Gå til innhold

Trening og sosial klasse (USA)


SlayerDad

Anbefalte innlegg

Keegil og Ethereal : I utgangspunktet er jeg veldig enig med dere, men det *er* noen av dem man faktisk kan (slik jeg ser det) redusere til stereotyper. Dette er ofte dem som har det dyreste og med flashy utstyret (ink klær med masse reklame på - som de da selvsagt har betalt for siden de ikke er sponset). Personer her er ofte med på birken fordi det er "det som er kult". Merk at jeg ikke sier alle osv osv. Det som jeg synes er litt morsomt er da den sammenligningen du, Keegil, trakk med fitness og hvorfor det var galt. Faktisk synes jeg på en måte at dette ikke er så galt, for man ser akkurat de samme tendensene innen fitness også. Her har man også noen stereotyper, ofte unge jenter som vil stå i scenen med bikini og få en pokal. De gjør det fordi det er populært å være fit og tar et skippertak for å komme seg i form nok til å kunne stille - selv om mange faller av når de finner ut at de må anstrenge seg. Litt som stereotypen menn på birken med sykkel som koster et par månedslønner. Litt som 55-åringene som selger Harley-en sin med kun 2000km, men selvsagt med all bling man får tak i.

Felles for gruppene er krampeinnsatsen for å være med på noe som er kult og i tiden, og totalt uten forståelse for hvor mye innsats som skal til for å få det til.

I utgangspunktet er jeg selvsagt enig i at man ikke skal trekke slutninger om hele gruppen på grunn av noen som stikker seg frem, men det er jo utstyrtelig morsomt. Litt som det med at "alle som løfter tungt og bygger muskler er dumme". Der jeg trener er det minst to av de som løfter tyngst og oftest som er medlem i Mensa og en som er medlem i et såkalt 1% society (Mensa er for dem som er blant de 2% med høyest IQ, og 1% er jo da noen hakk vanskeligere). Selv synes jeg det er litt morsomt når folk stereotyper meg så lenge jeg får muligheten til å motbevise det.

Så...harselere litt med stereotyper? JESS! Gøy! :D Å dra det så langt at man faktisk mobber folk eller tar fra dem motet? Absolutt ikke!

Håper jeg fikk frem noe som er nogen lunde klart. Jeg er sliten etter trening, trøtt, og har vondt i magen fordi jeg bestemte meg for å spise 100g karbo fra bananer siden jeg er litt lei av havregrynsgrøt akkurat nå :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror kanskje vi snakker litt forbi hverandre, Tiwas. Jeg synes i hvert fall at stereotyper er kjempemorsomt, og jeg harselerer med både det ene og det andre. Birkengutta med dyre sykler er utvilsomt en morsom stereotype, og ja, det er selvfølgelig mye gruppementalitet ute og går. Det samme gjelder for fitness. Poenget mitt – og poenget til Ethereal også, tror jeg – er at det er ganske langt unna å være et uttrykk for redsel for å ikke passe inn, slik som i barneskoleeksempelet. Stereotypene er 100 % reelle, akkurat som du sier, men at det henger sammen med en slik negativ motivasjon tror jeg ikke noe mer på enn at all kritikk mot fitness er jantelov, og det er det jeg forsøkte å formidle i hvert fall. Det tror jeg du er helt enig i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv tenker jeg at vi alle bærer med oss sider som av andre vil kunne oppfattes som klare indikasjoner på at vi representerer en eller annen stereotypi. Vi er som oftest, ihvertfall etterhvert, satt sammen med en del paradoksale preferanser og personlighetstrekk. Men kun sjelden blir folk såpass godt kjent at en får vist frem helheten i seg selv.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje vi snakker litt forbi hverandre, Tiwas. Jeg synes i hvert fall at stereotyper er kjempemorsomt, og jeg harselerer med både det ene og det andre. Birkengutta med dyre sykler er utvilsomt en morsom stereotype, og ja, det er selvfølgelig mye gruppementalitet ute og går. Det samme gjelder for fitness. Poenget mitt – og poenget til Ethereal også, tror jeg – er at det er ganske langt unna å være et uttrykk for redsel for å ikke passe inn, slik som i barneskoleeksempelet. Stereotypene er 100 % reelle, akkurat som du sier, men at det henger sammen med en slik negativ motivasjon tror jeg ikke noe mer på enn at all kritikk mot fitness er jantelov, og det er det jeg forsøkte å formidle i hvert fall. Det tror jeg du er helt enig i!

Ok, da er vi enige. Jeg begynte å bli bekymret for at noen skulle forsøke å få meg til å slutte å erte crossfitter...jeg mener crossfitere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...] mye fordi vi har en enorm sosial mobilitet i utgangspunktet i Norge. Vi har gjerne naboer og venner med helt annen inntekt og "klasse", og kollegaer som tjener det samme, men har en helt annen bakgrunn enn oss. [...]
Grov overforenkling. Her er et trivielt eksempel: http://www.osloby.no/nyheter/Oslo-Vest-deles-mellom-Utdanningseliten-og-pengeeliten-7676768.html Nyere forskning i Norge viser samme tendens.

I et land som Norge, der du kan bevege deg helt på tvers av sosiale klasseskiller gjennom livet [...]
Nei.

[...] så tviler jeg rett og slett på at valg av treningsform skulle være punktet der man bare ble stuck. Like lite vitenskapelig og empirisk som å dra konklusjoner ut i fra at Stoltenberg & Gahr Støre liker å gå på ski sammen, så er det i min vennekrets og bekjentskapskrets ikke noe åpenbart mønster i treningspreferanser mellom "akademikere" (de kommer da også fra vidt forskjellige felt), og de som tok yrkesfag på vgs. At gutta som gikk tømrer ikke i dag trener Zumba bunner nok i litt andre ting. :p
Det er snakk om t e n d e n s e r og tilbøyeligheter. Ikke noe fasitsvar på at virkeligheten er slik og slik.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grov overforenkling. Her er et trivielt eksempel: http://www.osloby.no/nyheter/Oslo-Vest-deles-mellom-Utdanningseliten-og-pengeeliten-7676768.html Nyere forskning i Norge viser samme tendens.

Nei.

Det er snakk om t e n d e n s e r og tilbøyeligheter. Ikke noe fasitsvar på at virkeligheten er slik og slik.

Jeg uttaler meg uten noen studipoeng i sosiologi, men siden tonen i tråden har vært ganske bombastisk og leken, fant jeg det helt ok å svare på en grovt forenklet måte- at det er snakk om tendenser og tilbøyeligheter, ikke absolutte fasitsvar når det kommer til mennneskelig adferd, tenkte jeg var gitt- ville neppe brukt min vennekrets som argument for "det forskningen sier er feil" noengang. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Felles for gruppene er krampeinnsatsen for å være med på noe som er kult og i tiden, og totalt uten forståelse for hvor mye innsats som skal til for å få det til.

Er på turnus jobb ute i den store verden, og gutta har vært og kjøpt seg terreng sykler. Hva skal middelaldrende menn med en terreng sykkel til 15-20.000? Okei... hadde de tenkt å sykle sti og skog velbekomme, men syklene blir jo bare brukt på asfalt til og fra jobb... og det er appåtil like flatt som i danmark.

Stereotypt og fullstendig tullerusk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...