Gå til innhold

Noen som har erfaring med homeopati?


Bekka

Anbefalte innlegg

I år sliter jeg veldig med pollen allergi, jeg får hevelser rundt øynene, blir kjempe tung i hodet, trett, nedstemt, får elveblest-aktig eksem, som klør, spesielt om natten, som igjen resulterer i dårlig nattesøvn... Eksem/kløingen blir også fremprovosert av varme/ved trening og dusjing. Aldri reagert på denne måten tidligere, så i år er det virkelig plagsomt.

Lang historie kort: Mulig stress reaksjon på nyåret, som resulterte i at jeg nå har fått egg allergi, har da luket ut egg av kostholdet, og spiser ingenting som inneholder, eller kan inneholde spor av egg. Men dette har også resultert i at pollen allergien nå har blitt mye værre, har hatt 3 besøk på legevakten, samt 3 besøk hos fastlege, og videre henvisning til spesialist, fått brev fra Ullevål, men så vidt jeg har forstått vil ikke høre noe mer fra dem før august...

Får medisiner som demper symptomene litt, men er fortsatt relativt plaget, samt at pillene gir bivirkninger som menstrasjonsforstyrrelser, fettlagring og muskelsvinn, og det er jo ikke akkurat noe jeg ønsker å fortsette å bruke...

Så spørsmålet er som overskirften, noen som har erfaring med homeopati? Gjerne i forbindelse med allergi, og kanskje har noen de kan anbefale?

På forhånd tusen takk for alle innspill!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

You know what they call alternative medicine that have a documented effect?

Medicin.

Personlig skyr jeg alternativ medisin som pesten (med unntak av akupunktur - men dette har også en dokumentert effekt). Eller for å være ærlig vil jeg heller ha pest enn å bli forlatt i en homøopats behandling.

Først og fremst lokalbehandling. Øyedråper av den kraftige sorten, nesespray med kortison (som ikke opptas systemisk, Avamys for eksempel). Det finnes flere kremer du kan bruke, betnovat er nok den jeg kan anbefale dersom du har plager over større områder. Elocon dersom du er plaget på små lokale områder som for eksempel hendene. Alt er på resept, men du kan eventuelt høre med legen din hva han mener om dem.

Så systemisk behandling. Finn et antihistamin som fungerer for deg og sørg for å bruke det jevnlig gjennom døgnet (morgen og kveld-ish). Jeg regner med du får cetirizin, men ville bedt om en annen type dersom den ikke lindrer deg godt nok. Dersom ingen av disse fungerer så ville jeg bedt om ei kortisonsprøyte. Ja - kortison har bivirkninger, men den sprøyta har en såpass lav dose at du ikke skal bekymre deg for dette. Det er garantert mer skadelig og stressende for kroppen din å gå i konstant alarmberedskap, noe den gjør når allergien din er så kraftig. Det er stor forskjell på kortison som tablettbehandling ala prednisolon og kortisonsprøyten mot allergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

You know what they call alternative medicine that have a documented effect?

Medicin.

Personlig skyr jeg alternativ medisin som pesten (med unntak av akupunktur - men dette har også en dokumentert effekt).

Du var på vei her, med så glapp det. Rent teknisk, ja, akupunktur har en bedre dokumentasjon enn andre alternative behandlinger. MEN, vurder følgende: Akupunktur har i alle år, og har til dels fortsatt, store problemer med å kontrollere mot placebo. Placebonålene er blitt mye bedre i senere år, men det er fortsatt ganske lett å oppdage om man får placebonåler. Dette gagner akupunkturen veldig.

Studier på akupunkturbehandling kan umulig utføres dobbelblindt. Behandleren vet alltid om han utfører en ekte eller en falsk behandling. Dette fører både bevisste og ubevisste "hint" til pasienten, og dette favoriserer akupunktur over placebo.

Hvis du tar med i beregningen at etter hvert som placeboene har blitt bedre, så har resultatene til akupunktur blitt dårligere i studier, så synes jeg det sier sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år sliter jeg veldig med pollen allergi, jeg får hevelser rundt øynene, blir kjempe tung i hodet, trett, nedstemt, får elveblest-aktig eksem, som klør, spesielt om natten, som igjen resulterer i dårlig nattesøvn... Eksem/kløingen blir også fremprovosert av varme/ved trening og dusjing. Aldri reagert på denne måten tidligere, så i år er det virkelig plagsomt.

Lang historie kort: Mulig stress reaksjon på nyåret, som resulterte i at jeg nå har fått egg allergi, har da luket ut egg av kostholdet, og spiser ingenting som inneholder, eller kan inneholde spor av egg. Men dette har også resultert i at pollen allergien nå har blitt mye værre, har hatt 3 besøk på legevakten, samt 3 besøk hos fastlege, og videre henvisning til spesialist, fått brev fra Ullevål, men så vidt jeg har forstått vil ikke høre noe mer fra dem før august...

Får medisiner som demper symptomene litt, men er fortsatt relativt plaget, samt at pillene gir bivirkninger som menstrasjonsforstyrrelser, fettlagring og muskelsvinn, og det er jo ikke akkurat noe jeg ønsker å fortsette å bruke...

Så spørsmålet er som overskirften, noen som har erfaring med homeopati? Gjerne i forbindelse med allergi, og kanskje har noen de kan anbefale?

På forhånd tusen takk for alle innspill!:)

først og fremst, før jeg begynner tiraden min, vet du hva homeopati er for noe? Vet du hvordan pillene lages, hva filosofien bak homeopati er? For hvis du vet det, og likevel vil prøve homeopati, gidder jeg ikke si noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oisann, ikke fått med meg at det har kommet tilbakemeldinger på tråden! Har fått lest meg litt mer opp rundt emnet, og valgte heller å ta kontakt med fastlegen igjen, legetime i morgen igjen, så får jeg håpe vi kommer frem til løsning etterhvert.

Uansett, takk for tilbakemeldinger!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler akupunktur mot allergi - har prøvd det selv og det funket en periode, men hadde ikke råd til å fullføre.

Sliter med det samme som deg (+ en rekke andre allergier i tillegg) og på eksemet mitt hjelper det med babyolje (på hele kroppen etter dusj), hydrokortison salve, skifte sengetøy minst en gang i uka, samt å kutte ut mat med mye antihistaminer i.

Har dårlige erfaringer med fastlege da de som regel har lite peiling på allergier (og jeg har hatt mange forskjellige). Anbefaler Balderklinikken hvis du vil ha en fullstendig utredning av allergier - dyrt, men foreløpig verdt det for min del.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann, ikke fått med meg at det har kommet tilbakemeldinger på tråden! Har fått lest meg litt mer opp rundt emnet, og valgte heller å ta kontakt med fastlegen igjen, legetime i morgen igjen, så får jeg håpe vi kommer frem til løsning etterhvert.

Uansett, takk for tilbakemeldinger!:)

er nok et klokt valg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler akupunktur mot allergi - har prøvd det selv og det funket en periode, men hadde ikke råd til å fullføre.

Sliter med det samme som deg (+ en rekke andre allergier i tillegg) og på eksemet mitt hjelper det med babyolje (på hele kroppen etter dusj), hydrokortison salve, skifte sengetøy minst en gang i uka, samt å kutte ut mat med mye antihistaminer i.

Har dårlige erfaringer med fastlege da de som regel har lite peiling på allergier (og jeg har hatt mange forskjellige). Anbefaler Balderklinikken hvis du vil ha en fullstendig utredning av allergier - dyrt, men foreløpig verdt det for min del.

Lykke til :)

Kjekt å høre fra en som sliter med det samme, (ikke slemt ment, men fint å høre andres erfaringer), føler det er rimelig håpløst og har overhode ikke lyst til å måtte leve med de plagene jeg har per dags dato... Jeg slår også ut på støv-midd, så har en dag i uken hvor jeg vasker ned rom, støvesuger, rister/banker dyne, skifter sengetøy o.l, og synes dette har hjulpet noe. Babyolje har jeg ikke tenkt på, men smører meg inn med A-derma exomega krem på utsatte områder etter dusj, og føler dette lindrer værste kløen, men babyolje skal testes ut! :)

Absolutt ikke noe spesielt imponert over fastlegen, men stikker på timen i morgen, så ser jeg hva hun har å si, også tar jeg det der i fra. At jeg må ta kontakt med Balderklinikken i nær fremtid for fullstendig utredning er jeg ikke fremmed til, kjekt feriepengene er rett rundt hjørnet...

Takk for innspill og lykkeønskning!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du var på vei her, med så glapp det. Rent teknisk, ja, akupunktur har en bedre dokumentasjon enn andre alternative behandlinger. MEN, vurder følgende: Akupunktur har i alle år, og har til dels fortsatt, store problemer med å kontrollere mot placebo.

.

Gode poeng, MEN placeboeffekten er jo ikke lik ingenting. Det er jo tross alt en effekt, aka. noe som skjer i kroppen som trigger en respons (mest effektivt har vel smertelindringsforsøk vist seg å være, så ville nok ikke anbefalt allergikere å hoppe på den med full iver). Just sayin'. Ville bare påpeke at selv om medisiner skal testes ut 'mot placebo', så betyr ikke det at ingenting skjer ved en placeboeffekt, akkurat som ting faktisk skjer ved noceboeffekt (negativt utfall til tross for ingen aktive ingredienser).Så i teorien, dersom noe virker, okke som om det er placebo eller ikke, så funker det for den pasienten for den lidelsen akkurat der og da (om det funker igjen og igjen er derimot mer tvilsomt).

Ellers veldig enig i observasjonen at disse testene er vanskelige ved akupunktur nettopp fordi akupunkturlegen alltid vet om han gjør det ordentlig eller ikke, men om det sier noe positivt eller negativt i forhold til akupunktur blir jo vanskelig å fastslå nettopp pga av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...