Gå til innhold

Kan du noe om styrketrening? Hjelp meg? :)


Bullan

Anbefalte innlegg

Dere.. Nøyaktig hvor ille er det å bruke apparater i stedet for vekter? Jeg har ingen kompiser som trener på samme sted som meg og kan lære meg teknikk, og tør derfor ikke å prøve heller.. Vurderer å kjøpe en PT-time for å lære meg dette. Regner med at det har litt å si for kjernemuskler osv..? :huh:

Noen som kan fortelle litt? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Greia med maskiner er at de ikke lærer deg å bevege deg i rommet. Bevegelseskvalitet er viktig for kroppen, men i maskiner sitter du fastlåst i en forhåndsbestemt bevegelsesbane, en bevegelsesbane som ikke er naturlig for akkurat din kropp. Hvis du belaster kroppen tungt i en unaturlig bevegelsesbane (feks knebøy i Smithmaskin), utsetter du deg for belastningsskader på grunn av feilbelastning, og også akutte skader. Skader kan selvfølgelig også komme av frivekter, men da er problemet mer trolig feil utførelse, og ikke øvelsens natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener. Takk! Jeg får vel bare krype til korset og få avtalt en PT-time. :)

lønner seg nok det, så lenge PT'en vet hva han snakker om. Det er det langt fra alle som gjør. Hvis du vil ha noen tips om hvordan du kan vite om PT'en vet hva han snakker om, let me know

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner dilemmaet ditt. Jeg tør ikke kjøre benkpress og knebøy alene på trening, fordi jeg ikke kan teknikken og ikke har noen til å "redde" meg om jeg ikke får stanga opp igjen. Hva gjør man om man ikke har noen treningsvenner som trener styrke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lønner seg nok det, så lenge PT'en vet hva han snakker om. Det er det langt fra alle som gjør. Hvis du vil ha noen tips om hvordan du kan vite om PT'en vet hva han snakker om, let me know

Blander meg litt her og jeg ;) Jeg hadde PT-time for en stund siden og sa jeg ønsket å få et styrkeprogram. Jeg fikk nesten bare maskiner og den eneste grunnøvelsen(heter det det?) jeg fikk var gående utfall. Resten er som sagt stort sett i apparater. Prøvde å nevne markløft, da jeg har fått med meg her at det er en viktig øvelse, men han tok ikke det med i programmet. Burde jeg droppe det programmet som er satt opp til meg, og heller få satt opp ett nytt et som er med mer frivekter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner dilemmaet ditt. Jeg tør ikke kjøre benkpress og knebøy alene på trening, fordi jeg ikke kan teknikken og ikke har noen til å "redde" meg om jeg ikke får stanga opp igjen. Hva gjør man om man ikke har noen treningsvenner som trener styrke?

finnes det ikke sikrikngspinner i knebøystativet? Uansett, du bør ikke presse deg til failure hvis du ikke har teknikken inne. Bruk lette vekter og fokuser på teknikken. Legg på mer vekt etter hvert som du blir bedre teknisk, men ha alltid en repetisjon igjen i tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blander meg litt her og jeg ;) Jeg hadde PT-time for en stund siden og sa jeg ønsket å få et styrkeprogram. Jeg fikk nesten bare maskiner og den eneste grunnøvelsen(heter det det?) jeg fikk var gående utfall. Resten er som sagt stort sett i apparater. Prøvde å nevne markløft, da jeg har fått med meg her at det er en viktig øvelse, men han tok ikke det med i programmet. Burde jeg droppe det programmet som er satt opp til meg, og heller få satt opp ett nytt et som er med mer frivekter?

absolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lønner seg nok det, så lenge PT'en vet hva han snakker om. Det er det langt fra alle som gjør. Hvis du vil ha noen tips om hvordan du kan vite om PT'en vet hva han snakker om, let me know

Hvis du tar noen på strak arm er jeg kjempeglad for alt jeg kan ta med videre! Dersom pten svikter får jeg bestikke en kompis med medlemskap på sats istedet :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

finnes det ikke sikrikngspinner i knebøystativet? Uansett, du bør ikke presse deg til failure hvis du ikke har teknikken inne. Bruk lette vekter og fokuser på teknikken. Legg på mer vekt etter hvert som du blir bedre teknisk, men ha alltid en repetisjon igjen i tanken.

Mulig, det kan jeg sjekke neste gang jeg er der. Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, jeg kjenner ikke til noen på sats, men du kan gjøre følgende:

Forklar til PT'en eller hvem det er du bestiller hos at du vil lære følgende øvelser: Markløft, knebøy eller frontbøy, omvendt roing, og pushups. det er alt du trenger foreløpig. Hvis PT'en protesterer, bytt PT. Dette er hva du vil betale for, og da får de hjelpe deg eller la være.

For å sjekke om de faktisk vet hva de snakker om, kan dette være indikatorer:

De spør om du har noen plager før dere begynner

de spør om målet med treningen (du skal bare lære øvelsene, men det er positivt om de spør)

Spør PT'en om følgende. Klarer de ikke svare på alle spørsmålene, bytt PT

  • Hva er det viktigste å unngå når man løfter markløft? (Svar: fleksjon i korsrygg)
  • Hvilke muskler er mer involvert i en frontbøy enn i en markløft? (Svar quadriceps, forsiden av lårene)
  • Hvor mange repetisjoner anbefaler du for økning i maksstyrke? (Svar 1-6 reps).
  • Hvordan ville du lagt opp treningen for en nybegynner? Hvilke muskelgrupper på hvilke dager? (svar: fullkropp eller 2splitt med bein/overkropp)
  • Hva er det viktigste for å redusere fett%(Et kaloriunderskudd)

Det er fortsatt ingen garanti for at du får en god trener, men kan de ikke svare på alle disse kan du bare lete videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, jeg kjenner ikke til noen på sats, men du kan gjøre følgende:

Tusen, tusen takk!! :):D Skal pugge dette! Tenker også å titte litt på instruksjonsvideoer (har blant annet sett noen av de som ligger ute her på fb) sånn at jeg har litt bedre grunnlag. Da gjenstår det "bare" å lære det skikkelig og å være helt sikker på at jeg gjør det på rett måte. Er livredd for å begynne med feil teknikk, spesielt pga tidligere ryggplager og kranglete håndballknær..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, jeg kjenner ikke til noen på sats, men du kan gjøre følgende:

Forklar til PT'en eller hvem det er du bestiller hos at du vil lære følgende øvelser: Markløft, knebøy eller frontbøy, omvendt roing, og pushups. det er alt du trenger foreløpig. Hvis PT'en protesterer, bytt PT. Dette er hva du vil betale for, og da får de hjelpe deg eller la være.

For å sjekke om de faktisk vet hva de snakker om, kan dette være indikatorer:

De spør om du har noen plager før dere begynner

de spør om målet med treningen (du skal bare lære øvelsene, men det er positivt om de spør)

Spør PT'en om følgende. Klarer de ikke svare på alle spørsmålene, bytt PT

  • Hva er det viktigste å unngå når man løfter markløft? (Svar: fleksjon i korsrygg)
  • Hvilke muskler er mer involvert i en frontbøy enn i en markløft? (Svar quadriceps, forsiden av lårene)
  • Hvor mange repetisjoner anbefaler du for økning i maksstyrke? (Svar 1-6 reps).
  • Hvordan ville du lagt opp treningen for en nybegynner? Hvilke muskelgrupper på hvilke dager? (svar: fullkropp eller 2splitt med bein/overkropp)
  • Hva er det viktigste for å redusere fett%(Et kaloriunderskudd)

Det er fortsatt ingen garanti for at du får en god trener, men kan de ikke svare på alle disse kan du bare lete videre

Imponerende, Larskr! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk!! :):D Skal pugge dette! Tenker også å titte litt på instruksjonsvideoer (har blant annet sett noen av de som ligger ute her på fb) sånn at jeg har litt bedre grunnlag. Da gjenstår det "bare" å lære det skikkelig og å være helt sikker på at jeg gjør det på rett måte. Er livredd for å begynne med feil teknikk, spesielt pga tidligere ryggplager og kranglete håndballknær..

kan også være en idè å filme seg selv når man utfører øvelsene, og sammenlikne med instruksjonsvideoer. Har fungert bra for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sats kan man jo få gratis treningsveiledning så mange ganger man vil, men det er sikkert begrensninger for hvor ofte du kan sette opp en slik time. På senteret jeg trener har mange av de ansatte personlig trener-utdanning.

Jeg fikk en som er har utdanningen "Sertifisert Personlig Trener - Active Education".

Vet ikke hva det vil si, men det sto i alle fall på sats.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...