Gå til innhold

hva skal jeg gjøre?


Siren B B

Anbefalte innlegg

jeg har så lyst på en stram og veltrent kropp, og spesielt mage. trener endel mage, men har gått ned mye i vekt, så det er akkurat som om det er skinn eller hva jeg skal si som ikke har "trukket seg inn" sånn at musklene ikke kommer fram? er sykt frustrerende!! jeg spiser rent, ikke mye sukker etc.. kan noen si hva jeg skal gjøre? har ikke tilgang til treningssenter, så gjør bare øvelser hjemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har så lyst på en stram og veltrent kropp, og spesielt mage. trener endel mage, men har gått ned mye i vekt, så det er akkurat som om det er skinn eller hva jeg skal si som ikke har "trukket seg inn" sånn at musklene ikke kommer fram? er sykt frustrerende!! jeg spiser rent, ikke mye sukker etc.. kan noen si hva jeg skal gjøre? har ikke tilgang til treningssenter, så gjør bare øvelser hjemme :)

Informasjon trengs for å kunne si noe som helst.

Alder?Høyde?vekt? Daglig aktivitet? hva trener du? hvor mye? Hvorfor har du ikke tilgang til treningssenter? Styrketrening er gull verdt hvis du skal stramme opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informasjon trengs for å kunne si noe som helst.

Alder?Høyde?vekt? Daglig aktivitet? hva trener du? hvor mye? Hvorfor har du ikke tilgang til treningssenter? Styrketrening er gull verdt hvis du skal stramme opp :)

16, snart 17 år. runt 150-155 cm, rundt 40 kg, danser ca en halvtime hver dag, og trener mage og knebøy utenom, har ikke tilgang til treningssenter fordi det er så dyrt, og jeg må betale det selv, det har jeg ikke råd til ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16, snart 17 år. runt 150-155 cm, rundt 40 kg, danser ca en halvtime hver dag, og trener mage og knebøy utenom, har ikke tilgang til treningssenter fordi det er så dyrt, og jeg må betale det selv, det har jeg ikke råd til ... :)

For meg ser det nesten ut til at du veier for lite(du er rangert som undervektig). Spis me, tren styrke og ikke vær bekymret ;)

Mage og knebøy er helt ok det. Tilfør gjerne litt vekter på knebøy(en sekk, noe du holder osv)..

Samtidig har du også flere muligheter som:

Pushups, løfte andre ting(for armene). utfall(bein), skulderpress osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser det nesten ut til at du veier for lite(du er rangert som undervektig). Spis me, tren styrke og ikke vær bekymret ;)

ja jeg vet, jeg har gått ned mye i vekt, har vært overvektig for ikke så lenge siden - så det gikk kanskje litt for i svingene, men er liksom så rart at jeg har overflødig hud, sykt teeit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg vet, jeg har gått ned mye i vekt, har vært overvektig for ikke så lenge siden - så det gikk kanskje litt for i svingene, men er liksom så rart at jeg har overflødig hud, sykt teeit

Overflødig hud kommer av rask vekt nedgang, mye av dette(avhengig av hvor mye du har) vil trekke seg sammen. Det hjelper også å øke matinntaket rolig, men sikkert samtidig som du trener styrke. Dette kan f.eks. gjøre at du fyller kroppen med muskler og ikke fett som det en gang var :) Og wips, du ser mye bedre ut, du får bedre selvbilde osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overflødig hud kommer av rask vekt nedgang, mye av dette(avhengig av hvor mye du har) vil trekke seg sammen. Det hjelper også å øke matinntaket rolig, men sikkert samtidig som du trener styrke. Dette kan f.eks. gjøre at du fyller kroppen med muskler og ikke fett som det en gang var :) Og wips, du ser mye bedre ut, du får bedre selvbilde osv :)

tusentakk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer mat, og tung styrketrening! Det er jo mulighet for studentrabatt er det ikke det? Jeg ville absolutt funnet meg et lite senter som ikke er altfor dyrt (de finness) , det er virkelig en god investering mener jeg. Ellers nærmer det seg jo jul, kan du ikke ønske deg et medlemskap /foreldre og du kan betale 50-50, eller skaffe deg noe styrketreningsutstyr som du kan bruke hjemme. Noen hantlere så er du godt på vei. :)

Men igjen få i deg nok mat.

bor på en liten plass, så er bare et treningssenter i hele bygda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er bare rundt 150 cm også, så er ganske liten :)

Du er 16 år og har en BMI som viser at du er undervektig. Da trenger du å legge på deg, så enkelt og så vanskelig:)

Du vokser fortsatt og det foregår masse endringer i kroppen som du ikke selv er klar over, og du trenger rett og slett mer mat for å fungere optimalt i hverdagen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Siren!

Gratulerer med hardt arbeid for å gå ned i vekt. Det har nok krevd mye innsats, hard disiplin og selvkontroll. Likevel høres det ut som om det kanskje har gått et steg lenger enn det kroppen din kan ha godt av? Det er noen "barometere" som kan fortelle deg om kroppen din trives med den vekten og matinntaket du nå har:

- Fryser du lett / er mye kald?

- Tenker du (for) mye på mat?

- Dårlig samvittighet når du spiser?

- Mer fokus på de små "feilene" (overflødig hud etc) enn å faktisk se på hele kroppen?

- Har du menstruasjon?

- Overskudd til å gjøre skolearbeid/tenke klart?

- Overskudd til å bevege deg/trene?

- Undervektig BMI?

- Stoppet bryst- og/eller lengdevekst?

- Dårligere humør?

- Større søvnbehov + dårligere søvn?

- Mistet sultfølelse?

- Mistet metthetsfølelse + stor sult under/etter måltid?

- Mindre sosial / atferdsendring?

Osv, osv. Kroppen og hjernen er noen fantastiske ting, men de fungerer overraskende dårlig med for lav kroppsvekt/energiunderskudd og lite mat. Det kan endre hele deg som person, og ikke til noe mer positivt, dessverre! Det vanskeligste er kneika man må over for å øke matinntaket og holde ut reaksjonene kroppen har på dette i begynnelsen. Det kan være ubehagelig, men etter hvert som kroppen forstår at maten kommer - og vil fortsette å komme - vil fordøyelsen øke, muskulaturen bli fyldigere, kroppen sette opp forbrenningen og bli varmere, gi deg mer overskudd og "løfte blikket", slik at du opplever økt glede og velvære over hverdagen. Det kan bare oppleves, dessverre. Selv om du kanskje ikke vil like kroppen din noe mer enn du gjør nå, vil du definitivt ikke like den noe mindre! Og du vil kanskje bry deg mindre også...? Det er mange fordeler ved å være velernært, og det kan bare oppleves, ikke forestilles.

Jeg tviler på at du j\har vært overvektig, men du har kanskje hatt en noe utrent kropp, og dermed en skjevfordeling i fett/muskelmasse som du ikke trivdes med? Om du er bevisst et sunnere kosthold og styrketrening, slik det høres ut som du er nå, er det VELDIG usannsynlig at du vil ende der igjen - heller tvert imot - med en økning i energiinntaket ditt. Suppler med tung og morsom trening, og du vil kanskje bli den beste versjonen av deg selv, en som du vil trives med!

16-årsalderen er tøff og kroppskomplekser kan virkelig bli altoverskyggende. Ikke la deg overmanne, det er det ikke verdt. Utforsk hva som kan gi deg økt livsglede og velvære, annet enn de fjollete kroppsoppfatningene samfunnet vårt har nå. Det gir deg egentlig ingenting. Overflødig hud vil raskt trekke seg tilbake, men det vil garantert hjelpe med styrketrening for å fylle ut muskelmassen din igjen. Ikke minst vil hjertemuskel og hjerne ha godt av det ;)

Lykke til og stå på! Det er verdt det, du ER tøff nok!

Klem fra Ida :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...