Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei og takk for mange, lange svar!

Jeg skrev ca ja, men jeg skal logge en dag, det kan godt være jeg undervurderer det lille jeg "unner" meg av fett. Det er somregel en teskje aioli i salaten eller penslet pesto på kjøttet det er snakk om, det er ikke voldsomme greiene. Kan prøve å veie og loggføre en dag og se hva jeg ender opp på :) Prøver å ligge på 1,5 x kroppsvekt i proteiner, og hjelper til med proteinshake de dagene jeg ikke får i meg nok.

Merker dog at jeg aldri er sulten lengre.. Glemmer å spise, og får muligens i meg litt for lite i løpet av en dag, men etter 19 dager er jeg vandt til det virker det som. Hverken sult eller sug plager meg. Er i fin form, har nettopp gått en tur i skogen med en 14 kg tung 2-åring på ryggen, og føler jeg har nok av energi.

Men jeg forstår det slik at så lenge jeg går ned og minsker på mål, så kan jeg bare fortsette uten noen oppkarbing? :)

Hun har det fint, er ikke sulten og har greit med energi. 160 g proteiner, om en kun regner fra rene proteinkilder eller ei, er veldig mye for en jente. Hun får i seg 120 g pr dag, mer enn nok for den fettfrie massen hun vil beholde og for eventuell positiv virkning på metthetsfølelse og slikt.

For å ta et eksempel, en jente på 100 kg med 40% kroppsfett vil ikke ha samme proteinbehov som en mann på 100 kg med 10% kroppsfett, og på langt nær samme mengde proteinholdig kroppsvev. Ikke nødvendig å spise mer proteiner jo mer kroppsfett en har.

Jeg er også jente (please believe it!! :D), mener du jeg også ikke trenger å ligge så høyt? (målvekt x 2,5 = 175g - hvor jeg prøver å ligge nå).

Annonse

Enig med de fleste svarene her. Oppkarbing på en høy fettprosent er ikke nødvendig, før etter en lengre periode. Du kjenner det selv ved at du begynner å få mindre energi, og et lite sug etter mat. Høres ut som du gjør ting veldig fint.

Når det kommer til leptin og spisedag så ja det er en viktig faktor for spisedager, men har mindre å si hos overvektige. Desto lavere fettprosent du har desto mindre leptin vil du ha, og desto oftere må du ha oppkarbing eventuelt kan du bare spise periodisk faste også legge mesteparten av de karbohydratene du spiser til kvelden så vil du få en leptin boost i en naturlig syklus @ bio-rytme stil (børge fagerli, fett tidlig / karbohydrat sent og etter trening) og vil som oftest ikke engang trenge en spisedag i det hele tatt ved +18% kroppsfett for jenter etter min erfaring.

Når man kommer under 18-20 % (for jenter) eller under 10-12 % (for gutter) så blir spillet annerledes, men dette er ikke nødvendig for deg å tenke på som bare vil ha en sunn frisk kropp. For deg handler det å få en liten kickstart før du går over til en livsstilsendring, basert på ditt aktivitetsnivå. Ikke noe kompliserte saker. Så lenge du baserer deg på naturlige råvarer, så kan du egentlig ikke slå feil.. men om du merker søtsug, fettsug, saltsug så er det noe i dietten som er mangelfult.

Karbo-inntak justerer du etter aktivitets / intensitetsnivå. Desto høyere fettprosent desto mindre karb vil du egentlig trenge, men desto lavere desto mer ville jeg økt karbo. Det er også, etter min mening, viktig å nevne at å kjøre lav-kalori kan fungere fint nå i starten.. men er ikke noe å basere seg på i flere måneder av gangen rett og slett pga restriksjonene det gir deg på livet generelt og du fort kan gå på en "kompensasjonssmell" uten at du vet det selv. DVS du små spiser ting her og der og kroppen legger til seg flere kalorier uten at du tenker på det.

Kjør slik du gjør til du kjenner det er nok, så begynner du å fokusere på mer mat og et sunt aktivitetsnivå. Dette bør som oftest innebære en form for styrketrening (med frivekter og stenger) og smart kardio (kort-intervaller, rask gange 15-30 min - ville ikke basert meg på langkjøring).

Denne her kan bli litt komplisert, og unødvendig.. men du kan lære et par triks:

Female Fitness Contest Prep - The blog of Borge Fagerli – aka Blade

Hva du må gjøre når du ikke går ned i vekt på lite mat og mye trening - MyRevolution

Holder du vann? - MyRevolution

Biorytme dietten - MyRevolution

Da bør du ha litt informasjon å grave deg innpå! Håper dette hjelper litt iallefall.

Oppsummert:

Spisedag på høy-fettprosent --> ikke nødvendig, kanskje rundt hver 2-3 uke kan du ta en moderat oppkarbing etter en treningsøkt. 2-3g karb pr kg er fint.

Spisedag på moderat fettprosent --> kan være gunstig, kanskje rundt hver 2 uke

Spisedag på lav fettprosent --> Gunstig --> rundt hver 10 dag

Spisedag på veldig lav fettprosent --> Gunstig --> Syklert (kaloriene og karb er ofte syklert, der karb er lagt spesielt til dager der man trener muskelgrupper som man vil fokusere på. For jenter er dette ofte rumpe, hamstrings (bakside lår), rygg og skuldre.) --> rundt hver 5 dag.. men ikke bare random fråtsing hver 5 dag selvsagt. :) Dette varierer fra utøver til utøver.

Håper dette hjalp deg litt. Og håper virkelig du når alle målene dine!!

EDIT:

Kan også være greit å få nevnt det at jenter + oppkarbing = ikke så god kombo. Ofte bedre å bare øke karbo inntaket i noen få dager (50-100g ca 2-3 dager). Likt resultat, men du holder ikke vann på samme måte.

Dette står også i artikkelen til Børge.

Det er vanskeligere for mange å gå ned i vekt på grunn av psykologiske årsaker enn fysiologiske. De henger sammen, men de atferdsmessige utfordringene er langt større for de fleste enn de metabolske.

For å si det slik: Det finnes ikke et eneste dokumentert tilfelle der et menneske har vært i energiunderskudd over tid og ikke redusert kroppsfett/vekt.

Takk for en enkel forklaring :)

Dersom noen baserer dietten sin på enkeltutsagn på et nettforum tatt ut av sammenheng av en fyr som har en tjukkas som profilbilde kan det kanskje være en nyttig erfaring.

Du har jo selv sagt, Asle ,at sånne ting som man skriver her i forumet uten å forklare nærmere eller å påstå ting uten å helt vite fakta bør unngås fordi mange kan oppfatte det som andre sier her som ok ¨feks bare spise 500 -700 kcal uten at det gjør noe,fordi en som deg skrev det i en tråd på fitnessbloggen forum...tro det eller ei,men uansett hvor påståelig du enn er,hvor rask du er til å konuldere ting som Andrea her sier,om du tar feil eller har rett (min erfaringer er så mangt med det jeg har lest av det du har skrevet) så er det faktisk mange som ser opp til deg her inne og som stoler på det du kommer med av informasjon eller kunnskap. Så kanskje følge dine egne råd i denne sammenhengen? ;) Hold deg til fakta slik at ingenting kan mistolkes eller folk kan misforstå og kjøre en 600 kcal diett i god tro om at "YES,dette er sunt og bra og funker konge"...:)

Jeg vet ikke om det har blitt sagt før i denne tråden, men...oppkarbing er strengt tatt ikke nødvendig for folk som ikke skal konkurrere eller må yte maks på ketogene dietter, MEN - man bør spise høyere karbo med jevne mellomrom for å justere opp leptin. Jo mindre fett man har på kroppen, jo oftere må man gjøre det. Derfor bør man ikke spise PSMF heller når man kommer lavt i fettprosent.

Samma tankene satt jeg med her nå,hehe:P

Her må jeg nesten kommentere, i og med at jeg stilte spørsmål i denne tråden;

Fra mitt ståsted kan Asle sitt svar umulig tolkes til at 600-700 kalorier fungererer kjempefint hvis man vil ned i vekt. Selv uten stor ernæringskunnskap forstår alle friske individer at det ikke er lurt (med mindre man følger PSMF e.l). Mitt spm omhandlet vektnedgang og kompleksitet i forhold til f.eks tilpasningsdyktighet. Da jeg blir forvirret av at det noen ganger virker som det er svært vanskelig å gå opp/ned i vekt siden kroppen tilpasser seg og skrur bare opp/ned forbrenning, mens andre mener det er et enklere regenstykke, er slike svar bekreftende og enkle å forholde seg til.

Annonse

Bør ikke ligge på mindre enn -500 om dagen... Går utover immunforsvar, benmasse, osv. Ikke bra idet heletatt!

Kan du utdype dette? La oss si at forbruket mitt ligger på 3000kcal på en aktiv dag. Om jeg da legger meg på 2200 vil det da gå ut over kroppen? selv om jeg får i meg nok vitaminer,mineraler,kalsium osv og samtidig tilpasser treningen underskuddet

Da vil du nok i første omgang miste muskler/fett. Men om du legger deg på 1500, eller så lavt som 6-700 som TS, så vil det utvilsomt gå utover helsa di om du fortsetter med det. Du bruker uttrykket "nok", men hele cluet er at om du bruker så og så mye, men legger deg under det i en lengre periode, så får du ikke nok, og da må kroppen kompensere.

Det jeg skrev om -500 var forresten sammen med et daglig forbruk på 2000kcal. Det glemte jeg å skrive. Noe særlig lavere enn 1500 er ikke gunstig, det blir vel 25% underskudd.

Hvor stort underskudd du tåler vil avhenge av så mange faktorer at det ikke vil være mulig å gi et generelt tall på det. Den viktigste faktoren er hvor mye fett man har på kroppen, og jo mer fett jo større underskudd kan man ha uten at det går utover kroppslige funksjoner.

Det er ikke riktig. Mer fett=underskudd over lengre tid, ikke større underskudd. Underskuddet defineres ut i fra hvor stort forbruket er. Husk at man også trenger flere næringskilder enn bare fett.

Jo mer fett du har på kroppen, jo mer energi kan fettvevet frigi, og dermed kan du dekke et større energiunderskudd.

Det er i beste fall en halvsannhet, for ved overvekt så spiser kroppen først av musklene grunnet insulinresistanse. Problemene VIL komme ved for stort underskudd.

Å være overvektig betyr ikke nødvendigvis at du er insulinresistent, det også avhenger av flere faktorer. Hva som er for stort underskudd vil variere fra person til person, blant annet avhengig av fettmassen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...