Gå til innhold

Trene bort hypermobilitet i kne.


Magnhild

Anbefalte innlegg

Jeg klarte, ved en gedigen tabbe, å ødelegge noe som funka, det vil si leddlåsen i mitt høyre kne. :mad:

Jeg er rimelig hypermobil over hele kroppen, og kalvbeint så det holder, men knærne har, frem til for 2 mnd siden, i det minste ikke bøyd seg bakover. Det var før jeg i et forsøk på å tøye de der sidemusklene på magen, fant ut at det å sitte, skrevende, med beina i spenn mot ribbeveggen i en slags halvhjerta spagat, gjorde at jeg kunne få strukket ut sidene. Det jeg ikke hadde tenkt over, var at jeg da samtidig tøyde ut den muskelen som gjør at kneet låser seg i riktig posisjon.

Så nå har jeg da et kne som låser som det skal, og ett som stikker 2 cm bak det som ville være normal leddlås, noe som blant annet er et herk når jeg skal gjøre knebøy. (Som jeg gjør i maskin, siden jeg er ganske ustødig av meg i utgangspunktet)

Klagde min nød til fysioterapeuten, som mente at det antagelig ville gå seg til med tid og stunder, men hun hadde ingen gode forslag til øvelser for å bygge opp denne muskelen igjen der og da.

Så da lurer jeg på om noen her inne kan komme med forslag på øvelser som kan gjøre susen på å gjøre et bakoverlent kne mer stabilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du mener at du får rettet ut kneet for mye (fuglebein...) så kan det hjelpe å styrke hamstrings. Lårcurl er bra og Nordic Hamstrings eller Glute Ham Raise er enda bedre.

Har samme problem selv (alltid hatt det) og selv om jeg fremdeles kan rette ut kneet for mye om jeg vil så gjør jeg det ikke ubevisst lengre.

Husk også at knebøy med frivekt opptrener stabilitet og alle støttemusklene også, så selv om du ikke føler du kan kjøre den med mye vekt så kan det kanskje lønne seg å trene med kun stanga for å trene opp støttemusklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hypermobility-with-knees.jpg

Det jeg mener er at det ser ca sånn som dette ut, bare ikke riiiktig like ille utslag bakover. Jeg er ikke sikker på hvilken muskel det er snakk om, for det nevnte ikke fysioterapeuten, dessverre. Jeg ser at lårcurl og hamstring-relaterte øvelser er nevnt her, men det gjør jeg allerede ganske mye av, uten at det har fungert så veldig bra for meg. Burde vel tilbringe et halvår på balansebrett og øve kne over tå-øvelser herfra og til månen, men det er så ubeskrivelig kjedelig. Jeg vil heller løfte tunge ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er som jeg har forstått det ikke mulig å trene det bort, per se, men mulig å styrke muskelaturen sånn at en klarer å holde seg innenfor normalen. Jeg var jo ikke plaget av det i beina, før jeg tøyde ut den mystiske muskelen jeg ikke vet hvilken er, men som ligger på innsiden av kneet vistnok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en tanke: Mye trening uten uttøying kan gi kortere/mindre tøyelige muskler, ikkesant? Kanskje en kan ta utgangspunkt i det og gjøre seg selv umyk med strategisk trening? Jeg tror jeg trenger en pt med stålpeiling for dette prosjektet her. Noen anbefalinger for sånne i Oslo, gjerne av de som jobber på Sats, da det er der jeg trener for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spørsmål som jeg har lurt på lenge og håper noen av dere kan gi meg svar på; Slik jeg har forstått det – etter å ha lest bøker av Pavel Tsatsouline– så er det at man er stiv ofte et resultat av at man er for svak til å fullføre denne delen av bevegelsen og det ender derfor med at kroppen stivner til (for å beskytte seg) eller at kroppen kompenserer med å la andre muskler ta over. Jeg merker selv hvordan kroppen knyter seg under tung knebøy på dårlige dager– har jeg rett og slett ikke sjangs til å kunne komme dypt nok, da. Andre eksempel på dette er f eks spagat– få greier å komme seg i den posisjonen, selv om det ikke er noen fysiske hindringer hos personer som ikke greier dette. Det samme med skuldrene hvor man på bevisstløse personer kan føre hendene sammen bak ryggen, men dette går sjeldent i bevisst tilstand. Dårlig forklart, men anyways. Spørsmålet er da følgende; kan man trene seg til god bevegelighet ved å starte på lette vekter og alltid ha fokus på full ROM og ikke løfte tyngre enn det det svakeste leddet takler, og på samme måte begrense uønsket leddutslaget ved å med vilje trene med begrenset ROM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville ha vore forsiktig med Nordic hamstrings iallefall! Sist eg la inn den i beinøkta mi, vrengte kneet seg ut av posisjon. Det var dog relativt artig å sjå ansikta til dei andre i rommet når eg kvinna meg opp og reposisjonerte kneet mitt (med sambuaren min som drahjelp), for så å halte meg heim.

Eg konkluderte i allefall med at Nordic hamstrings og hypermobilitet er ikkje gode venar, med mindre du tek dei på ei matte på tjukkelse med ei billig madrass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fysioterapeut. Hun sier at det nok kan trenes bort, men at vi har viktigere ting å bruke tida vår på, enn akkurat den rare foten akkurat nå. Typ fikse absolutt hele nakken min. Det kan jeg jo forstå. Ergo er det opp til meg å fikse det. Så lenge jeg ikke tøyer det bakover, er det jo ikke snakk om å gjøre det verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...