Gå til innhold

Hvordan trene som astmatiker?


Anbefalte innlegg

Vel, tittelen sier vel sitt.

Jeg har nylig fått diagnosert astma og har begynt på medisiner og dill dall. For noen år siden var lungene mine i god form og jeg hadde ingen problemer med trening.

Problemet nå er at jeg ikke har trent skikkelig på lenge, og det skal ingenting til før lungene verker og halsen lukker seg. Det er utrolig frustrerende og demotiverende, og jeg har ingen kunnskap om hvordan jeg kan effektivt trene opp igjen lungene på en god måte. Jeg lurte på om noen her hadde erfaringer med det og kunne gi meg noen tips.

Akkurat nå har jeg bare Ventolin, ettersom jeg har gått tom for Symbicort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare å trene det :)

Jeg merker forskjell på været og om jeg er syk. Det er bare å tilpasse litt..

Ofte så er det psyken som setter inn først, man får "panikk" for å ikke få puste. Da er det gjort.

Vær flink med medisinen! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med dette selv, men er ivrig seer av Slankekrigen ;) Hun ene der har astma, og brukte det som unnskyldning i begynnelsen, men trenerene bare fortsatte å pushe henne, og når hun fikk anfall snakket de henne gjennom det. Det gikk over all forventning :)

Men du kan jo begynne å trene intervall, 4x4 f.eks der du begynner litt roligere i draga enn 95 % av maxpuls? Kanskje begynne nede på75-85% og så gradvis bygge deg opp?

Håper det går seg til for deg :) Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvde å ta meg en joggetur i går, men blanding av iskald tørr luft og dårlig form gjorde at jeg ikke kom noe særlig langt før jeg begynte å hvese. Jeg er ganske sikker på at jeg vekket hele nabolaget med pustingen min. Musklene mine ville gå mye lengre, men lungene mine hang ikke med i det hele tatt. Selv om jeg tok en dose Ventolin både før og under treningen. Ingen som liker å trene med meg heller, fordi jeg er så mye tregere enn alle andre pga lungene. Det blir en ond sirkel :p Vil ikke trene pga pusten, pusten blir dårligere fordi jeg ikke trener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt astma hele livet, frem til jeg ble 13 var jeg jevnlig innlagt med alvorlige anfall. Uansett har jeg alltid vært aktiv, foreldrene mine lot meg spille fotball til jeg klappet sammen sålenge det var det jeg ville selv. Langrenn var jeg også innom som barn, ble aldri best, men hadde det gøy. Anfallene ble gradvis mindre alvorlige og har representert landet i latinamerikansk dans av alle ting som 20åring, drevet med kickboksing, ju jitsu og masse forskjellig etter fylte 30, løp birken for første gang i 2010, som en overvektig astmatiker på 35. ;) Mitt råd er: hold deg aktiv, press deg så mye du klarer! Jeg er avhengig av god oppvarming og å bli tett i brystet. Roe ned, ta medisiner og starte rolig på igjen, sånn måtte jeg gjøre det for å trene meg opp til Birken. Ble ingen kjempetid, men jeg fullførte og hadde det gøy!! Så prøv deg frem, blir du tett ta medisin, ro ned og fortsett..!! Og finn deg en treningskompis som er enten tålmodig eller i dårlig form.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også god erfaring med å varme opp og blir jeg tett så roer jeg ned til det løsner. Så fortsetter jeg og etter 2. gangen med "tetthet" så er det akkurat som om lungene ikke gidder å tettne mer.:confused: Da kan jeg trene leeeeenge uten å starte sekkepipen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt om Bricanyl før, er det noe jeg kanskje burde spørre legen min om?

Gjør samme nytta som Ventolin, men er uten drivgass. Har ikke brukt Ventolin på mange år, men tror ikke det er stor praktisk forskjell. Bruker Bricanyl nå, sammen med Seritide som forebyggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk selv påvist anstrengelsesutløst astma da jeg var i min livs form mtp kondisjon. To år med testing av medisiner og jeg gikk lei :(

Satt meg et mål om å trene meg opp til et såpass høyt nivå slik at jeg ikke legger merke til astmaen og det funker fjell ;)

En god oppvarming er viktig også er det viktig å kjenne grensen din slik at du kan trene opp mot den. Selv vet jeg nøyaktig hva jeg må gjøre for å få en "reaksjon" og på den måten kan jeg få mest ut av treningen. Regelmessig aktivitet hjelper godt på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble helt tett og jævlig ved anstrengelse før, men har ikke dette problemet etter at jeg kuttet ut korn (og til en viss grad melk) i kosten.

Du kan forsøke å kutte ut brød og korn i 30 dager og se om det har en effekt. Du har mye å vinne på det, og lite å tape.

Mine 2 øre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...