Gå til innhold

Underskudd på kcal; hvorfor spise ofte da?


Idaho

Anbefalte innlegg

Jeg er også en av mange som SKAL ned i vekt før sommeren. Treningen går unna og jeg spiser sunt! Leser mange gode artikler her på fitnessbloggen, og for å gå ned i vekt så er det sabla "enkelt" virker det som. Trykk flere kalorier ut av kroppen, enn det du putter i deg. Altså, man trenger et kaloriunderskudd hver dag; DA vil man gå ned i vekt!

Mitt spørsmål er:

Hvis det er så enkelt, så er det vell bare å trene masse/holde seg i aktivitet og spise så lite som mulig? Da oppnår man jo et kjempe underskudd på kalorier hver dag! MEN, så maser jo alle fornuftige fitnessfolk om at man må spise lite, men ofte hver dag. Gjerne 5-6 ganger for dagen. HVORFOR? Om man klarer å spise lite og føler det går greit, da er vell det det beste? Jo færre kalorier, desto bedre?

Håper på noen gode og fornuftige svar her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du glad i store måltid kan dette være løsningen for deg

http://fitnessbloggen.no/periodisk-faste/

Er du sånn som meg som ikke klarer å spise disse enorme måltidene... og dermed ikke greier å fylle opp kcal budsjettet ditt med kun 3-4 måltid... ja da må du bruke flere...

Hovedpoenget...

Summen av alt du spiser på en dag er det som teller... Her er det bare å velge etter hva man trives med :) For husk... du skal trives på veien og... :)

Denne artiklen er og ganske god...

http://fitnessbloggen.no/jenter-derfor-fungerer-ikke-treningen-og-dietten-deres/

Er ikke sikkert den gjelder for deg... Men er garantert noen tips som hjelper deg på veien :)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At desto færre kalorier desto bedre er IKKE TILFELLE.

Kroppen trenger en viss mengde kalorier hver dag for å holde "maskineriet" gående. Selvfølgelig dør man ikke på flekken av å spise 500kcal om dagen, men det er langt i fra sunt og rett og slett skadelig i lengden. Kroppen krever energi og når den ikke får det fra mat så tar den fra kroppen, og ikke bare fra fettet, men også musklene. Så til slutt ender man opp som bare skinn og bein. Derfor det går galt med anorektikere som ikke blir friske. De spiser ikke, kroppen krever energi men det er ikke noe igjen å hente det fra, og dermed slutter maskineriet å virke.

Om man spiser 1 eller 6 ganger om dagen har og blitt vist å ikke spille noen rolle, så lenge kaloriinntaket blir den samme. Noen liker å spise færrest mulig måltider rett og slett fordi de ikke er sultne, mens andre foretrekker flere måltider pga sultfølelsen.

Men, det som spiller en rolle er hva man spiser og kalorimendgen.

Vil man ned i fettprosent så er det beste å legge seg på et underskudd av vedlikedholdskravet for energi. Da vil kroppen sagte men sikkert hente energi fra fettreservene, og forhåpentigvis la musklene være mest mulig i fred, OM man spiser nok proteiner og trener.

Men som sagt, om man vil ned i vekt og gjør som du sier; trener og spiser minst mulig, så går det til slutt galt, det kan jeg love deg.

Det beste er å legge seg på et lite underskudd, spise proteinrik sunn mat, trene og ta tolmodigheten til hjelp.

Ellers så finnes det ekstremdietter som f.eks PSMF men det er ikke noe man bør holde på med veldig lenge fordi kcal-inntaket blir veldig lavt. Denne dietten er heller ikke å anbefale til folk med "dårlig psyke" eller forvrengte kroppsbilder som spesielt unge jenter har en tendens til å ha.

Håper du ble litt klokere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er det ikke også sånn at det er bedre å spise 4-6 måltider per dag fordi det holder forbrenninga oppe?

Og det blir lettere å overspise til et måltid om man har få måltider per dag?

Jeg leste en studie hvor det var vist at TEF er den samme uansett hvordan du fordeler maten. 2 giga måltid på 1000 kcal hver = giga TEF etter måltidene. 8 knøttmåltid på 250 kcal hver = en ganske lav TEF. Integralet under kurven blir tilnærmet det samme, kan du si. (Har dessverre ikke link til den artikkelen, men den kan sikkert letes fram ved behov).

Jeg foretrekker å spise sjelden, men store måltid, for å bli ordentlig mett når jeg først spiser. Det er veldig forskjellig hva folk trives med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke også sånn at det er bedre å spise 4-6 måltider per dag fordi det holder forbrenninga oppe?

Og det blir lettere å overspise til et måltid om man har få måltider per dag?

nope og nei.. For meg er det motsatt, det er vanskeligere å overspise når man kun har 2-3 måltider om dagen i et spisevindu på 8 timer ( Om du ikke spiser på Burgerking da :p)

Må huske at det er totalen som teller.. Så om du får i deg 2500kcal iløpet av 3 måltider eller 6 har ingen stor betydning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...