Gå til innhold

Kjøpe sykkel, hjelp.


Bandea

Anbefalte innlegg

Hei du, og du. Formelt.

Har tenkt tanken på å parkere bilen i oppkjørselen og kjøpe meg en sykkel til å bruke frem og tilbake til jobb. Etter nøye overveiing fant jeg ut at jeg har verken motivasjon eller tæl til å løpe 1,5 mil hver vei til og fra jobb på regelmessig basis. Har gjort det noen dager i uken i det siste, men nå ønsker jeg meg sykkel som et alternativ.

Hvilken sykkel trenger jeg? Tar sikte på å sykle litt, så setter 3-8 mil 4-6 dager i uken som en cirka.

Hvilke bremser ser jeg etter, gir, ramme, farge? Er fullstendig grønn. Altså grønn. Og hvor mye vil jeg måtte ut med for noe sånt? Kommer jeg meg unna med noe brukt for rundt 5-7000? Og utstyr utenom da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, skal du sykle i skog og terreng, eller bare asfalt? Hybrider er raskere enn terrengsykler, og er slettes ikke verst!

Skal du stille i noe løp, eller er det bare jobb-sykling?

5-7 000 klarer du nok hvis du ikke skal bruke den så mye, vil jeg tro. Nakamura eller diamant ville jeg gått for! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken Knakkaramma (nakamura) eller diamant er kjent for å lage spesielt gode sykler..

Du kommer langt med 5-7000, spesielt hvis du ser etter brukt. Se etter en hybridsykkel med stiv gaffel, med mindre du skal bruke den i terreng. Asfalt og grus går helt fint med stiv gaffel. En annen ting du må se etter er hvilket gir- og bremsesystem som er på. Mange merker setter et bra girsystem bak, men har dritt foran og dritt bremser - for å få sykkelen billigst mulig, men likevel reklamere den som f.eks "Shimo xt girsystem!!". Stikk til en lokal sykkelbutikk og hør hva de har. I den grad det er mulig så holder du deg unna sportsbutikker som selger sykler, de har som regel veldig lite peiling i forhold til dedikerte folk i en sykkelbutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp hybrid. Får en god sykkel til fem lapper ny!

Var en tråd her angående kjøp av sykkel, med mye bra info. Søk og se om du finner den. (Skulle gjerne gjort det for deg, men surfer på mobilen)

Klikkpedaler koster fra 200 til 5-600, og de følger aldri med. Greit å vite ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så meget for tips. Den skal brukes på asfalt, mest til og fra jobb, rundt 3-3,5 mil nesten daglig. Men jeg har lyst å få følelsen av å bli "god på sykkel", så kommer til å sykle en del aktivt utenom vil jeg tro. Får se. Flyr en del "team" forbi på veien utenfor huset hele dagen, så hadde vært moro å hengt seg på noen og få en følelse av sykkellivet. Se om man blir bitt av basillen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samboern har en fin samling av sykler til forskjellig bruk. Han sykler terreng.

Sykkelstallen består kun av Trek sykler;). Det er fire sykler til hvert sitt bruk. De er veldig bra og finnes i flere prisklasser, men veldig billige er de ikke. Kjenner flere som sykler konkurranser o.l, de "lovpriser" i alle fall Trek. Det er sykler som tåler mye ;)

Du kan kikke på http://www.finn.no kanskje å se om du finner noen pent brukte der??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn.no blir gjennomtrålet, men det er litt jungel for meg som er et godt stykke unna Glava Tour-deltakelse... Folk må gjerne komme med forslag om den og den sykkelen, men jeg ønsker egentlig å vite hva jeg skal se etter, spørre om og vite når jeg er rundt hos forhandlere og private for å prøve sykler.

Til nå vet jeg; Hybrid, stiv gaffel, jeg har målt meg selv og funnet størrelse, en presis gir, klikkpedaler.

Har en bekjent som har tilbudt meg en Cannondale Cyclocross med shimano 105 og Dura ace (9-delt), headshok. (Her ble vi grønn igjen.) Mer enn det vet jeg ikke, ennå. Men noen som kan gi meg et hint om det er bare å kaste tilbudet, eller bite på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av shimanos girsystem er rekkefølgen Sora,Tiagra,105,Ultegra,Durace og videre.. Sora er rimeligste.

Damen har racersykkel med Sora, og det funker fint til hennes bruk. Hun er ny i gamet og skal delta i sitt første ritt på 170km.

Selv har jeg en racer med 105/Ultegra mix og er kjempefornøyd.

Men ser i miljøet at folk legger mye penger i sykkel og utstyr.

Det gjør at det er enda mer morro for meg å sykle fra dem. (Litt avsporing)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har " storebroren " altså den som heter HardRocx Stone Machine 29R.

Kostet vel nærmere det dobbelte. Elsker den sykkelen, men angrer litt at jeg blakket meg totalt på sykkelkjøp, da konas Trek til under halve prisen er ca like god å bruke. Jeg vil si at fra 5-6000kr og oppover blir man sikkert fornøyd som nybegynner. Tips, dra på butikker med STORT utvalg å prøvesitt en rekke modeller. Det er VELDIG stor forskjell på geometrien på sykler, mye mer enn man skulle tro. Jeg fant meg til rette på HardRocx og Gary Fischer modellene til Trek.

Sykkelidiotene er veldig opphengt i vekt, min erfaring er at det ikke er vesentlig å betale 5000kr ekstra for å slanke sykkelen 1kg.

Vær 120 sikker på at du vil ha stiv gaffel. Jeg kunne ALDRI gått tilbake fra dempegaffel. Hybrider har vel litt større hjul ( 29" ) som standard, det hjelper litt i det værste humpene, men jeg mener demper foran er et must.

Personlig liker jeg DBS, mest pga farger , logoer og historikk. Disse er nok ganske dyre ift konkurrentene sine ..... og ikke plagsomt bra heller..., men som noob sykkel duger de helt sikkert. + for stort utvalg i hybrider....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte brukt på finn.no selv for noen år siden av en fyr som tydelig hadde peiling, noe jeg er svært fornøyd med i dag. Du merker raskt om selgeren vet hva han snakker om, ofte oppgir de slitasjen i antall syklede mil og skriver cm fra setet til styret, og ikke fra bakken til rammetoppen (som ikke spiller noen rolle, for du har da et sete å stille på...)

Skivebremser er ikke noe must i den prisklassen og den bruken du skal ha det til, heller ikke dempgaffel, disse komponentene er for tunge til at de hjelper det nevneverdig til den prisen. Gidder du å mekke litt selv, kan du kjøpe en bruk hybrid, sette på noen bedre gir og evt bremser (tror likevel ikke du vil merke noe til dette). Det jeg ville kjøpt var en derimot klikkpedaler og racerdekk, eller enda bedre, et nytt hjulsett (som sikkert vil koste like mye som det du gir for sykkelen) Men så går det fort også da :)

Kjøp racerdekk i hvert fall. Du vil ikke angre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av shimanos girsystem er rekkefølgen Sora,Tiagra,105,Ultegra,Durace og videre.. Sora er rimeligste.

Damen har racersykkel med Sora, og det funker fint til hennes bruk. Hun er ny i gamet og skal delta i sitt første ritt på 170km.

Selv har jeg en racer med 105/Ultegra mix og er kjempefornøyd.

Men ser i miljøet at folk legger mye penger i sykkel og utstyr.

Det gjør at det er enda mer morro for meg å sykle fra dem. (Litt avsporing)

Dette er kun på racersykler, de har annnen rekkefølge på terreng.

Her er fra beste til "dårligste"

XTR

Deore XT

Deore LX

Deore

Alivio

Acera

Altus

Tourne

De fleste rammene er like, men til denne prisen er det ikke noe poeng å vurdere carbonramme da kvaliteten vil være dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...