Gå til innhold

Tilbakemelding knebøy + markløft


OhMickey

Anbefalte innlegg

Da har jeg filmet teknikken, siden jeg akkurat har begynt å kjøre markløft. Filmet knebøy også, siden jeg føler det ser litt feil ut i speilet. Er veldig lang i kroppen. Står forresten ganske bredt med beina i bøyen selvom det ikke vises pga vinkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri se til siden når du løfter!

Har du ikke knebøystativ tilgjengelig på gymmet ditt? Når du kan bicepscurle/frontheve/militærpresse stangen opp i knebøyposisjon får ikke beina akkurat utfordret seg noe særlig belastningsmessig.

Nei, prøver å ikke se til siden, men føler jeg gjør det feil om jeg ikke følger med :p

Nei, vi har enten dette eller smith-maskinen. Og har fått tips her inne om å ikke bruke smithmaskinen for mye. Men selvom det ikke er tunge vekter synes jeg det blit tungt med 10rep x 4 sets med 10kg i knebøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, prøver å ikke se til siden, men føler jeg gjør det feil om jeg ikke følger med

For å si det sånn, når du ser til siden så gjør du feil ;)

Hva med å snu deg 90 grader sånn at du har speilet foran deg? Da kan du følge med uten å måtte snu deg :thumbsup:

Utover det var det ikke lett å kommentere noe særlig, siden belastningen er så lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, når du ser til siden så gjør du feil ;)

Hva med å snu deg 90 grader sånn at du har speilet foran deg? Da kan du følge med uten å måtte snu deg :thumbsup:

Utover det var det ikke lett å kommentere noe særlig, siden belastningen er så lav.

Så jeg bør øke belastningen for å se om jeg gjør noe feil? Er litt redd for å øke sålenge jeg ikke vet om teknikken sitter. Altså, klarer ikke stort med enn 25kg knebøy, og da med relativt få repetisjoner i smithmaskinen. Men for å øke stort mer må jeg bruke smithmaskinen, siden vi ikke har knebøysativ. Er litt begrenset hva jeg klarer å løfte over hodet.

Skal prøve å snu mer i speilet ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regner med du har oppbygd fordi vektene er for små? Det ser i hvert fall ut som du trygt kan øke til litt større vekter med riktig diameter slik at du slipper å bygge opp. Selve bevegelsen ser greit ut, men ikke beveg hodet så mye; verken til siden eller nedover. Finn et punkt og fokuser på det gjennom hele øvelsen. Små feil man kan plukke på sees som regel ved litt tyngre vekter hvor man må utfordre seg selv litt.

Knebøyen ser heller ikke så dårlig ut, men du har tendenser til en liten buttwink helt i bunn. Kan fikses med tøying og mobilitetstrening. Ingen knebøyrack = skift senter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du forhøyet startstedet til vekten på markløftet forresten?

Det gjør faktisk jeg også for tiden. De har ikke olympisk størrelse på vektene der jeg trener, så da går jeg ned til 15kg vekter å opphøyer de. Så får jeg en mer gunstig startposisjon. Er 190+, og om jeg ikke gjør det - så blir kvartbøy+markløft :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen squatrack .. så må improvisere!

Fordi de vektskivene jeg bruker er egentlig litt "små" så stanga kommer litt for lavt, i og med at jeg er så høy i beina. Fikk beskjed av hun som viste meg teknikken at jeg med fordel kunne bruke forhøyninger inntil nysenteret åpner, da kommer større vektskiver med 20kg på hver skive, nå må jeg bruke 2x 10kg på hver side av stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du har oppbygd fordi vektene er for små? Det ser i hvert fall ut som du trygt kan øke til litt større vekter med riktig diameter slik at du slipper å bygge opp. Selve bevegelsen ser greit ut, men ikke beveg hodet så mye; verken til siden eller nedover. Finn et punkt og fokuser på det gjennom hele øvelsen. Små feil man kan plukke på sees som regel ved litt tyngre vekter hvor man må utfordre seg selv litt.

Knebøyen ser heller ikke så dårlig ut, men du har tendenser til en liten buttwink helt i bunn. Kan fikses med tøying og mobilitetstrening. Ingen knebøyrack = skift senter.

Har prøvd å søkt litt på mobilitetstrening men er en jungel av mye rart der ute, litt vanskelig å finne konkrete øvelser. Har du noen forslag? Og evt hva skal jeg tøye for å ikke få "buttwink" nederst i knebøyen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har prøvd å søkt litt på mobilitetstrening men er en jungel av mye rart der ute, litt vanskelig å finne konkrete øvelser. Har du noen forslag? Og evt hva skal jeg tøye for å ikke få "buttwink" nederst i knebøyen ?

Det kan være dårlig mobilitet i ankler, knær og hofte. Tøy baksiden av lårene, leggene, rumpa og ryggen. Nå syns ikke jeg den buttwinken din var så ekstremt stor, men tøying skader ikke uansett :thumbsup: Dynamisk oppvarming fungerer også bra for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...