Gå til innhold

Proteiner uten pulver?


Snedii

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har lest/hørt at man burde det spise minst 2 g protein per kg ved økning av muskelmasse og senking av fettprosent. Jeg har imidlertid ikke tilgang på proteinpulver, av ulike grunner. Jeg veier 60 kg, og sliter med å få i meg mer en 60 g proteiner. Har noen tips til hvordan jeg kan øke proteininntaket uten å bruke pulver? Viktig at det ikke ødelegger kaloriunderskuddet også!

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La oss si at du skal ha 150 g proteiner hver dag. Dette er bare 600 kcal. Skal mye til for at det er protein som gjør at du overskrider kaloribudsjettet ditt. Alt av kjøtt er rimelig proteinrikt. Du klarer fint å trykke i deg 300 g kjøtt ekstra per dag. Da får du som regel i deg 60 g proteiner mer per dag i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at du skal ha 150 g proteiner hver dag. Dette er bare 600 kcal. Skal mye til for at det er protein som gjør at du overskrider kaloribudsjettet ditt. Alt av kjøtt er rimelig proteinrikt. Du klarer fint å trykke i deg 300 g kjøtt ekstra per dag. Da får du som regel i deg 60 g proteiner mer per dag i hvert fall.

Tusen takk :) Da er det vel bare å begynne med biff til middag! Eller noe annet, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg veier 65 kg og har et daglig proteinmål på 144 g. Dette er null problem, selv uten proteinpulver, faktisk ender jeg stort sett alltid opp med å spise MER enn dette.. Hvordan du kan ha problemer med å få i deg 60 g har jeg problemer med å fatte. Bare lunsjen min har jo dette! Har du regnet ut proteininnholdet i maten din, eller bare gjetter du? Jeg anbefaler diett.no, så ser du mer nøyaktig hva du får i deg.

Gårsdagens måltider:

Lunsj: Salat med ca 150 g kylling, 2 ss cottage cheese, 1 egg, 30 g peanøtter + div grønnsaker = 58 g protein!

Middag: 200 g torskefilet, 100 g go' og mager bacon, ertemos og poteter = 61 g protein

Kvelds: 2 skiver grovbrød med jarlsberg lite, 200 g bær med 100 g cottage cheese = 38 g protein

Samlet mengde protein = 157 g

Som du ser, null problemer å få i seg nok proteiner med kun kjøtt, fisk, egg, nøtter og magre melkeprodukter som proteinkilde. Havregryn og denslags inneholder også en del protein.

Hva spiser du for noe til vanlig, siden du får i deg så lite proteiner?

Proteiner inneholder ikke mye kalorier. 1 gram protein = 4 gram kcal, det samme som karbohydreater. Om du ser på matvareguiden eller diett på næringsinnholdet til de forskjellige matvarene ser du at både torsk og kylling inneholder mye proteiner, men lite kalorier. 100 g torsk = 75 kcal og 17 g protein. 100 g kyllingfilet = 104 kcal og 24 g protein. 100 g mager kesam = 74 kcal og 12 g protein. Etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk FuliginEst :) Ja, jeg må nok ha tatt litt feil. Brukte diett.no, men må ha tatt utgangspunkt i dager hvor jeg har spist lite kjøtt. Men det er det slutt på heretter! Og takk for utfyllende svar med gode tips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiser du iløpet av en dag?

Vel, typisk spiser jeg vel noe sånt som dette:

2 egg

3 gulrøtter

2 rugsprø

1/2 boks cottage cheese

2-4 frukt

5 skiver kokt skinke

300 g kjøtt (men disse kan ha blitt utelatt i beregninger, siden jeg ikke spiste så mye disse dagene)

Litt ris/poteter

1/2 agurk eller andre grønnsaker

Litt lettrømme

Mye purreløk

ellers kan det variere..

kan godt hende jeg har glemt noe nå, og jeg spiser varierende hver dag, så det er ikke så lett å finne noen "typisk" dag. Eggene og cottage cheesen er ihvertfall daglig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, typisk spiser jeg vel noe sånt som dette:

2 egg

3 gulrøtter

2 rugsprø

1/2 boks cottage cheese

2-4 frukt

5 skiver kokt skinke

300 g kjøtt (men disse kan ha blitt utelatt i beregninger, siden jeg ikke spiste så mye disse dagene)

Litt ris/poteter

1/2 agurk eller andre grønnsaker

Litt lettrømme

Mye purreløk

ellers kan det variere..

kan godt hende jeg har glemt noe nå, og jeg spiser varierende hver dag, så det er ikke så lett å finne noen "typisk" dag. Eggene og cottage cheesen er ihvertfall daglig!

Nå orka jeg ikke ta med absolutt alt, men regna med egga, rugsprøene, cottage cheesen, skinka, kjøttet og rømma og da ligger du jo på rundt 110g i følge mine beregninger hvertfall. Du er jo på god vei om du spiser opp hele cottage cheese boksen, og bytter ut lettrømme med mager kesam f.eks.. Og mer kjøtt da, man får aldri nok kjøtt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 egg + 1/2 bok rugsprø + 5 skiver kokt skinke a 10 gram hver = ca 45 g protein

300 g kyllingfilet = 72 g protein

= 117 g protein til sammen

I tillegg er det proteiner i "litt rømme".

Om målet ditt er 2 g pr kg kroppsvekt skal du ha 120 g protein, så da er du jo i mål med det du har satt opp her, så lenge du faktisk får i deg kjøttet :) Og om du blir lei kjøtt, så kan du jo øke med magre melkeprodukter (du kan være litt vill og galen en dag og ha både skinke OG ost på rugsprøen din ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...