Gå til innhold

Ned i fettprosent på en sunn måte, trenger litt hjelp


Speedy

Anbefalte innlegg

Hei!

Er en jente på 19, snart 20 år som er veldig opptatt av trening og kosthold, men jeg sliter litt med å finne ut hvor mye kalorier jeg skal ha i meg og hvordan jeg skal fordele disse opp i fett, protein og karb.. Jeg vil gjerne gå ned i fettprosent da denne er på 22,1 og jeg er 167 høy og veier 59 kg..

En vanlig treningsuke ville sett slik ut:

Mandag: 2 timer spinning

Tirsdag: 1 time spinning + Styrke (bryst og skulder)

Onsdag: Styrke (markløft og rygg) + 30 min cardio

Torsdag: 1 time spinning

Fredag: 45 min spinning + styrke bein

Lørdag: Styrke (armer)

Søndag: Fri

I følge tanita vekta har jeg et forbruk på 1424 kcal på å ikke gjøre noen ting..

Noen som kan hjelpe meg? gjerne med forslag til kostholdsplan også :)

på forhånd takk! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min filosofi ligger i å ikke starte for hardt ut, da er det lettere å sprekke på dietten. Om du har smarttelefon eller lignende kan du jo laste ned en app som heter myfitnesspal der har du de fleste matvarer så det er lett å telle kalorier. Tror den ligger på nettet også om du vil registrere derifra. Min kostholdsplan er ganske enkel, prøv å ikke få i deg for mye kalorier da blir det for vanskelig.

Frokost:

Proteinshake 2scoops

neve havregrøt

2 weetabix

400ml melk

shakes sammen til en rask frokost som holder deg gående lenge

Lunch

Karbonadedeig/Kalkunkjøttdeig

Salsa

Grillkrydder

Brokkoli

Cherrytomater

Middag

Kyllingfillet

Salat

Sweet and sour sauce

Er du fortsatt sulten så får jeg i meg 1 proteinshake til

Ved å spise dette får jeg i meg vel 1500kcal noe som er ok for en gutt som vil litt ned. Men det en skal huske på er at om en trener mye er det ikke krise å skeie ut med ett par glass vin en pizza eller lignende. Kos deg med mat, men ikke for mye. Sørg for å få i deg mindre enn det du forbrenner. Prøver å få i meg litt mindre enn hva jeg forbrenner da går vektnålen ned etterhvert. En kan jo tenke på det med kalorier på den måten at en kan spise det jeg satte opp for deg nå eller du kan spise 2 pizzaer, det gir deg ca det samme antallet kalorier, men hva blir du mettest av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så mye trening så kan du sikkert ligge på rundt 2500 kalorier som vedlikehold (altså verken gå opp eller ned i vekt), men.. hvorfor trener du så mye?

Hvis du vil ned i fettprosent bør du trene tung styrketrening 3 ganger i uken og kondisjon 2 ganger i uken. Gjerne styrke og kondisjon på hver sine dager slik at du får gitt alt på styrketreningsøktene dine.

i tillegg bør du spise mye protein. Ca. 2,5 g per kg kroppsvekt. Du kan bruke diett.no for å loggføre det du spiser hver dag og sjekke at du får i deg nok proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Uff, problemet mitt er at jeg synes det er så innmari kjedelig å skulle følge en diett! Så da får man vel heller ha litt mer fettprosent enn ønskelig:p

Det optimale er ikke å ha lav fettprosent. Det optimale er å ha det bra med seg selv :) Dersom du rett og slett ikke gidder å gå på diett så er det kanskje kroppen og hjernen din som sier at du faktisk har det ganske ålreit som du er (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører dette programmet nå, og det funker som bare rakkern! Treningen er utrolig moro, og jeg gleder meg til hver dag jeg skal på trening :) Og kostholdet er latterlig enkelt å følge, føler ikke jeg er på diett i det hele tatt, men fettprosenten går ned :)

Ellers kan jeg også varmt anbefale denne boken, den har vertfall satt ting i perspektiv for min del, og jeg skjønner brått mye mer om hvordan tingene faktisk henger sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke det at jeg ikke gidder, det et jo det jeg vil mer enn noe annet nå, men jeg får det bare ikke til.. Hjernen blir bare ikke med på hva jeg vil av en eller annen grunn. Men er på ferie denne helgen og kanskje det er det jeg trenger? Få slappet av litt og spise litt god mat ute på restaurant og når jeg kommer hjem og starter den nye uken burde motivasjonen være på topp ;) får håpe på det beste..

Jeg forstår. Du må bare minne deg selv på at du kan klare dette, og at du har alle midlene som kreves! Tenk på hvor mye det er verdt, og hvordan det er verdt å ofre litt for å nå målene dine :) Bevis for deg selv at du kan klare alt, bare du setter deg inn for det! Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan spiser du pr nå?

En vanlig treningsuke ville sett slik ut:

Mandag: 2 timer spinning

Tirsdag: 1 time spinning + Styrke (bryst og skulder)

Onsdag: Styrke (markløft og rygg) + 30 min cardio

Torsdag: 1 time spinning

Fredag: 45 min spinning + styrke bein

Lørdag: Styrke (armer)

Søndag: Fri

Dropp/kutt ned på all spinningen, tren i hovedsak tung styrketrening og skal du absolutt trene kondisjonstrening så kjør intervaller med en total varighet for økta 20-30min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan spiser du pr nå?

Dropp/kutt ned på all spinningen, tren i hovedsak tung styrketrening og skal du absolutt trene kondisjonstrening så kjør intervaller med en total varighet for økta 20-30min

Ikke mer enn 20-30 min? Jeg pleier å sykle på ergometeren 1 time i uka, er det helt unødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Ikke mer enn 20-30 min? Jeg pleier å sykle på ergometeren 1 time i uka, er det helt unødvendig?

Det er snakk om intervall.. Blir vel mye hvis du skal holde på i 1time da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om intervall.. Blir vel mye hvis du skal holde på i 1time da:)

Kan noen gi et eksempel på dette? :whistling: Jeg pleier å bytte intensitet (1-8) hvert 5. minutt, da går jeg fra 3 til 4 til 5 til 4 til 5 osv til helt mot slutten der jeg går fra 5 til 6. Skjønte noen noe av hva jeg mente her? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det at jeg ikke gidder, det et jo det jeg vil mer enn noe annet nå, men jeg får det bare ikke til.. Hjernen blir bare ikke med på hva jeg vil av en eller annen grunn. Men er på ferie denne helgen og kanskje det er det jeg trenger? Få slappet av litt og spise litt god mat ute på restaurant og når jeg kommer hjem og starter den nye uken burde motivasjonen være på topp ;) får håpe på det beste..

Du trenger en diett som får deg til å føle at du ikke forsaker noe, men lever normalt. Health and fitness-konsept burde vært ideelt for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette health and fitness-konseptet for noe? tror kanskje jeg har hørt om det men er ikke helt sikker :S

Diett som i stor grad går ut på å spise etter sultfølelse og lærer deg å lytte til kroppen, istede for fastsatte måltider og tidsskjemaer, samt kaloriberegning. Her spiser man mye grønnsaker, bær og frukt, proteiner og sunne karbs (hihi, jeg har begynt å omtale karbs som gode og dårlige, sånn som folk gjør med fett), måltidene er sammensatt av alle tre næringsemner. I stor grad gir deg det fordelene av både protein, fett og karbohydrater.

Health & Fitness Concept - Kosthold - MyRevolution

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...