Indiska Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Endelig har jeg fått laget meg en bruker her, jeg også! Hengt her i en evighet, så var på tide. Jeg har eggeallergi, melkeproteinallergi og glutenintoleranse. Nylig fått påvist de to første etter mange år med mageproblemer, kortisonbruk, kronisk elveblest og elendig vitamin og blodstatus. Har funnet en grei ordning med periodisk faste som fungerer for meg, 16t faste og to store måltider i løpet av spisevinduet. Dessverre er ikke ernæringsfysiologen enig i at dette er sunt for kroppen min, og nekter å gi meg veiledning videre før jeg gir opp "dette tullet", noe jeg ikke ønsker. Kan noen se raskt igjennom eksemplene mine og gi beskjed på om noe bør innføres/fjernes? Fisk og kjøtt er fast hver dag. Lager ukesplaner, så jeg slipper å planlegge hele tiden Fordelingen av makrostoffene er fordelt som jeg ønsker, er mer om jeg får i meg nok vitaminer/mineraler jeg lurer på. Eksempel på de tre neste dagene: Dag 1: - 300g krydret laks stekt med sitron og en stor selleristilk. 150g brokkoli, 150g blomkål, en stor revet gulrot, en potet. - 350g kylling, 50g fullkornris, ruccolasalat (agurk, 1/2 paprika, 100g bønner, 1/2 avokado, en vårløk, to tomater, to reddiker, litt fersk oppkuttet ananas og 1ts solsikkekjerner og 1ts linfrø). En halv kurv jorbær, en oppskjært appelsin og 20 mandler til "dessert". Dag 2: - 300g torsk, ovnsbakt med masse vårløk, 150g blomkål, 150g brokkoli, 100g kålrabi, to tomater, potet og en gulrot. 25g valnøtter, et eple og en neve druer til "dessert". - 300g svinefilet med en hel pose wokgrønnsaker stekt sammen med en boks kikerter og 50g cashewnøtter. Smoothie av 100g bringebær, en kiwi, en banan og en avocado til dessert. Dag 3: - 300g blanding av laks, ørret, steinbitt, makrell grillet på spyd. Ruccolasalat med ingredienser som på dag 1. 15 paranøtter til dessert med masse jordbær. - 300g karbonadedeig stekt med masse løk, linser, spinat og tomat. 150g brokkoli til og 50g fullkornpasta. Smoothie av blåbær, eple, honningmelon og eventuelle jordbær/bringebær-rester til dessert. Eneste kosttilskuddet jeg tar er kalsium. Edit: trener styrke fire ganger ukentlig og svømming en gang i uka, if it's of any relevance. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imu Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Hva reagerer ernæringsfysiologen negativt på da? Antall måltider? Lite fett og for mye proteiner? Jeg synes du spiser litt mye kjøtt kanskje og litt lite fett og ville justert dette noe. Ellers spiser du variert og sunt synes jeg. Jeg ville tatt magnesium også var jeg deg. Kokosmelk kan erstatte melkeprodukter, brukes som saus når du steker kjøtt. Tahinisaus er også godt. Avokado. Dette er fine fettkilder. Ninian 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OhMickey Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Skal du ned i vekt eller bygge muskler? Regnet fort igjennom dag 1, blir omtrent 1800 kcal +/- med masse bra proteiner, vitaminer og lite karbohydrater. Ser veldig bra ut ernæringsmessig! Kreds å klare å spise to så store måltider Men om du vil bygge muskler er det for lite kalorier. ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IngunnE Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Om ernæringsfysiologen din synes det er så galt med PF, får du spør henne HVORFOR, og få henne til å komme med sikre kilder på det. Om du trives med det selv, skal du IKKE bytte rundt på det! Ift matplanen din, så kan ikke jeg se så mye galt med den. Du spiser både fisk og kjøtt, og MYE grønnsaker, og vil tro du får i deg det du trenger av vitaminer;) Så over et av eksemplene dine, og du er godt innenfor vitaminbehov. Om du har funnet din næringsfordeling, skal jeg ikke se no på det heller Regner med du selv har kontroll på mengde energi du da skal ha i deg i forhold til din målsetning og? e Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Indiska Skrevet 13. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2012 OhMickey: Regningen din stemmer veldig godt! Jeg har vært litt usikker på det, faktisk. Jeg er ikke så stor, 55kg på 160. Jeg skal både ned i fettprosent og opp i muskelvekt Dessverre har jeg veldig dårlig muskelmasse etter mye sykdom og kortisonbruk, så jeg begynner på et så dårlig utgangspunkt at jeg har tenkt at jeg kan bygge på et moderat underskudd. Har heldigvis fått meg en kjempeflink PT og merker fremskritt for hver uke. Men jeg kan godt slenge inn 100-200 kcal ekstra på treningsdagene, i form av bær/nøtter. Eller spekeskinke... Herregud, nå får jeg mathallusinasjoner her :whistling: Han (ernæringsfysiologen) virka litt fastkjørt, og kom med flere argumenter om prosesser i kroppen jeg ikke skjønte noe av. Han hadde også noen oppslagsverk (eller lærebøker) hvor han viste meg hvor det stod om måltidshyppighet mtp på forbrenning. Og han ville ikke bidra til å føre meg inn i en spiseforstyrret sirkel. Jeg følte ikke helt for å være besserwisser (selv om jeg har rett) mot en fagperson på fagpersonens kontor. Kan alltids dra fritt-sykehusvalg kortet, men klarer jeg meg selv så er det det beste Jeg følte meg rett og slett litt mindreverdig der og vil helst ikke tilbake... Ikke kom han med et eneste forslag heller, for det var ikke mulig før jeg kom meg på "rett spor" igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest xxxxxx Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Be om å få det skriftlig så du kan diskutere det med en annen ernæringsfysiolog. Jeg har har nylig blitt testet, og har akkurat de samme allergiene som deg, pluss noen flere matvarer. Ernæringsfysiologen jeg er i kontakt med var ganske bestemt på hvordan opplegget skulle være, men det nektet jeg helt å bli med på. Så hun ble enig med meg om at det beste er at jeg kjører mitt opplegg, siden jeg kjenner min kropp best. Spise f.eks hver 3 time som hun sa er helt høl i huet. Jeg fikk en tallerkenmodell hun ba meg følge, hvor jeg sa at jeg spiser høyproteinkosthold nå og skal holde meg til det en stund til. Enklere å kutte ut matvarer i 6-8 uker da:) Nok en gang ble hun enig med meg, og nå skal hun holde seg unna så jeg kan fokusere på ting selv:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Det ernæringsfysiologen din tydeligvis ikke har fått med seg, er at man skal møte folk der de er. Det nytter ikke å servere folk en fasit, for det er det få som velger å følge over tid. Om ernæringsfysiologen din ikke klarer å tilpasse veiledningen til dine ønsker så må du bare gi han beskjed om det og skaffe hjelp et annet sted. Be han forklare hva som vil være konsekvensene av å følge PF. Jeg er veldig spent på hvilken begrunnelse han har for å fraråde deg dette om det er det du ønsker og trives med. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.