Gå til innhold

PSMF uke 2 ingen vektreduksjon


Anbefalte innlegg

Når jeg startet på uke 1 veide jeg 83kg, samme fredag var jeg nede på 80kg, før dette gikk jeg på lavkarbo så kan det ikke ha vært så mye veske jeg tok av meg den første uken men jeg stusser litt på

at jeg ikke har gått ned noe denne uken. Vekten i morges viste 80kg men klær sitter vesentlig løsere på kroppen.

Jeg har omtrent spist det samme som jeg gjorde i uke 1 med kylling, karbonade kjøttdeig, mager fisk og mye blomkål og brokkoli. 2x proteinshaker om dagen for å være sikker på å fylle protein kvoten. I tilegg til dette så trener jeg styrke 3 ganger i uken med fullkroppsprogram. Har ligget på rundt 1000kcal hver dag

og ikke en eneste utskeielse av noe slag.

Har ikke hatt noen refeed dag da jeg har nok av fett på kroppen, og har heller ikke følt behov for det, jeg er ikke særlig sliten og å gjennomføre treninga er heller ikke noe problem.

Noen som har noen ideer? Eller er det bare å fortsette og sjekke igjen i slutten av neste uke?

Mann 35år, 167cm 80kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En uke er ikke snakk om så mye tid. Vekttap skjer ofte veldig rykk og napp, ettersom det er mange flere faktorer som spiller inn.

Har vert på diett i en måned nå, og vekten har rikket seg med, tja 1,5 kg ca, derimot så har fettklype målingene gått jevnt ned. Andre uken min var jeg gått opp 1 kg igjen. Don't stress it, ikke heng deg opp i vekta, du kjenner jo at klærne sitter løsere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppkarbing er kun nødvendig dersom fettprosenten er lav nok.

Det der er åpent for debatt. Men det varierer hvor ofte en trenger oppkarbings dag/måltid.

Anbefaler Lyle McDonald sin rapid fatloss handbook, som går ganske i detalj om PSMF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er åpent for debatt. Men det varierer hvor ofte en trenger oppkarbings dag/måltid.

Anbefaler Lyle McDonald sin rapid fatloss handbook, som går ganske i detalj om PSMF

Det varierer med fettprosent og nivåer av leptin. Folk med liten fettprosent har mindre leptin og trenger derfor oppkarbing for å få opp leptinnivået. For folk med relativt stor fettprosent synker ikke leptin like raskt og derfor trenger man ikke å oppkarbe for noe spesielt annet enn for motivasjonens skyld. Lav fettprosent fordrer en oppkarbing hver tredje/fjerde dag, mens moderat fettprosent fordrer en oppkarbing ca. en gang i uken. Høy fettprosent kan derimot gå relativt lenge før det trengs oppkarbing. Men ja, alle burde gi kroppen sin "sommer" ett par, tre fire ganger i året. Dvs opptil en uke med høyere karbohydratinntak, masse frukt, bær og grønnsaker av sesongen, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer med fettprosent og nivåer av leptin. Folk med liten fettprosent har mindre leptin og trenger derfor oppkarbing for å få opp leptinnivået. For folk med relativt stor fettprosent synker ikke leptin like raskt og derfor trenger man ikke å oppkarbe for noe spesielt annet enn for motivasjonens skyld. Lav fettprosent fordrer en oppkarbing hver tredje/fjerde dag, mens moderat fettprosent fordrer en oppkarbing ca. en gang i uken. Høy fettprosent kan derimot gå relativt lenge før det trengs oppkarbing. Men ja, alle burde gi kroppen sin "sommer" ett par, tre fire ganger i året. Dvs opptil en uke med høyere karbohydratinntak, masse frukt, bær og grønnsaker av sesongen, etc.

Jeg er klar over de fysiologiske grunnene til å ta oppkarbing, men fettprosent og leptin er ikke de eneste grunnene. Du kan ikke ærlig påstå å mene at en som er ekstremt overvektig burde gå over 3 måneder uten en oppkarbing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over de fysiologiske grunnene til å ta oppkarbing, men fettprosent og leptin er ikke de eneste grunnene. Du kan ikke ærlig påstå å mene at en som er ekstremt overvektig burde gå over 3 måneder uten en oppkarbing?

Men hvilke andre grunner legger du til grunn da? Jeg er veldig interessert i å lære mer, så det ville vært fint om du grunnla dette :)

Om man tenker på at PSMF medfører ganske lavt energitilskudd skal jeg være enig med deg i at oppkarbing, evt. en spisedag med jevne mellomrom er lurt uansett fettprosent. Men f.eks som det står her, så er ikke oppkarbing spesielt aktuelt dersom du overstiger en viss fettprosent.

Jeg mener at dersom man har en høy fettprosent er det verken nødvendig eller spesielt aktuelt å oppkarbe, med mindre man stagnerer i fettprosentreduksjonen. Å stagnere betyr ikke at man ikke går ned ett gram på 4 uker mens man supertrener. Å stagnere betyr at man ikke går ned fettprosent over en periode på flere måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilke andre grunner legger du til grunn da? Jeg er veldig interessert i å lære mer, så det ville vært fint om du grunnla dette :)

Om man tenker på at PSMF medfører ganske lavt energitilskudd skal jeg være enig med deg i at oppkarbing, evt. en spisedag med jevne mellomrom er lurt uansett fettprosent. Men f.eks som det står her, så er ikke oppkarbing spesielt aktuelt dersom du overstiger en viss fettprosent.

Jeg mener at dersom man har en høy fettprosent er det verken nødvendig eller spesielt aktuelt å oppkarbe, med mindre man stagnerer i fettprosentreduksjonen. Å stagnere betyr ikke at man ikke går ned ett gram på 4 uker mens man supertrener. Å stagnere betyr at man ikke går ned fettprosent over en periode på flere måneder.

Da er du jo ikke uenig med meg:) jeg bare mener det blir feil å gi inntrykk av at en må ha en viss fettprosent for å ta en oppkarbing, når det kan gi klare psykologiske fordeler, og i tilleg kan være et virkemiddel om vekten stopper opp, den såkalte swoosj effekten. I tilleg så mener jeg det er viktig slik at en ikke sakte men sikkert blir redd for karbohydrater og kalorioverskudd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Liten oppdatering. Ser ut til at ting har løsnet litt, er nå gått ned 6kg på ca 4 uker så skal ikke klage. Skuldre og nakke har jaggu vokst litt også :confused: og buksa som var så stram at jeg nesten var flau over å gå i den sklir av meg uten belte :D

Gratulerer, virkelig kjekt å høre :D Om du er nybegynner så er det ikke umulig å legge på seg litt muskler på en diett, selv psmf, men det kommer også ann på hvor mye fett du har liggende fra før av. I tilleg så får du en ganske bra visuell effekt av å minske fettprosenten, du ser større ut fordi man faktisk kan se musklene :) lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...