Gå til innhold

Spiser jeg nok?


runar

Anbefalte innlegg

Hei! Tenkte jeg skulle spørre om hjelp her. Spørsmålet er om jeg bør legge om, øke eller kutte? Får jeg i meg nok/riktige næringsstoffer? Driver å leser litt rundt temaet, men mye god kunnskap her inne.

Jeg er 33 år, 94 kg(skal ned til 85ish og bygge mere muskler), 184cm.

Løfter tungt 3-4 ganger i uka pluss noe cardio.

I tillegg til tillskudd av omega3, CLA og 50-100g proteiner (avhengig av tren eller hvil) kan en vanlig dag bestå av:

Ex1

Frokost: 3 fiberknekkebrød m leverpostei og kvart agurk eller paprika og ca 2 dl skummet melk.

Lunch: kyllingfillet kokt med en halv brokoli i grønnsaksbuljong

Mellom: Et par knekkebrød m smør og magert pålegg.

Kvelds: To grovbrød med laks/ørret

Ex2

Frokost: 50-75g havregryn kokt i vann m kanel, sukrin og litt margarin. Ett egg. 3dl skummet melk.

Middag: 250g laks med 1/2 brokkoli og 50g fullkornris.

Kvelds: to grove skiver m ørret.

Ex3

Frokost:3 stekte egg. Bacon. to grove skiver

Lunch: 2 knekkebrød m kalkun

Middag: 250g ytrefilet m masse salat og litt mager kesam.

Kvelds: minigulrøtter. 150 g

Takker for alle råd..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du får i deg nok/riktige næringsstoffer skal jeg overlate til noen andre å svare på. Men, du spiser mindre enn meg som er rundt 170 høy og veier 56 :p Så er kanskje lurt med litt mer? Ser ut som om du får i deg lite proteiner, du burde vel i hvert ha 1,5g per kg, altså ca 140g for din del. Og mye proteiner git økt metthetsfølelse også som kan være greit hvis du vil ned i vekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vel han tar jo mellom 50-100g proteiner bare i tilskudd så da blir det sikkert nok tenkjer eg?

Hva du skal spise avhenger jo av målet ditt. Vil du bygge enorme muskler, eller vil du miste fett og bli ripped to shreds? Ditt valg! Hvor mange kcal ligger du på daglig ca?

Åjaa, leste ikke nøye nok ser jeg ;) Så ikke at det var i tillegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.diett.no

Legg inn matvarene der og se hva du får ut av tall og så post det her.

Ahhhhhhhhh. brukte akkurat en times tid på siden og når jeg skulle kopiere det inn her, ble det bare tull.

Uansett.

Ex1 endte opp på 950 cal. Proteiner 180%, Husker ikke resten og gidder ikke ta det på nytt

Ex3 på 1580 cal. proteiner 243%, fett 139%, kostfiber 79%... Resten av tallene er litt under passe bra.

Greit, her må det spises mere!!

Husk at dette er de "sunne" dagene og tallene er av "anbefalte" verdier.. Snittet er nok litt høyere.

Anbefaler forresten denne siden til alle, da den var litt cool.

Og veldig interessante resultater.

Link til ex3

http://www.diett.no/index.php?chart=chart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store spørsmålet, hvordan er framgangen din med det kostholdet du har i dag? Går du ned i vekt? Blir du sterkere?

Har gått ned 4 kg denne mnd. Er det mye/lite/passe?? Startet å ta treningen og kostholdet på alvor for kun 6 uker siden, og føler jeg har ok framgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått ned 4 kg denne mnd. Er det mye/lite/passe?? Startet å ta treningen og kostholdet på alvor for kun 6 uker siden, og føler jeg har ok framgang.

Ned 4 kg på en mnd vil nok tilsi at du ikke har lagt på deg så mye muskler. Siden du løfter ganske tungt og får i deg greit med proteiner vil det dog (mest sannsynlig) være mest fett (og væske) du har gått ned, noe som jo aldri er dumt.

Dersom målet ditt er å bygge samtidig som du går ned vil du nok alikevel ville legge deg litt høyere når det kommer til energiinntak. 1600 kcal om dagen gir ikke mye igjen til kroppen å bygge på, da dette "såvidt" er nok til å dekke basalbehovet ditt.

MEN!

Så lenge du føler at fremgangen er slik DU ønsker, er det jo bare å kjøre på. Kanskje vil det være like greit å komme litt ned i fettprosent før du begynner å bygge?

Masse lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått ned 4 kg denne mnd. Er det mye/lite/passe?? Startet å ta treningen og kostholdet på alvor for kun 6 uker siden, og føler jeg har ok framgang.

Det er bra ja, ihvertfall om du klarer å opprettholde styrken i tillegg. De første ukene mister en jo også litt kroppsvæske når man starter på en diett, men uansett har nok mesteparten vært fett vil jeg tro.

Selv ville jeg nok fortsatt som du gjør dersom du klarer å løfte like tungt hele veien og dietten er levelig. Da er du fortere ferdig og kan fokusere fullt på å bygge opp muskler. Men blir det tyngre på treninga eller dietten er tung å følge så kan du godt redusere underskuddet og basere deg på å gå ned ca 0,5 kg i uka.

Så egentlig bare enig med Camilla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra ja, ihvertfall om du klarer å opprettholde styrken i tillegg. De første ukene mister en jo også litt kroppsvæske når man starter på en diett, men uansett har nok mesteparten vært fett vil jeg tro.

Selv ville jeg nok fortsatt som du gjør dersom du klarer å løfte like tungt hele veien og dietten er levelig. Da er du fortere ferdig og kan fokusere fullt på å bygge opp muskler. Men blir det tyngre på treninga eller dietten er tung å følge så kan du godt redusere underskuddet og basere deg på å gå ned ca 0,5 kg i uka.

Så egentlig bare enig med Camilla :)

Veldig gode poenger de siste der. Jeg henger de på veggen:) Løftene og repetisjonene blir lettere, vektene tyngre, og har vokst 1 cm rundt biceps på 6 uker så kan ikke være heeelt på tur. Skal spise litt mere. Har ingen hastverk. Jævli glad jeg spurte. Ble litt klokere i kveld:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler kanskje du spiser litt lite, men dette er det best å føle på selv. Hvordan kroppen fungerer på trening, og om det er noe fremgang. Også viktig å få i seg raske carbs rett etter trening, selv på diett. Det vil ikke ha noen ødeleggende effekt på vektnedgangen. Ville også prøvd å få i meg mer proteiner på siste måltid, kutte ut brødet kanskje, og mer grønnsaker og rene proteinkilder. Lykke til !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...