Gå til innhold

Hvordan øke proteinnivået?


Zimbo

Anbefalte innlegg

Jeg prøver fortvilet å øke proteinnivået i maten min men hvordan i huleste heite klarer dere det uten proteinpulver og sånne ting?

Nå har jeg laget meg en bruker på diett.no og med 3 egg til frokost+1 skive, cottage cheese i havregrøten til lunsj (en tilvenningssak har jeg skjønt ;-)) og 2! kyllingfileter til middag+grønnsaker+ 1 skyr med bær til kveldsmat så er jeg oppe i 144 g !?! Skulle jo i hvertfall bikket 160 ettersom jeg dessverre ikke er en liten dame...

Jeg kan jo ikke sitte å trykke i meg mat lenge etter at jeg er mett bare for å spise selv om jeg er mett?

Noen som har noe lurt å foreslå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

-Bytt ut skive til lunsj med f.eks ytrefilet av svin (Så blir det nesten en engelsk frokost) (200g = ca 40g protein)

-Bytt ut havregrøt til lunsj med f.eks reker og salat (200g reker = ca 40g protein)

-Spis 1 boks cottage cheese m. funlight og bær istedet for skyr til kvelds (1 boks CC = ca 40g protein)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt rart i mitt hode dette her med å spise middag til frokost -og det frister ikke helt. :eek: Men det er jo ingen hindring. Da blir det egg og kylling til frokost (rester fra dagens middag) og så får jeg se om jeg må handle reker eller hva jeg gjør til lunsj. Kanskje jeg klarer å trøkke nedpå en boks med cottage cheese? (levde kun på det en periode i mine yngre dager og har i grunnen nektet å spise det etter det...men må man så må man):confused:

Så kanskje jeg må se om jeg finner et sted å kjøpe proteinpulver. Har aldri prøvd det men grøsser av tidligere forsøk med herbalife og andre sånne shakegreier. Håper proteinpulver ikke er så klumpete og fibrete som de var. Spørs om jeg klarer å få det i meg hvis det er.

Er det noen som har flere forslag så tar jeg i mot med takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sjans og fikse 160 g protein uten prot pulver.. så spiseglad er jeg ikke og jeg liker ikke varm mat til frokost/kvelds noe særlig.

Men om saken er at du blir fort mett, før du har fått i deg nok protein, ville jeg prøvd å kutte vekk det som ikke er protein og grønt til måltidene, sånn at det er er de rette tingene du blir mett på. Ta vekk unødvendig karbohydrater som brød, pasta, ris o.l. Se om det hjelper:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt rart i mitt hode dette her med å spise middag til frokost -og det frister ikke helt. :eek: Men det er jo ingen hindring. Da blir det egg og kylling til frokost (rester fra dagens middag) og så får jeg se om jeg må handle reker eller hva jeg gjør til lunsj. Kanskje jeg klarer å trøkke nedpå en boks med cottage cheese? (levde kun på det en periode i mine yngre dager og har i grunnen nektet å spise det etter det...men må man så må man):confused:

Så kanskje jeg må se om jeg finner et sted å kjøpe proteinpulver. Har aldri prøvd det men grøsser av tidligere forsøk med herbalife og andre sånne shakegreier. Håper proteinpulver ikke er så klumpete og fibrete som de var. Spørs om jeg klarer å få det i meg hvis det er.

Er det noen som har flere forslag så tar jeg i mot med takk. :)

De selger vanlig whey tec fra proteinfabrikken på coop obs der jeg bor, koster rundt 200 kroner for en ganske stor boks. (enkleste jeg kom på, men helsekosten har kanskje flere typer og så finnes det jo noen som har 0 karb, det er jo fint om du skal ned i vekt.) Du har den en liten stund, hvis du kun bruker det som supplement til vanlig protein. Hvis du har en shaker og blander ut med enten vann eller melk(eller noe kald væske av eget ønske.) så blir det ikke klumper:) Liker du kaffe? Ville anbefale deg og kjøpe noe med sjokolade eller vaniljesmak og lage deg pr0teinkaffe. det er kjempegodt til frokost/kvelds:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Supert. :) I dag synes jeg at jeg har kuttet ut alt som ikke er proteiner - nesten. Den ene skiva til frokost var der for det blir litt trasig med bare stekt egg - men kanskje det er sånn man må spise rett og slett?

Havregrøten var etter trening så den gikk ned sammen med cottage cheesen. Til middag var det bare 100 g stekegrønnsaker og to kyllingfileter. Kjenner at jeg er kvalmt mett. Har ikke så lyst til å BARE spise kylling til middag - bortsett fra tørt og kjedelig så er det ikke helt i samsvar med hva jeg mener er vanlig sunn hverdagsmat for familien.

Hehe når jeg ser etter nå så er ER det jo karbohydrater som jeg ikke må spise her selv om jeg synes jeg har fjernet alt.

Får endre på det i morgen - i dag klarer jeg ikke å spise mer rett og slett.

Da skal jeg sjekket ut helsekosten neste gang jeg er i nærheten av noe sånt. Kaffe går det mye av så proteinkaffe skal jeg helt sikkert klare å like. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså du må jo ikke leve helt ribbet for karbohydrater- kommer litt ann på målene dine. Jeg derimot vil heller ha karbo i form av enten dressing/saus eller frukt enn f.eks brød. Derimot spiser jeg litt karbo til middag. Synes det er ok ettersom jeg spiser så begrensede mengder resten av dagen. ( Ja minus havregrøten da, som jeg som regel spiser til frokost.) Men jeg kjenner litt at jeg ikke orker å leve på ett kosthold fritt for karbo, derfor prøver jeg bare å begrense det så mye jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo omtrent det samme som jeg tenker. Har mange kg som kunne gått vekk - første delmål er ned 6 kg og vet ikke om jeg skal streve så masse for å gå ned mer enn det. Burde det- har da fortsatt for mye på rumpe og lår sånn at fettprosenten blir altfor høy. Samtidig så har jeg mange ååår bak meg med overspising og tvangsspising så jeg har ikke hast forsåvidt.

Begynte å trene styrke i november og oppdaget at det og samarbeidet med en -for meg- super PT har hatt en utrolig oppryddende effekt i hodet. Så ved hjelp av trening og et "vanlig fornuftig" kosthold så har jeg økt i styrke og gått ned en kg i mnd sånn ca. Det er jo helt fint men fikk lyst til å se hva som skjer hvis jeg virkelig tar tak og får opp dette proteinnivået til i hvertfall 2 g pr kg.. ser at det er fler som anbefaler mer men det det jo ikke håp i havet om å klare uten proteinpulver.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes du skal ta den tiden du trenger:) Selvsagt er det motiverende med raskere resultater. Men ved å kutte brød vil du kanskje oppleve at du blir mindre oppblåst og dermed føler deg slankere, selv om vekta ikke går masse nedover. så bra at treningen er bra. det gir virkelig mye glede og trives med treningen:) SÅ lenge man ikke hiver innpå kunstige karbohydrater og altfor mye stivelse, så tror jeg dette bør gå rett vei:) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra november til før påske så har jeg ikke spist brød på hverdager i det hele tatt - bare knekkebrød. Med hauger av kjøttpålegg på for å få opp proteinene. Brød har jeg spist til frokost i helgene.

Endte opp med å spise wasa sport men vet ikke om det er noe annet knekkebrød som er bedre. Ser absolutt faren for å bli kjøttlei hvis jeg holder på med dette for lenge. ;-)

Nå skal jeg sjekke hva slags prot pulver helsekosten fører. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er en dame som spiser 144 g proteiner pr dag? Mer enn nok.

Da sier jeg takk til det.:D *pjuh*

Har nå spist frokost: 2 egg og 1 kyllingfilet til frokost og har bikket 60 g prot allerede men jeg kjenner at jeg ikke har lyst til å spise middag til frokost hvis det ikke er nødvendig.

Prøver jo å bli sterkere OG å krympe samtidig men all den spisingen gjør at jeg bare føler at jeg driver elastikk-trening av magen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt rart i mitt hode dette her med å spise middag til frokost -og det frister ikke helt. :eek: Men det er jo ingen hindring. Da blir det egg og kylling til frokost (rester fra dagens middag) og så får jeg se om jeg må handle reker eller hva jeg gjør til lunsj. Kanskje jeg klarer å trøkke nedpå en boks med cottage cheese? (levde kun på det en periode i mine yngre dager og har i grunnen nektet å spise det etter det...men må man så må man):confused:

Så kanskje jeg må se om jeg finner et sted å kjøpe proteinpulver. Har aldri prøvd det men grøsser av tidligere forsøk med herbalife og andre sånne shakegreier. Håper proteinpulver ikke er så klumpete og fibrete som de var. Spørs om jeg klarer å få det i meg hvis det er.

Er det noen som har flere forslag så tar jeg i mot med takk. :)

Det er en tilvenning det også :) Jeg trodde aldri jeg skulle klare å spise kjøtt til frokost, men du verden hva man får til når man bare vil :) Jeg kjøper store frossne kalkunfileter på rema, bruner kjapt i panne og steiker i ovnen, kjøler ned og pakker inn i sølvpapir. Da har jeg kalkun til flere dager, og jeg spiser 150 g min 3 ganger til dagen :)

Jeg klarer ikke cc, jeg har prøvd mange ganger, men jeg makter verken konsistensen eller smaken, så det har jeg gitt opp :) Jeg har også kastet en del proteinpulver i mitt liv, men nå har jeg endelig funnet et jeg virkelig liker :DDenne her med sjokoladesmak kjempe snadder om man blander med melk :) Vil du helst blande med vann anbefaler jeg jordbær:)

TN selges også rundt om i forskjellige helekost butikker, men prisen er en helt annen enn på nett... Dette er IKKE klumpete i det hele tatt :) Jeg er ekstremt kresen på sånt ;)

Jeg ligger på ca 150-170 g protein om dagen. Dette har jeg gjort de siste 2 ukene nå, og på 9 dager gikk jeg ned 3,5 % i fettprosent :D

Nå denne uken ble jeg med på et av konseptene til Silje Mariela, Femme Fatale Fat Attack og det virker kjempe bra :) Jeg var inne på noen lunde rett spor, men nå som jeg har fått gjort noen siste små justeringene så tror jeg nok jeg kan si velkommen sommerkroppen 2012 om ikke altfor lenge:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp. Jeg prøver meg først med "vanlig" mat en ukes tid og ser om jeg synes det funker men trenger jeg tilskudd så skal jeg huske på tips. Bønner og linser er jeg ikke så glad i dessverre.

Slik ble dagen min idag:

Energi:

1397

Goal:

1446

Fett:

54.3

Karbohydrat:

65.08

Protein:

157.77

Så da sier jeg meg fornøyd med dagen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...