Gå til innhold

Matoverfølsomhet


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fra konklusjonen:

Det er ennå for tidlig å slå fast at

matoverfølsomhet har en «organisk»

årsak, men nye studier svekker den

relative betydningen av psykologiske

faktorer og styrker betydningen av

mikrobielle og immunologiske forhold.

At karbohydrater kan reprodusere

mageplagene hos pasienter med IBS

og matoverfølsomhet, er verdt å merke

seg, og mye tyder på at dette allerede

nå bør få terapeutiske konsekvenser

(27). Vi ser med andre ord for oss et

paradigmeskifte når det gjelder

utredning og behandling av pasienter

med IBS og matoverfølsomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid trodd at det var fett som får IBSen min til å slå ut, ikke karbohydratene..

Fettdiare kan også oppleves dersom man spiser mer fett enn man klarer å absorbere på en gang. Dette skal det normalt store mengder fett til for å oppnå.

IBS-symptomer skyldes imidlertid hovedsakelig ufordøyde karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fettdiare kan også oppleves dersom man spiser mer fett enn man klarer å absorbere på en gang. Dette skal det normalt store mengder fett til for å oppnå.

IBS-symptomer skyldes imidlertid hovedsakelig ufordøyde karbohydrater.

Hva skjer om man ikke greier å absorbere alt fettet man inntar? Sånn bortsett fra fettdiare, som for enkelte LCHFspisere er helt normalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fettdiare kan også oppleves dersom man spiser mer fett enn man klarer å absorbere på en gang. Dette skal det normalt store mengder fett til for å oppnå.

IBS-symptomer skyldes imidlertid hovedsakelig ufordøyde karbohydrater.

Vil ikke si at 2 egg er store mengder fett å innta :p Reagerer også mer på eggerøre/omelett enn kokte egg. Eggehviter reagerer jeg ikke på. Tåler maks en halv avocado.

Men det varierer veldig. Kan være i sammenheng med andre ting for alt jeg vet. Det var sykehuset som sa IBS. Fikk ei liste fra sykehuset om hva jeg ikke kunne spise og kom frem til at det var for det mest dampa grønnsaker jeg kunne proppe i meg :p Feil diagnose kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IBS kan ha veldig mange årsaker, også psykiske. Det er ikke alltid maten du spiser som er problemet, selv om det som oftest er det. Andre ting som kan nevnes er måltidsstørrelse.

Hva skjer om man ikke greier å absorbere alt fettet man inntar? Sånn bortsett fra fettdiare, som for enkelte LCHFspisere er helt normalt...

Skjer såvidt jeg vet ikke noe spesielt annet enn at det kommer ut igjen ufordøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant lesing! Slik jeg forstår artikkelen, dreier det seg ikke enkelt sagt om FODMAP-redusert kosthold som mulig behandling for IBS ? Leste tidligere en artikkel om at Haukeland drev med testing av dette på IBS-pasienter, og der konkluderte de vel også om at fermenterbare/tungtfordøyelige karbohydrater kunne være en årsak til IBS, og at kostholdet gav gode resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Antakeligvis et utfall av alle "unormale" påkjenninger kroppen vår utsettes for nå om dagen. Sprøytemidler, øvrige kjemikalier, allergier, kvikksølv, osv osv osv. Uten at jeg er noen ekspert på området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit, jeg kjente meg igjen på HVERT ENESTE punkt i denne artikkelen, BORTSETT fra at jeg ikke har irritabel tarm (men har ulcerøs kolitt - blir det det samme kanskje?). Veldig interessant lesning!

Ulcerøs kolitt kategoriseres under inflammatorisk tarmsykdom (IBD = inflammatory bowel disease). Forskjellen fra IBS er at her vet man årsaken til plagene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et irriterende spørsmål til, hehe :p

I hvilke matvarer finnes disse ikke-absorberbare karbohydratene?

Det avhenger av hvilke karbohydrater som ikke absorberes. Er du laktoseintolerant vil du absorbere laktose dårlig, har du dårlig evne til å absorbere fruktose vil matvarer med mer fruktose enn glukose være et problem, er du sensitiv for sukkeralkoholer kan sukkerfrie produkter være et problem.

Fiberrik mat vil generelt også være et problem for de som er følsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger av hvilke karbohydrater som ikke absorberes. Er du laktoseintolerant vil du absorbere laktose dårlig, har du dårlig evne til å absorbere fruktose vil matvarer med mer fruktose enn glukose være et problem, er du sensitiv for sukkeralkoholer kan sukkerfrie produkter være et problem.

Fiberrik mat vil generelt også være et problem for de som er følsomme.

Tusen takk for svar :D grei, du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...