Gå til innhold

Coopertest i morgen - tips?


ØrjanN

Anbefalte innlegg

Skal ha coopertest i gymmen i morgen.. Vi skal altså løpe rundt en bane i over 20 grader, for å se hvor langt vi klarer på 12 minutter. Karakteren 6 er 3000 meter på 12 minutter.

Noen som har noe tips for at jeg skal klare meg lengst mulig - når skal jeg begynne å gi på og når bør jeg ta det rolig? Hva og hvordan bør jeg spise når før løpetesten for å ikke slite med sting osv? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For mange år siden klarte jeg å løpe 3000 m på cooper test. Løp da jevnt hele tiden, men økte farten sånn fra halveis og siste tiden løp jeg alt jeg hadde. Husker ikke hva jeg spiste den dagen, men husker at jeg spiste nok ganske bra, for jeg løp den bare uken før uten å ha spist noe, og løp da helt elendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk myyyye vann dagen før, så mye at du pisser helt blankt.

Spis en god frokost og drikk saft med sukker en times tid før løpet. Det jeg pleide å gjøre, funker bra.

Går somregel hardt ut og prøver å holde ut så lenge som mulig, løp 3.6 km på coopern på vgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løp Coopertest for en uke siden og det jeg merka som fellesnevner for oss som løp bra var at vi holdt et jevnt høyt temp. I dét jeg kom på oppløpssida la jeg an til en liten spurt, men det var omtrent ingen økning i fart. Det betyr at jeg har brukt maksimalt av kreftene mine på å holde gjennomsnittshastigheten oppe, som igjen kutter fler sekunder enn en spurt på slutten.

Utover det anbefaler jeg å varme opp med et par runder i lavt tempo og tøye litt for å føle deg avslappet i muskulaturen. Unngå korte skritt, ta heller lange eller det som føles naturlig. Legg deg gjerne bak noen du vet kommer til å løpe bra(og omtrent som deg) for å minske luftmotstanden og for å ha en rygg å løpe etter som er supermotiverende. Og som sagt tidligere, drikk mye vann i dag!

Har du muligheten til det bør du få tidtakeren til å rope ut rundetiden til deg for hver runde så du vet hvordan du ligger an.

Om 7,5 runder (3000m) på 12 minutter er målet så må du bruke omtrent 1min36sek per runde. Når tidtakeren roper ut rundetiden vet du om du må justere opp eller ned hastigheten.

Håper dette hjalp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem å bevege beina! Nei, vi har vår løpetest i morgen, og kondisjonene min her helt forferdelig, men klarer jeg en 4'er skal jeg nok fortsatt ha en mulighet til å få 6 i gym i år også. Pleier å starte litt rolig, vet at om jeg prøver å henge med de som er gode til å løpe, sprekker jeg bare, uansett hvor fristende det er.:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varm opp skikkelig, og kjør noen lette stigningsløp inkl i denne. F.eks 3x80m. P:gå tilbake. Dette for å "vekke" beina sånn at høyere fart enn oppvarmingstempoet ikke gir deg helt sjokk. Om du ikke er vant til å spise mat tett opp til løp, spist siste store måltid ca 3t før. Samt et litt lettere (brødskive, banan ect) en time før. Prøv å hold et jevnt høyt tempo. Du kjenner litt underveis om du har mer å gå på. Evt øk da tempoet halvveis, og gi siste rest det siste minuttet. (men ikke løp deg så stiv at det går i snegletempo.. da mister du tid;) ) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...