Gå til innhold

Kreatin?


missprotein

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg startet md K- Monohydrate rett etter påsken. Har startet med ca 5 g pr dag..

Men jeg glemmer å ta det eneklte dager. Har dette noe å si? Kom på isted at nå er det plutselig 5 dager siden jeg tok det sist..

Også vil jeg bare nevne, har ikke lagt merke til noe forandringer. Ikke blitt sterkere:( men merker jeg må tisse mer etter inntak, + kommende / gående hodepiner... Kankje ikke vits for meg å bruke dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet md K- Monohydrate rett etter påsken. Har startet med ca 5 g pr dag..

Men jeg glemmer å ta det eneklte dager. Har dette noe å si? Kom på isted at nå er det plutselig 5 dager siden jeg tok det sist..

Også vil jeg bare nevne, har ikke lagt merke til noe forandringer. Ikke blitt sterkere:( men merker jeg må tisse mer etter inntak, + kommende / gående hodepiner... Kankje ikke vits for meg å bruke dette?

Drikker du nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser Asle har svart deg bra allerede :)

Kreatin vil først og fremst ha en effekt på aktiviteter med høy intensitet, som f.eks. de du nevner, spesielt bakkeløp med sekk. På lavere intensitet vil musklene ha tid til å hente energi fra glykogenet.

Hva vil du anbefale av f. eks Whey Tech og Whey Isolate til dette opplegget? Har brukt WT før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaa.. Vann er jeg faktisk ufattelig dårlig på å drikke:wub: drikker det kun på trening og da går det gjerne 1 liter..

Ellers blir det mest fun L og pepsi max... Var spm mtp hodepine?

Det er for lite. Spesielt hvis du bruker kreatin, såpass har jeg skjønt av innleggene til alle vismennene her som øser av sin innsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isolat inneholder litt mer protein per 100g enn vanlig whey, men er også betydelig dyrere. I utgangspunktet klarer du deg lenge med vanlig whey :)

Kan handle i Sverige hvor det er betydelig billigere, så jeg lurte bare på hvilken av de som vil passe et treningsopplegg bestående av kondisjonstrening med intervaller og styrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan handle i Sverige hvor det er betydelig billigere, så jeg lurte bare på hvilken av de som vil passe et treningsopplegg bestående av kondisjonstrening med intervaller og styrketrening.

Velg utifra pris og smak, forskjellene vil uansett være av det marginale slaget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet md K- Monohydrate rett etter påsken. Har startet med ca 5 g pr dag..

Men jeg glemmer å ta det eneklte dager. Har dette noe å si? Kom på isted at nå er det plutselig 5 dager siden jeg tok det sist..

Også vil jeg bare nevne, har ikke lagt merke til noe forandringer. Ikke blitt sterkere:( men merker jeg må tisse mer etter inntak, + kommende / gående hodepiner... Kankje ikke vits for meg å bruke dette?

Kreatin er et stoff som du bygger opp nivå i kroppen av. Om du glemmer å ta det over mange dager vil du jo nødvendigvis synke til baseline. Er jo ikke så rart at du ikke får en merkbar effekt da. Ellers aldri hørt om folk som får hodepine av kreatin. Kreatin har vel også vist seg å være positivt for hjernen om jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreatin er et stoff som du bygger opp nivå i kroppen av. Om du glemmer å ta det over mange dager vil du jo nødvendigvis synke til baseline. Er jo ikke så rart at du ikke får en merkbar effekt da. Ellers aldri hørt om folk som får hodepine av kreatin. Kreatin har vel også vist seg å være positivt for hjernen om jeg ikke tar feil.

Dehydrering kan gi symptomer som hodepine. Kreatin trekker mer vann inn i muskelvev, slik at det dersom man ikke får i seg tilstrekkelig med væske kan føre til at andre vev får en mild dehydrering. Kreatin i seg selv gir som du sier ikke hodepine :)

Hvor fulle lagrene er fra før vil spille inn på hvor stor effekt man får av kreatin. Om man har fulle lagre vil ikke tilførsel av kreatin gi noen merkbar effekt (=nonresponders).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dehydrering kan gi symptomer som hodepine. Kreatin trekker mer vann inn i muskelvev, slik at det dersom man ikke får i seg tilstrekkelig med væske kan føre til at andre vev får en mild dehydrering. Kreatin i seg selv gir som du sier ikke hodepine :)

Hvor fulle lagrene er fra før vil spille inn på hvor stor effekt man får av kreatin. Om man har fulle lagre vil ikke tilførsel av kreatin gi noen merkbar effekt (=nonresponders).

:cry: Og jeg som har gått å håpa på masse røde tall....:wub:

Skal huske dette hver dag nå, prøve på nytt.. Om jeg ikke blir sterkere vil jeg droppe hele greia..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at kreatin ikke vil øke maksstyrken din, så du blir ikke nødvendigvis sterkere av å bruke det. Effekten er primært at du redanner ATP (energi) raskere, slik at du kan holde en viss intensitet litt lenger. I styrkesammenheng kan dette føre til at du klarer en ekstra repetisjon eller to på en gitt vekt. Dette kan så underbygge styrkeøkninger som følge av økt volum/stress på musklene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at kreatin ikke vil øke maksstyrken din, så du blir ikke nødvendigvis sterkere av å bruke det. Effekten er primært at du redanner ATP (energi) raskere, slik at du kan holde en viss intensitet litt lenger. I styrkesammenheng kan dette føre til at du klarer en ekstra repetisjon eller to på en gitt vekt. Dette kan så underbygge styrkeøkninger som følge av økt volum/stress på musklene!

ahaa... man lærer så lenge man lever...:unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, etter å ha lest tråden så vurderer jeg å teste kreatin. Hvor mye bør jeg ta om jeg trener styrke 3 dager i uka ? Tar man dette hver dag, en gang om dagen?

Kan noen annbefale meg en spesifikk, føler det er en jungel her ute :p (sorry for dumme spørsmål)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...