Gå til innhold

PSMF hvor mye fett og Karbo?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

20 gram karbo og 20 gram fett?

Det er maksgrensen. Helst skal du holde det så nærme null som mulig, men det er ikke nødvendigvis så enkelt, da grønnsaker osv. gir en god del karbohydrater, og mye kjøtt/fisk inneholder også litt fett. Les godt på næringsinnholdet og pass på at du holder deg under 20g karbohydrater og 20g fett, så gjør du det riktig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke noen magisk grense for hvor mye/lite karbohydrater og fett du kan innta før det ikke lenger kalles PSMF. Det er ikke sånn at om du spiser 21 g fett så er det ikke PSMF. Poenger er rett og slett at du skal holde disse så lavt som overhodet mulig. Det eneste du "må" innta er nok proteiner, samt 10 g fettsyrer som feks fiskelolje. Enklere blir det ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Jeg forstår virkelig ikke hvordan jeg skal klare å komme meg under 20 gram karbohydrater om dagen. I går havnet jeg på 34 gram, og bortsett fra 3,15 gram fra en halv boks cottage cheese kommer alt sammen fra grønnsakene. Spiser bare grønnsaker om er anbefalt i denne tråden, men likevel kommer jeg så høyt... Føler ikke jeg spiser veldig mye grønnsaker til hvert måltid nå, men hvis jeg skal komme meg ned på antall karbohydrater må jeg jo nærmest halvere mengden grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår virkelig ikke hvordan jeg skal klare å komme meg under 20 gram karbohydrater om dagen. I går havnet jeg på 34 gram, og bortsett fra 3,15 gram fra en halv boks cottage cheese kommer alt sammen fra grønnsakene. Spiser bare grønnsaker om er anbefalt i denne tråden, men likevel kommer jeg så høyt... Føler ikke jeg spiser veldig mye grønnsaker til hvert måltid nå, men hvis jeg skal komme meg ned på antall karbohydrater må jeg jo nærmest halvere mengden grønnsaker.

Hvorfor skal du ned under 20g karbohydrater om dagen? Hvorfor skal du kjøre PSMF? Er du ekstremt overvektig, altså i den kategorien som PSMF er tiltenkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du ned under 20g karbohydrater om dagen? Hvorfor skal du kjøre PSMF? Er du ekstremt overvektig, altså i den kategorien som PSMF er tiltenkt?

Jeg gjør det fordi jeg føler at jeg trenger å rense opp kostholdet mitt. Jeg sliter kraftig med viljestyrken hvis jeg bare sier til meg selv at "nå må du spise bedre og endre livsstilen din," da sprekker jeg hver eneste gang. Grunnen til at jeg TRENGER en opprensking er fordi jeg får i meg ekstremt mye dritt om dagen, og har gjort det lenge. Derfor har jeg bestemt meg for å holde på med dette her i en uke, rett og slett fordi det for meg er noe helt konkret å forholde seg til for å komme i gang med en endring, og dermed mye lettere å gjennomføre. Ja, jeg forstår at jeg er nødt til å jobbe med meg selv i forhold til en varig endring, men fra tidligere erfaring vet jeg at dersom jeg klarer 7-10 dager uten "dårlig" mat, er det mye lettere å fortsette i det sporet. Jeg er ikke ekstremt overvektig, men etter å ha lest en del sider i tråden om PSMF på forumet, oppfatter jeg heller ikke at alle de som kjører i gang dette er ekstremt overvektige.

Grunnen til at jeg spør om de 20 grammene med karbohydrater, er fordi det er en over meg i denne tråden som hevder at 20 gram er maksgrensen, mens en annen mener at det ikke er noen magisk grense. I artikkelen om PSMF både her på Fitnessbloggen og på Myrevolution står det at man skal holde inntaket av karbohydrater så lavt som overhodet mulig, men hva betyr egentlig det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PSMF har etterhvert blitt veldig utbredt, og fremstilt som noe sunt og godt for nær sagt alle. Hvis du ser etter så er den tråden nå stengt, nettopp fordi PSMF-oppstyret har skapt et ganske uheldig syn på dette med ekstremdietter, og det segmentet som har trykket dietten til sitt bryst er på ingen måte i målgruppen. For det er dette PSMF er, en ekstremdiett, helt på linje med diverse pulverkurer. Det er også opprettet noen tråder om denne problemstillingen.

I utgangspunktet er PSMF en medisinsk diett tiltenkt ekstremt overvektige, der man får et stort energiunderskudd, men samtidig unngår å dø av proteinmangel som man gjerne gjør etter en stund på total faste. Medisinsk bruk av slike dietter gjøres under oppfølging av helsepersonell.

PSMF er ikke en god måte å renske opp i kostholdet på. Du kan ha noe konkret å forholde deg til uten å velge noe så ekstremt. Kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter, nøtter, grønnsaker, bær og frukt. Du kan ikke feile med disse rammene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker du å RENSE opp i kostholdet, bør du se over hva du spiser i dag og velge sunnere alternativer. Det er å renske opp i kostholdet. Å fjerne masse mat, er ikke å rense opp. Spiser du sunnere og litt mindre mat samtidig som du trener vil du se stor fremgang.

Eksempel:

Sukkerbrus -> Lettbrus

Snacks -> Kesam, dipp og grønnsaker

Lyst brød -> Grovt brød eller knekkebrød

Ris og pasta -> Litt mindre ris og pasta og mer grønnsaker

Lettmelk -> Skummet melk

Margarin -> Smør

Soya og solsikkeolje -> Olivenolje

Peanøtter -> Mandler

Øl og vin -> Litt mindre øl og vin

Hvordan denne opprensingen vil se ut avhenger jo av om du har troen på et kosthold med lite, medium eller mye karbohydrater, men en del av eksemplene gjelder uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...