Gå til innhold

PSMF og diabetes type 2 - problematisk?


Beefcake

Anbefalte innlegg

Heisann,

Mann (43), 195 cm, 155 kg med diabetes type 2 (som kan kontrolleres uten insulin med kosthold og trening) lurer på om noen her inne har kjennskap til om det er problematisk å gå på PSMF med denne diagnosen?

Jeg vurderer å kjøre igang en PSMF "hestekur" for å bli kvitt inntil 50 kg uten å miste for mye muskler, og samtidig beholde helsa. Jeg vil uansett følge opp underveis med blodsukkermålinger, lett styrketrening og spinning hjemme, og gåturer ute.

Har noen av dere erfaringer/synspunkter/kommentarer til PSMF og diabetes type 2?

Takknemlig for tilbakemeldinger! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror nok du opplever å få lite respons på spørsmålet ditt da dette er et medisinsk spørsmål og slike bør du alltid ta med legen din, radikale kostholdsendringer også. Slik at dere sammen lager en plan for hvor tette oppfølginger du trenger. MEN jeg vil heie litt på deg for type 2 diabetes kan forsvinne ved å kvitte seg med mange kilo overvekt. Ved å spise svært lite karbohydrater en stund kan det hende at insulinreseptorene dine blir mer følsomme for insulin igjen, om du følges opp av en indremedisiner kan h*n sikkert svare deg på dette. Jeg kjenner til folk som har gått tilbake til normal vekt og livsstil og dermed også kvittet seg med livsstilssykdommen sin. Så heia, HEIA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symptomene forsvinner, diabetesen har du fremdeles.

Tror du blander diabetes type 1 og 2 her nå. Diabetes type to er absolutt reversibel så lenge den ikke har gått for langt.

Til trådstarter: Store omlegginger i kostholdet når du har diabetes må gjøres i samarbeid med legen din. Ikke finn på å gjøre store endringer på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann,

Mann (43), 195 cm, 155 kg med diabetes type 2 (som kan kontrolleres uten insulin med kosthold og trening) lurer på om noen her inne har kjennskap til om det er problematisk å gå på PSMF med denne diagnosen?

Jeg vurderer å kjøre igang en PSMF "hestekur" for å bli kvitt inntil 50 kg uten å miste for mye muskler, og samtidig beholde helsa. Jeg vil uansett følge opp underveis med blodsukkermålinger, lett styrketrening og spinning hjemme, og gåturer ute.

Har noen av dere erfaringer/synspunkter/kommentarer til PSMF og diabetes type 2?

Takknemlig for tilbakemeldinger! :)

Jeg ble diagnostisert med "sukkersyke" i fjor sommer. Det er grenseverdier ved blodsukkermålinger som er absolutte i forhold til diagnostisering og jeg hadde det som populært kalles et forstadie til Diabetes 2 og som omtales som "nedsatt glukosetoleranse." Rådet fra legen var kortfattet og ble git over telefon. Kom deg i aktivitet og hold deg unna raske karbohydrater så snakkes vi igjen etter sommerferien. Jeg var deppa et par dager, men leste meg opp på tematikken og tok en avgjørelse. Jeg gikk for et lavkarbokosthold og startet med motbakketrening. Meldte meg inn på lavkarbo.no og fant mye inspirasjon der. Gikk raskt ned i vekt - startet på 115 kg - og i november kunne en ikke ved blodsukkermålinger, inkl. stresstest, langtidsblodsukker og fastende blodsukker lenger påvise nedsatt glukosetoleranse. Da hadde jeg tatt av 25 kg og målte fettprosenten til 13,9, kondisjonen var bedret, garderoben byttet ut og jeg meldte overgang her til Fitnessbloggen.no.

:)

Om jeg skal gi noe råd fra mann til mann, så må det være å skynde deg sakte og heller sette opp farten etterhvert. Du MÅ nemlig lykkes...! PSMF er ikke det du trenger nå - det du trenger er en avgjørende livsstilendring som du skal ha det godt med resten av livet. Jeg anbefaler at du setter deg inn i de ernæringsfysiologiske sammenhengene mellom insulin, blodsukkerverdier, raske og trege kaborhydrater, GI og generell kostholdslære. Og mens du leser deg opp og skaffer deg motivasjon - kast alt du har av raffinert hsukker, hvite melprodukter, ris, poteter og pasta. Kjør på med biff, kylling, reker, fisk grønnsaker, nøtter også videre.... Det er faktisk en million gode måltider du enda ikke har spist som inneholder ting som gjør deg godt. Du må bare reprogrammeres.

:)

Etterhvert ser du nærmere på kaloriregnskapet - hvor mye du får i deg er nesten like viktig som hva du får i deg. Ihvertfall når du skal ned i vekt - og det skal du. Men igjen - kvitter du deg med de sakene jeg nevnte over, så kan du faktisk spise ganske så mye og likevel være i underskudd. PSMF tar du først etter at du har kommet godt igang.

Bare mine råd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble diagnostisert med "sukkersyke" i fjor sommer. Det er grenseverdier ved blodsukkermålinger som er absolutte i forhold til diagnostisering og jeg hadde det som populært kalles et forstadie til Diabetes 2 og som omtales som "nedsatt glukosetoleranse." Rådet fra legen var kortfattet og ble git over telefon. Kom deg i aktivitet og hold deg unna raske karbohydrater så snakkes vi igjen etter sommerferien. Jeg var deppa et par dager, men leste meg opp på tematikken og tok en avgjørelse. Jeg gikk for et lavkarbokosthold og startet med motbakketrening. Meldte meg inn på lavkarbo.no og fant mye inspirasjon der. Gikk raskt ned i vekt - startet på 115 kg - og i november kunne en ikke ved blodsukkermålinger, inkl. stresstest, langtidsblodsukker og fastende blodsukker lenger påvise nedsatt glukosetoleranse. Da hadde jeg tatt av 25 kg og målte fettprosenten til 13,9, kondisjonen var bedret, garderoben byttet ut og jeg meldte overgang her til Fitnessbloggen.no.

:)

Om jeg skal gi noe råd fra mann til mann, så må det være å skynde deg sakte og heller sette opp farten etterhvert. Du MÅ nemlig lykkes...! PSMF er ikke det du trenger nå - det du trenger er en avgjørende livsstilendring som du skal ha det godt med resten av livet. Jeg anbefaler at du setter deg inn i de ernæringsfysiologiske sammenhengene mellom insulin, blodsukkerverdier, raske og trege kaborhydrater, GI og generell kostholdslære. Og mens du leser deg opp og skaffer deg motivasjon - kast alt du har av raffinert hsukker, hvite melprodukter, ris, poteter og pasta. Kjør på med biff, kylling, reker, fisk grønnsaker, nøtter også videre.... Det er faktisk en million gode måltider du enda ikke har spist som inneholder ting som gjør deg godt. Du må bare reprogrammeres.

:)

Etterhvert ser du nærmere på kaloriregnskapet - hvor mye du får i deg er nesten like viktig som hva du får i deg. Ihvertfall når du skal ned i vekt - og det skal du. Men igjen - kvitter du deg med de sakene jeg nevnte over, så kan du faktisk spise ganske så mye og likevel være i underskudd. PSMF tar du først etter at du har kommet godt igang.

Bare mine råd

Takk for tips og råd!

Gjorde noe tilsvarende da jeg fikk Diabetes 2 diagnose for 3-4 år siden. Gikk da over på Fedon-basert kosthold med mye trening (spinning/gåturer) og gikk ned fra ca 180kg til rett i underkant av 140kg. Der stoppa det opp, ting skled ut og er etter 2 år oppe på 155.

Jeg regulerte blodsukkeret greit med kost og trening i denne perioden.

Har i mellomtiden forsøkt LCHF, men fikser ikke fettet over tid.

Har forsøkt ferdigmat fra spisdegslank.no, men syns det meste smakte likt og veldig uinspirert.

Har også vært innom vektklubb.no og det funker forsåvidt i forhold til vektreduksjon (over tid), men kostholdet som anbefales der passer dårlig for en med insulinresistens/diabetes 2. For mye carbs.

Snuser på PSMF fordi det passer ganske bra med hva jeg liker av mat - kjøtt/fisk og grønnsaker. Så får jeg heller jobbe med å klare meg uten brødskiva. Jeg vet fra tidligere erfaringer at mye protein i måltidene gir lang metthetsfølelse, noe som også er positivt i en vektreduksjonsfase.

Nå prøver jeg å lese meg opp og samle så mye info som mulig for å se om PSMF er noe jeg kan/bør prøve.

Uansett har jeg et langsiktig mål om å komme ned under 110kg. Var ca 105kg som 20 åring, og er veldig grovbygd, så tror 110 er en realistisk idealvekt. Gjenstår bare å komme dit... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"

Vi er opptatt av å oppdage insulinresistens på et så tidlig stadie som mulig. Siden insulinresistens, og også diabetes type 2, er reversible tilstander - selv når de har eksistert over tid - vil tidlig diagnostikk og behandling være av stor betydning."

http://ernaringoghelse.no/index.php?page=livsstilssykdommer

http://www.bbc.co.uk/news/health-13887909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går tilbake til å bli en tjukkas uten aktivitet vil du få diabetes type 2 igjen, det vet de med sikkerhet, derav begrepet livsstilssykdom ;)

Men dette er komplekse saker og mye i kroppen henger sammen, om du googler metabolsk syndrom vil du sikkert finne intr lesestoff.

Men nå kupper vi tråden til trådstarter, kanskje starte en egen om dette skal diskuteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er så skråsikker i din sak (enda type 1 og LADA er autoimmune lidelser hvor pancreas evne til å lage insulin går tapt for alltid, der hvor det ved type 2 produseres for store mengder insulin over lang tid slik at antall reseptorer nedreguleres og/eller blir insulinresistente, dvs redusert/ingen effekt når insulinet treffer reseptoren sin) så er det jo bare dumt av meg å argumentere videre for at du har feil. Jeg avslutter derfor diskusjonen og heier istedet videre på Beefcake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er diabetikere type 1 og har hatt det i snart 30 år. Er 36 år gammel og diabetesen har vært godt regulert i alle år, bortsett fra et par hormonelle år i tenårene og under graviditeter. Det beste rådet jeg kan gi deg er MÅL BLODSUKKER. Bli kjent med kroppen din og h ordan den reagerer. Kroppen din er vant med den kosten og det aktivitetsnivået du er på og ved en drastisk endring kan du oppleve reaksjoner som ikke alltid er like logiske. Vær obs på at hard trening uten karbo etterpå kan senke blodsukkeret for så å øke det igjen. Svingninger kan gjøre deg sliten eller kvalm som igjen som igjen kan øke blodsukkereret. Det jeg tror alle kan være enig i er at en kropp med lite fett og sunn muskelmasse vil håndterer diabetes (uansett type) enn en overvektig kropp. I mitt tilfelle klarer jeg meg med veldig lite insulin når jeg spiser lav karbo, men må vær veldig obs på svingninger. Normalt blodsukker er bra dersom du skal bygge muskler, høyt blodsukker tærer på fettet. Lykke til- spis proteiner og ta ansvar for kroppen og dens reaksjoner. Din lege kan muligens gi deg teoretiske svar, men du lærer mest av å prøve deg frem. Uansett sitter du med ansvaret - på godt og vondt! Heier på deg : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og ps- diabetes er ikke reversibel, men symptomene kan dempes radikalt. Kost, trening og fysisk/mental form vil ikke fjerne svekket eller ikke-eksisterende insulinproduksjon, men kan definitivt til å få kroppen din til å trenge mindre eller ingen medisin. Under heftige treningsperioder har jeg levd godt på 14 ie med insulin om dagen, mens under graviditet osv har jeg trengt 120 ie og hatt dårlig kontroll. Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange interessante tilbakemeldinger og svar.

Jeg tar med meg alle (i større eller mindre grad), og jeg kommer til å følge nøye med på blodsukkersvingningene mine dersom jeg velger å starte på PSMF.

Målet er som sagt i starten av tråden å bli kvitt mye av overskuddet jeg bærer på i øyeblikket, noe som vil bedre generell helse og ikke minst gjøre det enklere å få mer "normale" blodsukkerverdier ved et mer "normalt" kosthold.

Jeg har tidligere snudd veldig dårlige verdier på langtidssukker, blodsukker og kolesterol til meget gode verdier på 2-3 mnd (langtidssukkerverdiene går såvidt jeg husker ca 10 uker tilbake), til legen min sin store overraskelse, så jeg vet dette er fullt mulig. Det er bare å få kickstarta den gode følelsen og tendensen - og det er her jeg tror PSMF kan være til hjelp (med nøye oppfølging av blodsukkerverdier, selvfølgelig).

Igjen, mange takk til alle som har tatt seg tid til å svare!

Solbrillesmilefjæs :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Har du først utviklet diabetes, type 1 eller type 2, er det bare symptomer som kan stagges. Sykdommen har du åkke som.

Du vet at dette er to ulike sykdommer med ulik patofysiologi sant? Diabetes 2 er i høyeste grad reversibel, og hva som må til avhenger av hva som er årsaken til sykdommen. Det er riktig at diabetes type 2 kan gå så langt at den blir irreversibel, men dette er bare tilfelle i de verste tilfellene.

Dersom årsaken er at bukspyttkjertelen svikter, og insulinproduksjonen etter hvert forsvinner, er det større mulighet for at sykdommen blir irreversibel. Dersom årsaken er insulinresistens er det mye enklere å behandle, og sykdommen er da meget reversibel.

Og du leste artikkelen selv?

"Three months after the end of the diet, when participants had returned to eating normally and received advice on healthy eating and portion size, most no longer suffered from the condition."

MOST.

"Such a drastic diet should only be undertaken under medical supervision. Despite being a very small trial, we look forward to future results particularly to see whether the reversal would remain in the long term."

Dvs, det vites ikke om symptomene bare midlertidig forsvinner.

Etter tre måneder hadde de fleste ikke lenger sykdommen, men de vet ikke om dette er varig eller midlertidig. Sannsynligvis avhenger dette av hva man gjør med kostholdet, og sykdommen kan selvfølgelig komme tilbake. Hvordan kan du utifra dette konkludere med at sykdommen ikke er reversibel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...