Gå til innhold

D-vitamin mangel


Indiska

Anbefalte innlegg

Tar d-vitamin tilskudd fra apoteket. Tar to, altså 200% av daglig referanseverdi (uten at det er spesifisert hva denne er...). Har ganske stor mangel (28 nmol/l) så fikk beskjed om å ta 2-3, men prøver meg på to først. Skal dette tas sammen med mat for bedre opptak? Eventuelt matvarer som bør unngås samtidig? Er kombinert med kalsium og k-vitamin også, forøvrig. Har pleid å ta det samtidig som et fiskemåltid/tran/andre d-vitaminrike greier, men kom til å tenke på at enkelte stoffer hemmer opptak av andre osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om har fått konstatert D vitamin mangel bør du også ha fått resept på dette fra fastlegen din. De greiene du får fra apoteket er ikke verdt noe. De har kun lov til å selge maks 10 µg / 400 IE per tabelett. Om du skal oppfylle dagsbehoved ditt fra disse blir det dyrt...

En god tommelfingerregel er å ta ca. 12,5 µg per 12,5 kg kroppsvekt. Noen klarer seg med mye mindre, det kommer an på hvilket kosthold du har. Husk også på at ved økt inntak av D3 får du økt behov av magnesium og også vitamin A.

Prøv det i noen måneder og test etter en stund og prøv å få optimalt nivå på rundt 140 - 150 nmol/l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble litt i tvil når jeg søkte. Det er den som er minst aktiv, så jeg trodde det var D3...men fant den ikke. Kan sjekke når jeg kommer hjem :)

Det er godt mulig at de administrer D2 istendefor D3, jeg ville ikke blitt forbauset. :)

Se forørvrig her for bedre forklaring på helsrelaterte risikoer ved bruk av vitamin D preparater. Legg spesielt merke til avsnittet hvor det står, min utheving:

Vitamin D skal brukes med forsiktighet til pasienter med nedsatt nyrefunksjon og kalsium- og fosfatnivåer bør kontrolleres. Risiko for kalsifisering av bløtvev må vurderes. Hos pasienter med kraftig nedsatt nyrefunksjon metaboliseres ikke vitamin D i form av kolekalsiferol normalt og andre former for vitamin D bør brukes.

I forbindelse med Vitamin D tilskudd er det utrolig viktig at man inntar nok av Vitaminene A, E, K2 og også magnesium, men i tillegg passer på at inntaket av kalsium ikke er for høyt.

Anbefaler Vitamin D Council > About vitamin D om du ønsker å lære mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren for toksisitet med D2 er såvidt meg bekjent ikke-eksisterende. Med D3 vil et voksent menneske måtte opp i rundt 100 ganger ADI for å nå nivåe som kan bli toksisk om inntaket foregår over lengre tid.

Fra The case against ergocalciferol (vitamin D2) as a vitamin supplement

The poorer stability of and greater impurities in vitamin D2 powders may also lead to a higher risk of toxicity than that associated with the vitamin D3 metabolites. However, it is more likely that the weaker affinity of vitamin D2 metabolites to DBP produces higher and more biologically available proportions of free 25(OH)D2 and 1,25-(OH)2D2 and may thus be responsible for the greater risk of D2 toxicity
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om mennesker med nedsatt nyrefunksjon, ikke friske mennesker. Med en gang en har organsykdom forandres hensynene en må ta, uten at det betyr normalt friske mennesker behøver ta samme hensyn.

Høyt protein-inntak gir ikke nyresvikt men kan være kontraindisert VED nyresvikt, for eksempel. Dosene av vitamin D3 som kreves for toksisitet hos friske mennesker er svært, svært høy og den nås vanskelig om en ikke spiser hele boksen på en gang.

Enig i det, men vet vi om OP har underliggende organsykdom? Vil det være riktig av oss å ukritisk anbefale høye inntak av Vitamin D3 uten å opplyse om risikoene rundt dette? Jeg mener nei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om har fått konstatert D vitamin mangel bør du også ha fått resept på dette fra fastlegen din. De greiene du får fra apoteket er ikke verdt noe. De har kun lov til å selge maks 10 µg / 400 IE per tabelett. Om du skal oppfylle dagsbehoved ditt fra disse blir det dyrt...

En god tommelfingerregel er å ta ca. 12,5 µg per 12,5 kg kroppsvekt. Noen klarer seg med mye mindre, det kommer an på hvilket kosthold du har. Husk også på at ved økt inntak av D3 får du økt behov av magnesium og også vitamin A.

Prøv det i noen måneder og test etter en stund og prøv å få optimalt nivå på rundt 140 - 150 nmol/l

De selger faktisk d-vitamin med 20 µg på apotek reseptfritt, så er ikke helt riktig det du sier om at de kun har lov til å selge 10 µg.

(Kom i apotekene for en eller to uker siden, så er jo ikke rart om man ikke har fått det med seg helt enda..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...