Gå til innhold

Smerte i skulder, forslag til alternative øvelser


kanonjon

Anbefalte innlegg

Etter å ha trent en stund, har jeg i det siste merket smerter i venstre skulder, mer nøyaktig i rotator cuff. Dette skyldes nok nybegynnerfeil fra min side, som har vært for dårlig til å varme opp og for ivrig til å løfte tunge vekter. Snakket med lege som mener jeg trenger å gjøre andre øvelser som ikke belaster skulderen så mye, men sliter litt med å vite hvilke alternativer som er gode for de jeg tar nå (legen hadde dessverre ingen tips å komme med). Programmet jeg må endre på er bryst & skulder-programmet mitt. Slik ser det ut:

Benkpress m/ hantler

Flyes m/hantler (er overbevist om at det er denne øvelsen som er skyld i smertene)

Skulderpress m/ hantler

Sidehev m/ hantler

Dips

Prøvd flyes i maskin i går, men merket at det ikke var noe bedre, så blir nok nødt til å styre unna denne flyes-øvelsen for en stund.

Jeg har selv kikket litt rundt, men som sagt så synes jeg det er vanskelig å vite hvilke som er bra for meg, nå som jeg må prioritere at skulderen ikke blir så mye belastet, samtidig som det er en god erstatning for de øvelsene jeg allerede tar.

Takk til alle som svarer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar! De andre dagene mine ser slik ut:

Rygg & triceps

Chins/pullups (usikker på hva det egentlig heter)

Sittende kabelroing

Nedtrekk foran

Stående kabelroing i kabelmaskin (trener øvre del av rygg) (fant ikke noe bra navn, så bruker denne)

Motsatt flyes (igjen, ingen godt navn, men den beste som beskriver det jeg gjør)

Biceps-curl

Bein & mage

Knebøy

Benpress

Gående utfall m/ hantler

Leg extension

Planken

Woodchopper

Pallof press

Jeg merker ingenting til skulderen min under disse øvelsene, og har derfor ikke endret noe på de. Men hvis det kan være med på å forebygge ekstra, så vil jeg selvsagt vurdere det.

Facepulls tar vel mer på rygg, med tanke på at jeg skal legge det til i programmet mitt? Har du noen konkrete øvelser med ro-dra øvelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ga legen deg voltaren? hvis ikke kan du ta ibux..MAX 1 UKE!! mens du har lettere vekter på for å kjøre inn skulder....

Benkpress med stang isteden for hantler, og da stopper du høyere opp(lettere å kjenne hvor skulderen tar da) så fort du kjenner den tar, løfter du stang opp igjen....og helst med litt lettere vekter en uke eller to.

Flyes burde du da kun kjøre for å trene teknikk(minimal belastning)

Skulderpress øvelser blir samme som benkpress; ikke gå lengre ned enn det skulder sier fra og bruk stang isteden for hantler. TØY UT!

Etter ett par uker merker du det går mer og mer over men kan fortsatt kjenne det litt nærmeste mnd. Har gjort dette ett par ganger jeg. Skulder er en utsatt plass....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke ta de øvelsene du nevner ovenfor pga skuldertrøbbel. Det som funker fint for MEG er å ta push-ups i diverse varianter ( i slynge, med vekt på ryggen, beina på benk osv..), skulderpress i kabel, scapular sidehev. Omvendt pecdec for bakside skulder.

Lykke til, skuldervondt er noe dritt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Som ny på disse forumene, har jeg fremdeles ikke gjort det til en vane å sjekke forumet jevnlig. Derfor sen respons.

Fant to rotator cuff-øvelser. Gjør disse med lette vekter som oppvarming hver gang jeg trener. Merker en liten bedring, men plages fremdeles med smerter. Tydelig at dette tar tid!

Både det å bruke stang på benkpress, og diverse push-ups øvelser, har jeg faktisk nok ikke tenkt på. Skal definitivt ta en nærmere titt på både det ene og det andre! :) Er ikke så tilhenger av å måtte bruke medikamenter (selv for en kort periode), så om jeg kan unngå det, står jeg aller helst over. Tviler ikke på at det faktisk kan hjelpe, men prøver heller andre metoder før jeg evt. tar i bruk slikt. :)

Ergerlig at jeg ikke var mer forsiktig når jeg startet med styrke, men har skjønt at det er en vanlig nybegynnerfeil å gjøre.

Takker for tips, alle sammen! Forhåpentligvis burde dette være nok til å få meg på rett kjøl igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...