Gå til innhold

Mikrobølgeovn-tråden


Myr

Anbefalte innlegg

Tilberede mat, all den oppvasken det medfører og tiden det tar er ofte et stort ork. Derfor tenkte jeg å bli en kløpper på å ta i bruk mikrobølgeovnen for å booste lazynessen min. Kom hjem i dag - klekket 5 egg i en skål, rørte rundt med en visp og kastet det i mikroen. Tok på sweet chili, salt og pepper og skrelte et par bananer. Måltidet ferdig på 1, 2, 3 og minimum oppvask. Smakte eggerøre gjorde det óg.

Så finnes det andre som har noen tjuvtriks å lære bort? Noen som tilbereder rått kjøtt i mikroen feks? Kyllingfilet pakket inn i et eller annet med grønnsaker?

Har lest litt ymse om næringstap ved varmebehandling mikroen, men vil tro det er relativt ubetydelig (?).

microwave-funny-pictures.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Så dere mener d er tullball at micro fucker med næringsstoffene i maten som blir behandlet på denne måten?

Edit: jeg bare lurer, fordi jeg har hørt så mye rart :)

Ja, dette er bare tull. Mikrobølger er akkurat det samme som infrarød stråling, bare annen bølgelengde/intensitet. Og å grille/ helsteke i ovn er det vel bare rawfoodfolk som protesterer særlig imot, men de hører vi ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er bare tull. Mikrobølger er akkurat det samme som infrarød stråling, bare annen bølgelengde/intensitet. Og å grille/ helsteke i ovn er det vel bare rawfoodfolk som protesterer særlig imot, men de hører vi ikke på.

Har alltid fått høre det jeg også, at hvis man tilbereder mat i mikro så blir den dårligere... Mammaer altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid fått høre det jeg også, at hvis man tilbereder mat i mikro så blir den dårligere... Mammaer altså..

Ja, mødre altså! Tullete alle sammen!:p

Om noe så er jo mikroen ganske rask med å varmebehandle mat i forhold til andre behandlingsmetoder, og sånn sett kan det jo finnes grunnlag for påstand om at mikrobølgeovner kan bevare mer næringsstoffer, med mindre jeg er helt ute og kjøre.

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, mødre altså! Tullete alle sammen!:p

Om noe så er jo mikroen ganske rask med å varmebehandle mat i forhold til andre behandlingsmetoder, og sånn sett kan det jo finnes grunnlag for påstand om at mikrobølgeovner kan bevare mer næringsstoffer, med mindre jeg er helt ute og kjøre.

?

Good thinking (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mødre altså! Tullete alle sammen!:p

Om noe så er jo mikroen ganske rask med å varmebehandle mat i forhold til andre behandlingsmetoder, og sånn sett kan det jo finnes grunnlag for påstand om at mikrobølgeovner kan bevare mer næringsstoffer, med mindre jeg er helt ute og kjøre.

?

http://www.health.harvard.edu/fhg/updates/Microwave-cooking-and-nutrition.shtml

Some nutrients do break down when they’re exposed to heat, whether it is from a microwave or a regular oven. Vitamin C is perhaps the clearest example. So, as a general proposition, cooking with a microwave probably does a better job of preserving the nutrient content of foods because the cooking times are shorter.

As far as vegetables go, it’s cooking them in water that robs them of some of their nutritional value because the nutrients leach out into the cooking water.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å steke kjøtt i micro?

Ja...min har grillelement og varmluftsfunksjon. Men...mikrobølger koker ting ved at den setter molekylene i bevegelse. Når de gnir seg mot hverandre blir det friksjon, og denne varmer maten. Siden maten vil varmes innenfra og ut vil du ikke få "tradisjonell steking"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...