Gå til innhold

Hvilke produkter bør jeg ha i hylla?


Bullan

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Jeg er helt fersk på alt av kosttilskudd (utenom tran, sana-sol, vitaminpiller...) og lurer på om noen som har mer peiling kunne laget en enkel liten oversikt? Ser at så mange bruker proteinpulver ditten og datten, bcaa (dette vet jeg ikke hva er :) ) , samt andre ting når de lager mat, baker, lager pannekaker - og jeg lurer på hvilke produkter som det kan være lurt å ha stående i forbindelse med dette - slik at jeg slipper å løpe ut og finne noe nytt for hver ulike ting. Er det en god mix å ha i hylla?

Jeg har forøvrig startet så vidt på psmf, så gjerne noe som samsvarer med dette.

Hadde satt stooor pris på om noen av dere som sitter med masse kunnskap ville hjelpe en liten forvirra jente.

På forhånd tusen takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går ut fra at du trener aktivt, selv om du ikke sier noe om det.

BCAA er aminosyrer på boks, tas f.eks av PSMFere før fastende trening da det i motsetning til proteinpulver (som også brytes ned til aminosyrer) ikke inneholder kalorier.

Du trenger proteiner, men du trenger dem først og fremst fra et godt kosthold. Har du av en eller annen grunn problemer med å komme opp i 2+g proteiner per kg kroppsvekt per døgn gjennom kostholdet ditt, kan du bruke proteinpulver som tilskudd.

Kjapt oppsummert:

  • Du trenger å spise riktig :) Få i deg nok proteiner, og fett fra gode kilder. Er skrevet side opp og side ned om dette her inne.
  • Proteinpulver av myse (whey) er et greit og mye brukt tilskudd. Kasein brukes også, men tas opp tregere.
  • Fortsett med tran og vitaminpiller. Sanasol er godt.
  • Ta gjerne BCAA før trening hvis du trener fastende, hvis ikke - spis mat.
  • Noen fra proteinpannekakeavdelingen hjelper deg sikkert med litt flere tips :)

Lykke til! Ikke gå deg vill i jungelen - det enkle er ofte det beste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

I utgangspunktet så bruker jeg å si at det du ikke vet hva er trenger du ikke, deretter vet du ikke hva det er i det og hvorfor du bruker penger på det, så trenger du det ikke.

Når det kommer til hva du trenger kommer det helt an på hva dine mål er, hvordan matvanene dine er, hvordan du trener osv.

Men for å svare deg litt mer konkret så er det stort sett 4 ting jeg anbefaler.

1: et proteinpulver, samme hvilket så lenge du liker smaken og du synes prisen er grei

2: Omega 3 tilskudd

3: multivitamin/mineral

4: Kreatin monohydrate om du trener litt tungt

Ut over dette finnes det selvfølgelig en og annen lur ting, men som sagt, det kommer med tid, erfaring og kunnskap :) Om man i det hele tatt trenger mer, som kan diskuteres.

Ang baketing og slikt skal en av jentene få lov å svare, det kan jeg lite om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann!

Jeg har tidligere jobbet som daglig leder for en helsekostbutikk ( i seks år faktisk) og vil nevne at Udo's Choice flytende olje er den beste Omega 3-6-9 oljen du kan få tak i. Det er gjort mye forskning på denne oljen i forbindelse med trening, og det er kommet kjempebra resulater, så jeg vil anbefale deg denne om du skal kjøpe Omega 3!

Ellers så kan jeg nevne mine "must have's" på hylla:

Udo's Choice ( skal stå i kjøleskapet)

Magnesium (god for søvnen og for musklene, motvirker krampe)

Multivitamin (godt for immunforsvaret)

Hvetegress, mulit greens eller kamut hvetegress (pulver, blandes med vann eller eplejuice, veldig bra for energi og fordøyelse)

Bruker også spirulina ved perioder der jeg har lite energi, den hjelper på å rense kroppen også (OBS: må taes i tablett form, smaker helt jævli i pulverform)

Håper dette kan hjelpe deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som tar tilskudd i form av Kalsium og Vitamin D? Og tilfredstiller jeg omega 3-6-9 kravet, om jeg hiver i meg 1ss tran om dagen?

Mener å ha lest på Berkhans sider at han anbefalte å ta kalsium og vitamin d tilskudd.

Trenger man i teorien førstnevnte, om man spiser en boks cottage cheese om dagen, og tar sol i ny og ne? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...