Gå til innhold

Du trenger ikke å trene tungt


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Overskriften på artikkelen er da ikke så gærn, og mye av det som står der er jo riktig;)

En av forutsetninger for optimal muskelvekst er stor grad av aktivering av motoriske enheter. Høy aktivering av motoriske enheter kan oppnås på to måter; 1) Stor motstand eller eksplosiv utførelse, 2) trening til utmattelse (høyt metabolsk stimuli). Den mest ekstreme formen for metabolsk stimuli er kanskje såkalt Kaatsu training eller okulasjonstrening som mange kjenner det som. Denne typen trening utføres uten tilgang på oksygen til muskelen som trenes, og har vist seg å gi veldig gode resultater (Takarada et al. 2000). Flere studier har vist at tilsvarende stress også kan oppnås gjennom vanlig trening, men krever et høyt antall repetisjoner og trening til utmattelse (Wernbom et al. 2008). Selv Børge Fagerlig gir Wernbom og hans review litt av æren for hans myo reps trening. Slik jeg ser det er er jeg helt enig i at man ikke trenger å løfte tungt (les. tunge vekter), men treningen må være tung i form av at man må trene til utmattelse. Problemet er vel snarer at de fleste som leser dette vil tro at man kan trene med lette vekter og ikke bli sliten og likevel oppnå god effekt.

Personlig mener jeg at å trene med stor motstand er en langt mer behagelig treningsform enn å trene med lette vekter til utmattelse:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste artikkelen, tenkte for meg selv at jeg vedder det tar 10min før denne kritiseres på fitnessbloggen :p

Men ja, ikke rart folk løfter for lett når de blir fortalt slikt.

husker jeg spurte ei PT på Spenst for en del år tilbake om man ikke ble brei/la på seg rundt livet av å trene siden av magen.. "Joda, men det er jo bedre med muskler" sa hun... Før hun satte opp et program med 12 reps og 3 sett og en shitload med apparatøvelser. Levde jo i villfarelsen en stund til jeg, ikke rart det tok lang tid uten resultater :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...