppen gir signal utpå kvelden at nå er den good to go, da trener jeg selvfølgelig. Men for å få et godt svar på ditt spørsmål, må du jo dra på gymmet dagen derpå, og se om du løfter like tungt som du ellers ville gjort.

Som regel består bare hangoveren min av at jeg er trøtt, veldig trøtt. Så eneste jeg kjenner er at jeg ikke klarer å gi like mye eller holde på like lenge. Men velger som oftest og dra å ta en lett økt for så å sove mer når jeg kommer hjem, jeg blir hvert fall fortere bedre da :) Men er sikkert veldig individuelt, noen er jo helt døde dagen derpå og har sikkert ikke godt av å trene :p

Fikk noen spørsmål om det her om dagen. Limer inn spørsmål og svar:) passer ikke 100%til overskriften men endel

Noen eksperter har uttalt at alkohol ødelegger treningseffekten. Hvorfor gjør det det/hva skjer med kroppen?

- Den mest negative effektene skjer kanskje på hormon siden. Produksjonen og nivået av det mannlige kjønnshormon, testosteron, vil gå ned. Testosteron er et viktig hormon som blant annet gjenoppbygger muskulatur etter trening. Blodnivået av stresshormonet kortisol kan gå opp. Kortisol er et stress hormon vil bryte ned muskulaturen. Kombinasjonen av de to siste effekter vil være motsatt av effektene til anabole steroider, dvs. store enkeltinntak av alkohol vil virke nedbrytende på muskelmassen som er avgjørende for treningseffekten.

- På hvilke måter påvirker alkohol treningsøkten 1) før og 2) etter trening?

- Ved lave testosteron verdier vil man ha mindre energi, være svakere og muligens ikke få like mye ut av restitusjonsfasen i etterkant av en treningsøkt. Men alkoholens påvirkningen på ulike hormoner er doseavhengig. Større inntak øker de negative effektene. Enkelte alkoholinntak vil øke blodets nivå av fett og vil kunne senke blodsukkeret. Disse forholdene kan igjen ha konsekvenser som kan være uheldige.

- Hjelper det å drikke masse vann under trening?

- Det er viktig og erstatte væsketapet man har hatt da alkohol er dehydrerende. 2-3 liter væske vil dekke det dagligdagse forbruke av væske, dager man inntar alkohol eller trener bør man øke dette. Ved tap av væske på 2% til 5% av kroppsvekten vil prestasjonsevnen grovt sett bli redusert med ca 10% for hver ekstra prosent en blir dehydrert og man bør drikke ca 1 dl hvert kvarter når mann trener. Man bør drikke vann før mann blir tørst ta tørstsignalene først inntreffer ved 2% væsketap.

- Hvordan påvirker alkoholinntak restitusjonen?

- Enkelte har studert hvilken effekt alkohol har på restitusjonen. Etter økten drakk personene i studien drikke som tilsvarte 1 gram alkohol per kg kroppsvekt (Det er ca 12 gram alkohol i en enhet. Dvs ca at de drakk ca 6 enheter for en mann rundt 80 kg) På ett senere tidspunkt gjorde personene de samme testene men da drakk de tilsvarende mengde juice etter trening. Ikke overraskende viste resultatene at effekten av treningen var klart dårligst da gruppen drakk alkohol etter trening.

- Den samme gruppen gjorde den samme testen men da med 0,5 gram alkohol per kg kroppsvekt. ( Ca 3 enheter for en mann på 80 kg) Her viste imidlertid studien ingen forskjell på effekten av treningen. Det kan dermed antydes at alkohol sin effekt på restitusjonen er meget dose avhengig.

Annonse

Mitt ståsted er slik at all treninger = god trening. Om jeg drikker lørdag, så er det "kukerundtsyndromet" som gjelder på søndagen! Noen vil si, og dette har kommet spesielt fra mange av det motsatte kjønn, at det ikke nytter å trene fordi alkoholet ligger i kroppen alt fra opptil 2timer til 2uker..og det sier jo sitt om deres kunnskaper.

Du må nesten bare selv gjøre deg opp en mening ;)Fjeldmann har skrevet det utrolig bra over, honnør!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...